Guest blogging is een zeer geliefde methode bij online marketingspecialisten om meer verkeer en/of autoriteit voor jouw website te realiseren. Bij guest blogging draait het om het plaatsen van content op externe platformen. Guest blogging is een afgeleide van de zeer populaire blog. Maar wat is guest blogging, wat komt er allemaal bij kijken en wat zijn de voordelen van guest blogging voor de ondernemer?
Een blog is de afkorting van een weblog, en verwijst naar een website waarop regelmatig nieuwe berichten worden geplaatst. In de meeste gevallen is de website waarop de blog wordt geplaatst een interactief systeem, dit maakt het mogelijk dat websitebezoekers kunnen reageren op de blog.
Om te begrijpen wat guest blogging inhoudt, lichten we eerst toe waar blogging in het algemeen voor staat. Blogging is voortgekomen uit ‘de online dagboeken’ die men in de jaren 90’ publiceerde na de uitvinding van de HTTP-protocollen. Zo ontstond een blog door ‘bloggers’ die teksten schreven over hun leven en deze online publiceerde. In de loop der jaren is blogging uitgegroeid tot een fenomeen waarbij bloggers content schrijven over bepaalde onderwerpen, interesses, meningen en producten of diensten. Een blog kan in verschillende vormen worden geplaatst op bepaalde platformen, hier straks meer over.
Bij blogging ben je content aan het schrijven voor op jouw eigen platformen. Zo geef je informatie of inspireer je jouw bezoekers met eigen geschreven content. Bij guest blogging zal je eigen content willen plaatsen op externe platformen. Voor guest blogging zijn verschillende beweegredenen, die ieder hun eigen doel hebben. Bij Convident weten we dat het zeer relevant kan zijn voor jouw bedrijf, omdat het externe platform al een community heeft opgebouwd. Deze gehele community zal geïnteresseerd zijn in of raakvlakken hebben met jouw besproken onderwerpen of producten/diensten.
Tegenwoordig zijn er verschillende manieren om jouw content te plaatsen op externe platformen en zo guest blogging toe te passen. De meest voor de hand liggende optie is om contact te zoeken met een andere blogger die zijn/haar eigen blogwebsite bezit. Op deze website zal de blogger alleen eigen of gedeelde content plaatsen die zeer specifiek gericht is op een bepaald onderwerp. Als ondernemer kan je onderzoek doen naar blogwebsites die aansluiten bij jouw doelgroep. Door contact op te nemen met de beheerder van de blogwebsite is het mogelijk om een samenwerking aan te gaan en te kunnen guest bloggen op zijn/haar website.
Daarnaast zijn ook veel bloggers actief op social mediakanalen. Denk hierbij aan Facebook of Twitter, waar veel microblogging plaatsvindt. Bij microblogging ligt de focus op blogging, maar is de content veel geringer. Echter, kan op social mediakanalen de content wel in verschillende vormen worden getoond aan de bezoekers. Zo geven afbeeldingen en video’s jouw tekst meer kracht mee. Bovendien ligt het engagement bij social mediakanalen een stukje hoger dan op een blogwebsite. Bezoekers zullen namelijk sneller reageren op een social mediabericht dan op een geschreven blog op een website.
Tot slot, is er de mogelijkheid om jouw guest blog te plaatsen op de nieuwspagina of blogpagina van een ander bedrijf. Vaak bezitten ondernemingen specifieke pagina’s die gericht zijn op blogs. Hier schrijven bedrijven content die relevant is voor hun eigen producten/diensten of laten ze guest blogs plaatsen door relevante externe bedrijven.
Voor het plaatsen van een guest blog op externe platformen gelden soms een aantal eisen. Vraag dus altijd naar de voorwaarden voor het plaatsen van een guest blog bij een extern platform. Houdt daarnaast de doelgroep van het externe platform, waarvoor je schrijft, in het achterhoofd. De content dient zo relevant mogelijk te zijn voor de doelgroep. Bovendien is jouw guest blog geen standaard verkooppraatje, maar een informatieve en relevante blog voor de bezoekers.
Nu we weten wat guest blogging inhoudt en hoe je als ondernemer ermee aan de slag gaat, willen we graag de voordelen ervan met jullie delen. Hieronder volgen vier voordelen van guest blogging voor jouw bedrijf:
Het plaatsen van een informatieve en relevante guest blog kan leiden tot meer verkeer op jouw website of webshop. Door hyperlinks te plaatsen in jouw guest blog kan de lezer worden doorverwezen naar jouw website/webshop. Zorg dus dat je gebruik maakt van links in jouw guest blog.
Guest blogging is een vorm van linkbuilding en dus zoekmachine optimalisatie. Omdat je in guest blogs links plaatst naar jouw content op externe platforms ben je aan het linkbuilden. Wanneer guest blogs worden geplaatst op externe website met een hoge domein autoriteit, zal jouw linkprofiel sterker worden. Google waardeert websites/webshops met een sterk linkprofiel en zal deze hoger ranken in de organische zoekresultaten. Wil je meer weten over linkbuilding? Bekijk dan onze linkbuildpagina.
Een derde voordeel van guest blogging is dat het zeer gemakkelijk is om uit te voeren. Als guest blogger hoef je alleen jouw geschreven content te leveren aan de externe website. De beheerder van de externe website is vervolgens verantwoordelijk voor de andere zaken. Hij/zij dient een ingerichte en werkende website te hebben, zodat jouw guest blog kan worden geplaatst. Zo kan je als ondernemer guest blogging toepassen op jouw bedrijf zonder enige technische kennis te moeten beheersen.
Ben je als ondernemer al langere tijd bezig met guest blogging dan zul je zien dat je vaker in aanraking komt met partners binnen jouw werkgebied. Met deze partners of bloggers kan je een langdurige relatie opbouwen en elkaar versterken in het guest bloggen.
Wil je meer te weten komen over de mogelijkheden van guest blogging voor jouw bedrijf? Neem gerust contact op met één van onze online marketeers, zij staan jou graag te woord!