Heb jij al een Instagram account voor jouw organisatie? Instagram is namelijk een social mediaplatform dat nog steeds groeit. Hierdoor kan dit platform ook voor jouw organisatie interessant zijn om jouw (potentiële) klanten te bereiken. Maar als je Instagram hebt, hoe meet je dan de effecten van Instagram campagnes en –berichten? Ik leg het in dit artikel uit!
Instagram Business-account
Het zou goed kunnen dat jouw organisatie een persoonsaccount heeft aangemaakt. Dat is een account die een normale gebruiker van Instagram ook heeft. Maar sinds vorig jaar bestaat ook de mogelijkheid om een Instagram Business-account aan te maken. Dit account geeft verschillende extra opties, zoals een contact-button en de mogelijkheid om te adverteren en inzicht te krijgen in bereik, engagement en in de beste tijdstippen om iets te posten. Instagram begint dus steeds meer op Facebook te lijken. Op Facebook kun je namelijk ook veel informatie over jouw doelgroep achterhalen dan dat is heel fijn!
Tools voor de optimalisatie van jou
w Instagram account
Onderstaande tools geven aan hoe jij jouw Instagram bedrijfspagina beter kunt inzetten en hoe jij gemakkelijker kunt inspelen op je doelgroep om de conversie en het bereik te verbeteren. Hierdoor kun je een beeld krijgen over wat je organisatie presteert op Instagram en hoe je hierop kunt inspelen. Het fijne is dat al deze tools ook gratis te gebruiken zijn.
- Crowdlife – Crowdlife is een handige tool die het juiste tijdstip kiest om iets te posten. Daarnaast raadt Crowdlife content aan op basis van analyses van jouw accounts en de doelen die je voor jezelf hebt gesteld. Hierdoor weet je hoe je jouw doelgroep moet bereiken en welk tijdstip hiervoor het best is.
- Squarelovin – Deze tool geeft een overzicht van jouw account. Dit houdt in dat het weergeeft hoe frequent je post, welke berichten de meeste likes en reacties kreeg, welke filters zorgen voor de meeste reacties en likes, welke tags je het meest gebruikt en welke tags het meest gebruikt worden op Instagram. Op deze informatie kun je inspelen door de je post te laten lijken op de posts die zorgden voor de meeste conversie en het grootste bereik. Let er hierbij op dat je de groei van je account pas kunt meten sinds het moment dat je een account hebt aangemaakt en je Instagram-account hieraan gekoppeld is. De statistieken zijn genomen over de afgelopen maand of over de gehele historie van je account.
- Later – Heb je het al die tijd ook zo vervelend gevonden dat je berichten op Instagram niet vooraf kon inplannen? Hierdoor vergeet je vaak een bericht te plaatsen of wordt het later gepost dan gehoopt. Nu is er een tool die je kunt gebruiken om je Instagram-berichten in te plannen in een contentkalender aan de hand van drag and drop. Let op: Alleen beschikbaar voor business-accounts!
- Hashtagger – Dit is een handige tool die kan helpen bij het bepalen van populaire en aansluitende hashtags op Instagram. Door een hashtag in te voeren genereert de app een lijst met de nieuwste top-hashtags gebaseerd op het Instagram-gebruik van anderen. Hierdoor kun je hashtags toevoegen aan je post die vaak gebruikt en gezocht worden door anderen, waardoor je post vaker gezien kan worden.
- Jetpack App – Hierin kun je snel en gemakkelijk een opgeslagen hashtaglijst kopiëren en toevoegen aan je post. Handig voor als je even snel een post wil plaatsen.
- Instagram Tagging – Hiermee kun je producten in een Instagram-post taggen en hierdoor de verkoop van producten via het kanaal stimuleren.
- Google Analytics – Door op Google Analytics een Multichannel Reports aan te maken kun je meten hoeveel conversie er van je Instagram account naar je website komt.
Door gebruik van bovenstaande tools kun jij jouw Instagram-account dus beter inzetten. Welke tools ga jij gebruiken?
Convident
Convident bouwt websites, webshops en apps, maar kan ook zorgen voor een op maat gemaakte SEO of SEA voor jouw onderneming. Daarnaast kan Convident jouw Instagram account verwerken in de website, webshop of app. Heb je een vraag over jouw online uitingen? Neem gerust contact op met Convident of plan een afspraak in!