Reviews op Google. Bijna iedereen leest ze wel even snel door voordat er verder geklikt wordt naar een website. Lees je ze niet door, dan laat je onbewust even je oog erop vallen. Hoe beter jouw online reviews, hoe meer effect dit heeft op jouw business in de positieve zin. En wist je trouwens dat goede online reviews een sterke invloed hebben op je positie in de zoekmachine?
Potentiële klanten Googlen steeds vaker een bedrijfsnaam voordat zij overgaan tot actie. Daarom is het van essentieel belang om dit online visitekaartje goed in orde te hebben. Eerder schreven wij al een artikel hoe je Google mijn Bedrijf kan instellen voor jouw onderneming en welke voordelen dit kan opleveren. Waarschijnlijk heb je inmiddels je Google mijn Bedrijf omgeving al geclaimd. Is dit nog niet het geval? Overweeg dan om hier vandaag nog mee te beginnen.
Wanneer we iets online willen bestellen, kijken we meestal eerst naar de reviews. Het maakt niet uit of dit nou op Thuisbezorgd is of op een andere website, je haalt er altijd interessante informatie uit. Wat vonden andere klanten van het eten? Was het lauw en duurde het gigantisch lang voordat het eten bezorgd werd? Zo ja, klik je door naar het volgende restaurant. En zo worden andere websites ook beoordeeld. Reviews leiden tot een bepaalde zekerheid en houvast, wat het gemakkelijker maakt om tot een koop over te gaan.
Nog een bijkomend voordeel van Google reviews zijn de lokale zoekopdrachten. Bij slechts een aantal reviews op Google zal je vertoond worden onder de zoekopdrachten in de omgeving. Hoe hoger het aantal reviews, hoe hoger je in de lokale zoekopdrachten naar boven komt. Om het maar even bij het voorbeeld restaurant te houden: voor welk restaurant zou jij kiezen?
“Lokale resultaten worden weergegeven als mensen zoeken naar bedrijven en plaatsen in de buurt van hun locatie. Deze resultaten worden op een aantal plaatsen op Maps en Zoeken weergegeven. Zo ziet u waarschijnlijk lokale resultaten als u naar ‘Italiaans restaurant’ zoekt. Google probeert dan restaurants in de buurt te tonen waar u misschien heen wilt.”
Geraadpleegd van : website Google
Dit is waarschijnlijk de meest duidelijke SEO-tip die Google ooit heeft gegeven. Maar hoe kan je het beste Google reviews verzamelen voor jouw onderneming?
Klanten die tevreden zijn willen vaak wel een review voor je bedrijf schrijven. Het kan wel voorkomen dat ze hiervoor teveel stappen moeten doorgaan. Maak het je klanten daarom zo eenvoudig mogelijk en maak gebruik van de grotere review platformen, zoals een Trustpilot en een Webwinkelkeur. Grotere platformen zorgen er namelijk voor dat de reviews zichtbaar zijn in de zoekmachines.
Heb je over de jaren heen een mooi klantenbestand opgebouwd? Stuur deze dan een mailtje met de vraag of zij een eerlijke review willen plaatsen op je website. Daarnaast is dit proces ook eenvoudig te automatiseren, bijvoorbeeld door dit standaard in te laden in je mailtjes. Hierdoor hoef je je klanten niet “lastig te vallen” met meerdere mailtjes, maar benoem je het op een subtiele manier in elk of enkele berichten.
Geen enkel bedrijf heeft alleen maar positieve beoordelingen. Er zal dan ook een dag komen waarop je een minder positieve review ontvangt. Bekijk deze minder positieve beoordelingen daarom met een objectieve blik. Aan het eind van de dag zijn reviews de feedback van je klanten. Je kan er veel van leren, dus neem elke klant-review serieus.
Wil jij meer reviews in Google mijn Bedrijf door een goed geïmplementeerde review tool? Neem contact met ons op en wij helpen je hier graag bij!