Wereldwijd zijn de afgelopen jaren de online verkopen van consumenten enorm gestegen. Ben jij een ondernemer die fysiek producten verkoopt of een webshop bezit, dan kan je niet meer zonder online verkoopkanalen. Binnen de online verkoopkanalen zijn er verschillende opties mogelijk. Zo heeft Google ook zijn eigen verkoopkanaal ontwikkeld voor de zoekmachine, genaamd Google Shopping. Het gebruik hiervan kent de volgende voordelen:
- 30% meer conversies dan tekstadvertenties
- Wordt bovenaan de resultatenpagina in Google getoond
- Kwalitatief betere klikken
Wat is Google Shopping?
Onderdeel van zoekmachine adverteren is Google Shopping. De online verkoopdienst van Google wordt gedraaid door de combinatie van twee platformen, Google Ads en Google Merchant Center. Over deze twee platformen straks meer. In 2002 werd Froogle gelanceerd, de voorloper van Google Shopping. Google Shopping werd in 2012 geïntroduceerd en was gelijk populair. In de loop der jaren heeft Google dus ook zijn Shopping platform volledig uitgebreid en geoptimaliseerd.
Google Shopping toont producten aan gebruikers wanneer zij zoeken op zoekwoorden die relevant zijn voor de desbetreffende producten. Internetgebruikers zien bijvoorbeeld een foto van het product, een beschrijving en de prijs. Daarnaast toont Google Shopping de gebruiker nog meerdere attributen. Al deze gegevens van producten bij elkaar noemen we een product feed. De feed is dus eigenlijk een verzameling aan online informatie van de producten.

Producten worden dus aan gebruikers getoond wanneer zij zoeken op zoektermen die relevant zijn voor de desbetreffende producten. Deze producten worden in Google Shopping bovenaan de resultatenpagina (SERP) en binnen het gedeelte van Google Shopping getoond aan gebruikers. Er zijn twee manieren waarop jij het aanbod kan tonen in Google Shopping. De ene manier noemen we de organische manier en de andere is door middel van advertentiecampagnes. Hoe dit allemaal in elkaar zit zien we zo, maar eerst kijken we naar een aantal voordelen van Google Shopping.
Google Shopping wordt bovenaan de product pagina in Google getoond
Wat zijn de voordelen van Google Shopping?
Er zijn drie grote voordelen aan het gebruik maken van Google Shopping als bedrijf. Ten eerste biedt Google Shopping de consument alle benodigde informatie over de producten die hij/zij wil aanschaffen. Google Shopping geeft de consument bijvoorbeeld zaken als de prijs, het design, een afbeelding, de verzendkosten en andere voorwaarden van het product. De potentiële consument kan dus direct alle informatie vinden. Wanneer hij/zij erop klikt wordt die doorverwezen naar de webshop. Zo zorgt Google Shopping dus voor kwalitatief betere klikken.

Ten tweede zal Google Shopping resulteren in gemiddeld meer conversies. Dit komt simpelweg doordat gebruikers alle benodigde informatie als prijs en hoe het product eruitziet, al meteen te zien krijgen. Een onderzoek heeft bijvoorbeeld aangetoond dat consumenten binnen Google Shopping 30% meer conversies teweegbrengen dan bij de standaard tekstadvertenties van Google Ads.
Als laatste is Google Shopping een goede manier om de concurrentie te slim af te zijn. In Google Shopping kan je als ondernemer tal van informatie bieden aan potentiële consumenten. Dit zorgt ervoor dat de gebruiker gemakkelijk de getoonde producten in Google Shopping met elkaar kan vergelijken en een gegronde keuze kan maken. De prijs is bijvoorbeeld zeer gemakkelijk te vergelijken met concurrenten. Als ondernemer kan je binnen Google Shopping met een slimme prijsstrategie concurrenten te slim af zijn. Allemaal redenen om dus snel te starten met Google Shopping. Maar hoe plaats je producten in Google Shopping en waarom heb je daarvoor Google Merchant Center voor nodig?
Wat is Google Merchant Center?
Google Merchant Center is een dienst van Google en stelt je in staat om winkel- en productinformatie naar Google te uploaden en beschikbaar te stellen in de zoekmachine. Deze winkel- en productinformatie hebben bijvoorbeeld diensten als Google Shopping en Google Ads nodig om te kunnen werken. Belangrijk is dat je een Google-account hebt, anders kan je je niet aanmelden voor Google Merchant Center. Een Google-account heb je wanneer je diensten gebruikt zoals Gmail of YouTube. Als je nog geen Google-account hebt, ga je naar accounts.google.com om een nieuw account aan te maken.
Wat is een Google Shopping feed?
Google Shopping werkt niet zoals bij zoekadvertenties op basis van zoekwoorden, maar op basis van een product feed. Een product feed of productdata feed is een bestand met productinformatie. In dit bestand staan alle gegevens zoals beschrijving, prijs, kleur, maat etc. van de producten. Wanneer je een product feed uploadt naar Google Shopping noemen we het bestand jouw Google Shopping feed.
Hoe werkt Google Shopping?
Nu we weten wat Google Shopping is, welke andere diensten van Google nodig zijn en wat een product feed is, gaan we kijken naar hoe je de producten daadwerkelijk in Google Shopping krijgt. Zoals we al hebben besproken dient feed volledig en compleet te zijn. Op deze manier kan Google de producten namelijk makkelijk lezen en indexeren. Er zijn vervolgens twee manieren om de informatie te delen met Google Shopping zodat ze kunnen worden getoond, namelijk: handmatig via Google Merchant Center en automatisch met de Product Feed Pro plug-in voor WooCommerce.

1. Handmatig via Google Merchant Center
Binnen Google Merchant Center kan je als ondernemer handmatig het assortiment invullen. Bij een webshop met veel producten kan wel veel tijd en energie in gaan zitten. De producten worden in Google Shopping getoond, wanneer gebruikers ernaar zoeken.
2. Automatisch met de Product Feed Pro plug-in voor WooCommerce
De tweede manier om producten te delen met Google Shopping zodat deze getoond kunnen worden verloopt automatisch. Echter is er wel wat extra voorbereiding nodig. Om een product feed te kunnen delen met Google Shopping is namelijk de plug-in voor WooCommerce, genaamd Product Feed Pro nodig. WooCommerce is een zeer populaire webshop plug-in voor WordPress. Dat is een opensourcesoftware en het meest gebruikte contentmanagementsysteem (CMS) in de wereld. Zo’n 37% van alle websites en webshop is gecreëerd door middel van WordPress.
Als jij de plug-in, Product Feed Pro, hebt geïnstalleerd in WooCommerce kan je van start gaan. In de back-end is een koppeling met WooCommerce. Deze koppeling zorgt ervoor dat de plug-in, product feed kan genereren. De gegenereerde feed dien je dan te uploaden in Google Merchant Center. Als dit is gebeurd deelt de feed productinformatie met Google Shopping. Het proces van informatie delen tussen Product Feed Pro en Google Shopping vindt automatisch plaats. Hierdoor is het mogelijk om de producten te tonen aan gebruikers die hiernaar zoeken.
Als ondernemer kan je nog een stapje verder gaan door ook een koppeling te maken tussen het voorraadsysteem en de back-end van de webshop. Als deze correct is ingesteld kan Google Shopping live de voorraad status van het assortiment aangeven. Dit zorgt ervoor dat producten niet worden getoond in Google Shopping wanneer ze niet op voorraad zijn.
Meer informatie? Neem contact op
Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is? Neem telefonisch of per mail contact met ons op!
Google Shopping met Google Ads
Hierboven hebben we twee manieren gezien om producten te laten tonen in Google Shopping zonder hiervoor te hoeven betalen. Via bovenstaande manieren genereer je dus organisch verkeer. Echter is er binnen Google Shopping ook de mogelijkheid om een koppeling te maken met een Google Ads-account. Dit kan ervoor zorgen dat je vaker getoond wordt in Google Shopping met bepaalde producten als gebruikers zoeken op relevante zoektermen voor deze producten.
Maar hoe werkt dit? Google Merchant Center bevat al jouw winkel- en productinformatie. Binnen Google Ads kan je vervolgens een advertentiecampagne opzetten rondom producten of een selectie van deze producten uit Google Shopping. Net zoals bij standaard adverteren in Google Ads stel je een maximaal bod in voor een bepaald zoekwoord. Merchant Center bevat een product feed en in Google Ads is de advertentie ontwikkeld, dus zal Google Shopping voor het ingestelde bedrag jouw producten adverteren.
Wat zijn Shopping advertenties?
Wanneer een product feed is geüpload in Google Merchant Center en Google Shopping deze kan gebruiken, noemen we het een Google Shopping feed. Wanneer de producten in Google Shopping worden getoond door middel van een advertentie uit een Google Ads-campagne, noemen we deze advertentie een Google Shopping advertentie.

Waarom is Google Shopping belangrijk?
Sinds de lancering van Google Shopping in 2012 is de dienst enorm uitgebreid en geoptimaliseerd. Er zijn verschillende redenen waarom Google Shopping zeer belangrijk kan zijn. Welke punten zijn er van belang? Wij vertellen het je hieronder.
1. Meer zichtbaarheid?
Google Shopping is simpelweg een extra online verkoopkanaal voor producten. Google Shopping zorgt dus voor een gemiddeld hogere zichtbaarheid van het assortiment binnen de zoekmachine. Omdat de zoekmachinegigant Google miljoenen dagelijkse gebruikers telt, zou het zonde zijn om deze kans van zichtbaarheid niet te pakken.
2. Helemaal bovenaan in Google zoekresultaten
Google Shopping en zijn beschikbare producten worden bovenaan de resultatenpagina binnen Google getoond. Na Google Shopping volgen dus eerst de betaalde zoekresultaten, vervolgens eventuele afbeeldingen en Google Maps-opties en daarna pas de organische zoekresultaten. Het plaatsen van producten in Google Shopping zorgt er dus voor dat jouw aanbod direct wordt getoond aan potentiële klanten als zij zoeken op relevante zoektermen.
3. Zeer gedetailleerd specificeren
Binnen Google Merchant Center is het mogelijk om zeer gedetailleerde winkel- en productinformatie beschikbaar te stellen. Specifieke kenmerken van producten, zoals kleur of maat, kunnen worden aangepast binnen Merchant Center. Bovendien biedt Google Shopping de internetgebruiker tal van informatie over de verschillende producten.
4. Relevantere potentiële consumenten
Omdat binnen Google Shopping het productaanbod zeer gedetailleerd kan worden getoond aan gebruikers, resulteert het in relevantere potentiële consumenten. We kunnen stellen dat hoe gerichter en specifieker het aanbod, hoe relevanter de bezoekers zullen zijn. Potentiële consumenten kunnen door de informatie binnen Google Shopping sneller geïnteresseerd raken in de producten.
5. Wees je concurrenten te slim af
Als laatste is Google Shopping een manier om potentiële klanten beter van dienst te zijn dan de concurrentie doet. De kans dat concurrenten ook actief zijn op Google Shopping is groot. Wanneer jij dus niet actief aanwezig bent op Google Shopping, loop je veel potentiële klanten en dus omzet mis. Zorg er met een gedetailleerde en specifieke product feed voor dat jij de plek veroverd van jouw concurrenten. Bovendien kan je door slim gebruik te maken van Shopping advertenties de concurrentie voorblijven.
Bakje koffie doen?
Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is? Neem telefonisch of per mail contact met ons op!
Wat kost Google Shopping?
Binnen Google Shopping is het mogelijk om producten te tonen aan potentiële consumenten zonder hiervoor hoeven te betalen. We hebben gezien dat er twee manieren zijn om gratis producten in Google Shopping te krijgen. Dit is handmatig via Google Merchant Center of automatisch met de Product Feed Pro plug-in voor WooCommerce. Wanneer je als ondernemer kiest om ook Shopping advertenties toe te passen voor producten in Google Shopping gaat het natuurlijk wel geld kosten. Echter kan een sterke advertentiecampagne binnen Google Ads zeer winstgevend zijn.
Google Shopping uitbesteden aan Convident
Voor het instellen van de Google Shopping omgeving voor het aanbod zijn veel stappen nodig. Zo hebben we gezien dat handmatig Google Shopping instellen via Google Merchant Center veel tijd kan kosten. De online marketeers van Convident zijn gespecialiseerd in werken met WordPress website en webshops. Bovendien maken wij gebruik van de Product Feed Pro plug-in voor WooCommerce. Zo zorgen wij ervoor dat jouw product feed volledig en correct wordt gekoppeld aan Google Shopping. Tot slot hebben wij ervaring met verschillende strategieën binnen Google Shopping, zoals een competitieve prijsstrategie.

Wanneer de koppeling tussen Google Shopping en Google Ads wordt gelegd openen er nieuwe deuren. Gerichte en relevante advertentiecampagnes kunnen ervoor zorgen dat producten in Google Shopping nog vaker aan potentiële klanten worden getoond. Onze SEA-specialisten werken veel met Google Ads en weten welke advertenties wel en niet werken. Zo zorgen wij voor een soepele en winstgevende koppeling tussen jouw producten in Google Shopping en de ontwikkelde Shopping advertenties.
Benieuwd naar de mogelijkheden van Google Shopping? Kom langs op kantoor voor een kennismakingsgesprek. Onze online marketeers staan je graag te woord!