Wereldwijd zijn de afgelopen jaren de online verkopen van consumenten enorm gestegen. Ben jij een ondernemer die fysiek producten verkoopt of een webshop bezit, dan kan je niet meer zonder online verkoopkanalen. Binnen de online verkoopkanalen zijn er verschillende opties mogelijk. Zo heeft Google ook zijn eigen verkoopkanaal ontwikkeld voor de zoekmachine, genaamd Google Shopping. Google Shopping kan zeer relevant zijn voor jouw business en onze online marketeers zijn ervaren in het gebruik ervan. Lees hieronder wat Google Shopping is en waarom het belangrijk is voor jouw website of webshop.
Het potentiële bereik van Google Shopping is enorm
Wat is Google Shopping?
Onderdeel van zoekmachine adverteren is Google Shopping. De online verkoopdienst van Google wordt gedraaid door de combinatie van twee platformen, Google Ads en Google Merchant Center. Over deze twee platformen straks meer. In 2002 werd Froogle gelanceerd, de voorloper van Google Shopping. Google Shopping werd namelijk in 2012 geïntroduceerd en was gelijk populair. In de loop der jaren heeft Google dus ook zijn Shopping platform volledig uitgebreid en geoptimaliseerd.
Google Shopping toont producten aan gebruikers wanneer zij zoeken op zoekwoorden die relevant zijn voor de desbetreffende producten. Internetgebruikers zien bijvoorbeeld een foto van het product, een beschrijving en de prijs. Daarnaast toont Google Shopping de gebruiker nog meerdere attributen. Al deze gegevens van jouw producten bij elkaar maken jouw online producten en noemen we jouw product feed. Jouw product feed is dus eigenlijk een verzameling aan online informatie van jouw producten. Aan de hand van jouw product feed, jouw website/webshop en je biedingen (binnen Google Ads) wordt bepaald of jouw producten getoond worden.

Producten worden dus aan gebruikers getoond wanneer zij zoeken op zoektermen die relevant zijn voor de desbetreffende producten. Deze producten worden in Google Shopping bovenaan de resultatenpagina (SERP) getoond aan gebruikers. Er zijn twee manieren waarop jij jouw product feed kan tonen in Google Shopping. De ene manier noemen we de organische manier en de andere is door middel van advertentiecampagnes. Hoe dit allemaal in elkaar zit zien we zo, maar eerst kijken we naar een aantal voordelen van Google Shopping.
Wil je teruggebeld worden?

Wat zijn de voordelen van Google Shopping?
Er zijn drie grotere voordelen bij het gebruik maken van Google Shopping als bedrijf. Ten eerste biedt Google Shopping de consument alle benodigde informatie over de producten die hij/zij wil aanschaffen. Google Shopping geeft de consument bijvoorbeeld zaken als de prijs, het design, een afbeelding, de verzendkosten en andere voorwaarden van het product. De potentiële consument kan dus direct alle informatie over jouw producten vinden. Wanneer hij/zij op jouw product klikt wordt die doorverwezen naar jouw website of webshop. Zo zorgt Google Shopping dus voor kwalitatief betere klikken op jouw producten.
Ten tweede zal Google Shopping resulteren in gemiddeld meer klikken richting jouw website of webshop. Dit komt simpelweg doordat jouw producten in Google Shopping direct bovenaan de resultatenpagina worden getoond. Een onderzoek heeft bijvoorbeeld aangetoond dat consumenten binnen Google Shopping 30% meer conversies teweegbrengen dan bij de standaard tekstadvertenties van Google Ads.
Shopping geeft 30% meer conversies dan tekstadvertenties
Als laatste is Google Shopping een goede manier om jouw concurrentie te slim af te zijn. In Google Shopping kan je als ondernemer tal van informatie over jouw producten bieden aan potentiele consumenten. Dit zorgt ervoor dat de gebruiker gemakkelijk de getoonde producten in Google Shopping met elkaar kan vergelijken en een gegronde keuze kan maken. De prijs is bijvoorbeeld zeer gemakkelijk te vergelijken met concurrenten. Als ondernemer kan je binnen Google Shopping met een slimme prijsstrategie jouw concurrenten te slim af zijn. Allemaal redenen om dus snel te starten met Google Shopping. Maar hoe plaats je jouw producten in Google Shopping en waarom heb je daarvoor Google Merchant Center voor nodig?
Projecten waar we trots op zijn.
Van der Werff Logistics
KBC Keukens
Holland Tyre

Wat is Google Merchant Center?
Google Merchant Center is een dienst van Google en stelt je in staat om jouw winkel- en productinformatie naar Google te uploaden en beschikbaar te stellen in de zoekmachine. Deze winkel- en productinformatie hebben bijvoorbeeld diensten als Google Shopping en Google Ads nodig om te kunnen werken. Belangrijk is dat je een Google-account hebt, anders kan je je niet aanmelden voor Google Merchant Center. Een Google-account heb je wanneer je diensten gebruikt zoals Gmail of YouTube. Als je nog geen Google-account hebt, ga je naar accounts.google.com om een nieuw account aan te maken.
Wat is een Google Shopping feed?
Google Shopping werkt niet zoals bij Google Ads op basis van zoektermen, maar op basis van een product feed. Een product feed of productdata feed is een bestand met jouw winkel- en productinformatie. In dit bestand staan alle gegevens zoals beschrijving, prijs, kleur, maat etc. van jouw producten. Wanneer je jouw product feed uploadt naar Google Shopping noemen we het bestand jouw Google Shopping feed. Iedere Google Shopping feed kan op een unieke manier worden weergegeven, geadverteerd of vergeleken.
Jouw winkel- en productinformatie wordt ook wel product feed genoemd
Meer informatie?
Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is?
Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!
“Google Shopping wordt bovenaan de resultatenpagina in Google getoond”
Hoe werkt Google Shopping?
Nu we weten wat Google Shopping is, welke andere diensten van Google nodig zijn en wat jouw product feed is, gaan we kijken naar hoe je jouw producten daadwerkelijk in Google Shopping krijgt. Zoals we al hebben besproken dient jouw product feed volledig en compleet te zijn. Op deze manier kan Google jouw producten namelijk makkelijk lezen en indexeren. Er zijn vervolgens twee manieren om jouw producten te delen met Google Shopping zodat ze kunnen worden getoond:

1. Handmatig via Google Merchant Center.
Binnen Google Merchant Center kan je als ondernemer handmatig jouw gehele productassortiment invullen. Bij een winkel of webshop met vele producten kan hier enorm veel tijd en energie in gaan zitten. Google Merchant Center bezit nu jouw winkel- en productinformatie. Vervolgens worden dus jouw producten in Google Shopping getoond wanneer gebruikers zoeken op relevante zoektermen voor jouw producten. Door handmatig jouw productassortiment in te vullen in Merchant Center hoef je dus niet te betalen voor Google Shopping om getoond te worden.
2. Automatisch met de Product Feed Pro plug-in voor WooCommerce.
De tweede manier om jouw producten te delen met Google Shopping zodat deze getoond kunnen worden verloopt automatisch. Echter is er wel wat extra voorbereiding nodig. Om jouw product feed te kunnen delen met Google Shopping is namelijk de plug-in voor WooCommerce, genaamd Product Feed Pro nodig. WooCommerce is een zeer populaire webshop plug-in voor WordPress. WordPress is een opensourcesoftware en het meest gebruikte contentmanagementsysteem (CMS) in de wereld. Z’n 37% van alle websites en webshop is gecreëerd door middel van WordPress.
37% van alle websites en webshops is ontwikkeld via WordPress
Als jij de plug-in Product Feed Pro hebt geïnstalleerd in WooCommerce kan je van start gaan. In de back-end van jouw website of webshop (WordPress) is een koppeling met WooCommerce. Deze koppeling zorgt ervoor dat de plug-in Product Feed Pro jouw product feed kan genereren. Jouw gegenereerde product feed dien je dan te uploaden in Google Merchant Center. Als dit is gebeurd deelt de Product Feed Pro jouw winkel- en productinformatie (product feed) met Google Shopping. Het proces van informatie delen tussen Product Feed Pro en Google Shopping vindt automatisch plaats. Hierdoor is het voor Google Shopping mogelijk om jouw producten te tonen aan gebruikers die hiernaar zoeken.
Als ondernemer kan je nog een stapje verder gaan door ook een koppeling te maken tussen het voorraadsysteem en de back-end van jouw website of webshop. Als deze correct is ingesteld kan Google Shopping live de voorraad status van jouw producten aangeven. Dit zorgt ervoor dat jouw producten niet worden getoond in Google Shopping wanneer ze niet op voorraad zijn.
Wil je teruggebeld worden?
Via Google Ads kan je advertenties ontwikkelen voor jouw Google Shopping omgeving!
Google Shopping met Google Ads
Hierboven hebben we twee manieren gezien om jouw producten te laten tonen in Google Shopping zonder hiervoor te hoeven betalen. Via bovenstaande manieren genereer je dus organisch verkeer naar jouw website of webshop. Echter is er binnen Google Shopping ook de mogelijkheid om een koppeling te maken met jouw Google Ads-account. Dit kan ervoor zorgen dat je vaker getoond wordt in Google Shopping met bepaalde producten als gebruikers zoeken op relevante zoektermen voor deze producten. Maar hoe werkt dit? Google Merchant Center bevat al jouw winkel- en productinformatie. Binnen Google Ads kan je vervolgens een advertentiecampagne opzetten rondom jouw producten of een selectie van deze producten uit Google Shopping. Net zoals bij standaard adverteren in Google Ads stel je een maximaal bod in voor een bepaald zoekwoord. Merchant Center bevat jouw product feed en in Google Ads is jouw advertentie ontwikkeld, dus zal Google Shopping voor het ingestelde bedrag jouw producten adverteren.
Wat zijn Shopping advertenties?
Wanneer een product feed is geüpload in Google Merchant Center en Google Shopping kan deze gebruiken, noemen we het een Google Shopping feed. Wanneer jouw producten in Google Shopping worden getoond door middel van een advertentie uit een Google Ads-campagne, noemen we deze advertentie een Google Shopping advertentie.

Meer informatie?
Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is?
Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!
“Als ondernemer met een fysieke winkel of online webshop is Google Shopping zeer interessant”
Waarom is Google Shopping belangrijk?
Sinds de lancering van Google Shopping in 2012 is de dienst enorm uitgebreid en geoptimaliseerd. Er zijn verschillende redenen waarom Google Shopping zeer belangrijk kan zijn voor jouw website of webshop. We geven hieronder een lijstje van het belang van Google Shopping:

1. Meer zichtbaarheid voor jouw producten
Google Shopping is simpelweg een extra online verkoopkanaal voor jouw producten. Google Shopping zorgt dus voor een gemiddeld hogere zichtbaarheid van jouw producten binnen de zoekmachine. Omdat de zoekmachinegigant Google miljoenen dagelijkse gebruikers telt, zou het zonde zijn om deze kans van zichtbaarheid niet te pakken.
2. Helemaal bovenaan in Google zoekresultaten
Google Shopping en zijn beschikbare producten worden bovenaan de resultatenpagina binnen Google getoond. Na Google Shopping volgen dus eerst de betaalde zoekresultaten, vervolgens eventuele afbeeldingen en Google Maps-opties en daarna pas de organische zoekresultaten. Het plaatsen van jouw producten in Google Shopping zorgt er dus voor dat jouw producten direct worden getoond aan potentiële klanten als zij zoeken op relevante zoektermen.
3. Zeer gedetailleerd specificeren van jouw producten
Binnen Google Merchant Center is het mogelijk om zeer gedetailleerd jouw winkel- en productinformatie beschikbaar te stellen. Specifieke kenmerken van jouw producten, zoals kleur of maat, kunnen worden aangepast binnen Merchant Center. Bovendien biedt Google Shopping de internetgebruiker tal van informatie over de verschillende producten.
Google Shopping levert meer kwalitatieve klikken op
4. Relevantere potentiële consumenten
Omdat binnen Google Shopping het productaanbod zeer gedetailleerd kan worden getoond aan gebruikers, resulteert het in relevantere potentiële consumenten. We kunnen stellen dat hoe gerichter en specifieker jouw aanbod, hoe gerichter en relevanter de bezoekers op jouw website of webshop zullen zijn. Potentiële consumenten kunnen door de informatie binnen Google Shopping sneller geïnteresseerd raken in jouw producten.
5. Wees je concurrenten te slim af
Als laatste is Google Shopping een manier om potentiële klanten beter van dienst te zijn dan de concurrentie doet. De kans dat jouw concurrenten ook actief zijn op Google Shopping is groot. Wanneer jij dus niet actief aanwezig bent op Google Shopping, loop je veel potentiële klanten en dus omzet mis. Zorg er met een gedetailleerde en specifieke product feed voor dat jij de plek veroverd van jouw concurrenten. Bovendien kan je door slim gebruik te maken van Shopping advertenties de concurrentie voorblijven.
Wil je teruggebeld worden?
Onze online marketeers ontwikkelen relevante en gerichte advertenties
Wat kost Google Shopping?
Binnen Google Shopping is het mogelijk om jouw producten te tonen aan potentiële consumenten zonder hiervoor hoeven te betalen. We hebben gezien dat er twee manieren zijn om gratis jouw producten in Google Shopping te krijgen. Dit is handmatig via Google Merchant Center of automatisch met de Product Feed Pro plug-in voor WooCommerce. Wanneer je als ondernemer kiest om ook Shopping advertenties toe te passen voor jouw producten in Google Shopping gaat het natuurlijk wel geld kosten. Echter kan een sterke advertentiecampagne binnen Google Ads zeer winstgevend zijn voor jouw bedrijf.
Google Shopping uitbesteden aan Convident
Voor het instellen van de Google Shopping omgeving voor jouw producten zijn veel stappen nodig. Zo hebben we gezien dat handmatig Google Shopping instellen via Google Merchant Center veel tijd kan kosten. De online marketeers van Convident zijn gespecialiseerd in werken met WordPress website en webshops. Bovendien maken wij gebruik van de Product Feed Pro plug-in voor WooCommerce. Zo zorgen wij ervoor dat jouw product feed volledig en correct wordt gekoppeld aan Google Shopping. Tot slot hebben wij ervaring met verschillende strategieën binnen Google Shopping, zoals een competitieve prijsstrategie.

Wanneer de koppeling tussen Google Shopping en Google Ads wordt gelegd openen er nieuwe deuren voor jouw business. Gerichte en relevante advertentiecampagnes kunnen ervoor zorgen dat jouw producten in Google Shopping nog vaker aan potentiële klanten worden getoond. Onze SEA-specialisten werken veel met Google Ads en weten welke advertenties wel en niet werken. Zo zorgen wij voor een soepele en winstgevende koppeling tussen jouw producten in Google Shopping en de ontwikkelde Shopping advertenties.
Benieuwd naar de mogelijkheden van Google Shopping? Kom langs op kantoor voor een kennismakingsgesprek en een bakje koffie. Onze online marketeers staan je graag te woord!