Google Helpful Content Update – September 2023

Heb jij sinds september te maken met dalende posities in Google? Merk je dat je bezoekersaantallen verminderen en dat er minder contactaanvragen of bestellingen binnenkomen? Grote kans dat je de dupe bent geworden van de Google september 2023 Helpful Content Update.

Helpful content update daling

Website (geen Convident-partner) in de gezondheidsbranche (Ahrefs)

Je bent zeker niet alleen. Veel websites, voornamelijk binnen de volgende branches, hebben te maken met forse positiedalingen: gezondheid, financiële stabiliteit, veiligheid van mensen en onderwerpen over het welzijn of de welvaart van de samenleving. Hierboven zie je een website die zwaar geraakt is door de Google Helpful Content Update van september. Dit soort branches worden ook wel ‘Your Money or Your Life’ (YMYL) genoemd.

Ben jij getroffen door de Helpful Content Update?

Wil je weten wat de impact van de Helpful Content Update is op jouw website? Kom in contact met onze marketeers, we zoeken het graag voor je uit.

Het E-E-A-T probleem

Al snel werd ons duidelijk dat de bovenstaande website over veel technische fouten bleek te beschikken. Ook waren er op het gebied van Expertise en Content diverse optimalisatiekansen die we snel konden inzetten. Zo maakte de website maakte gebruik van een alterego en beschikte dus niet over een echte identiteit. De website had geen gezicht, wat zorgde voor een vertrouwensprobleem.

De geautomatiseerde systemen van Google zijn ontworpen om goede inhoud te rangschikken en hoge posities te geven in de zoekmachine. Nadat relevante inhoud is geïdentificeerd, gaat het systeem prioriteit geven aan de content die het meest nuttig lijkt. Om dit te doen wordt er gekeken naar een mix van factoren: Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid oftewel E-E-A-T. Vóór de toevoeging van ‘Ervaring’ was dit het E-A-T-principe.

Van deze factoren is vertrouwen het belangrijkst. De andere factoren dragen bij aan deze betrouwbaarheid. Sommige inhoud kan bijvoorbeeld al nuttig zijn vanwege de ervaring die erin wordt getoond, zonder dat de overige factoren correct zijn toegepast, aldus Google.

Hoewel E-E-A-T op zichzelf geen specifieke rankingfactor is, is het nuttig om een mix van deze factoren toe te passen op jouw content. Zo geeft Google aan content voorrang te geven wanneer E-E-A-T correct is toegepast.

Google Helpful Content update 2023

Een plotselinge daling van de Google rankings kan dus worden veroorzaakt door een wijziging in het algoritme na een Google update. Google is constant bezig om websites te beoordelen op kwaliteit en autoriteit en door deze regelmatige updates van het algoritme proberen ze gebruikers nog beter te bedienen. Door de jaren heen hebben wij als Full Service Digital Agency al tientallen Google updates weten te doorstaan.

Helpful content update stijging

Bovenstaande website (Convident-partner) in de gezondheidsbranche verliest nauwelijks posities door snel handelen van onze SEO specialisten (Ahrefs). Na het toepassen van de nieuwe regels van Google zag deze webshop zelfs een toename in traffic en conversies.

Op 14 september 2023 is Google begonnen met het uitrollen van de ‘September 2023 Helpful Content Update’. Hiermee werkt Google aan het algoritme van haar zoekmachine om betere en geloofwaardige content betere posities te geven. Met name door het gebruik van AI en snelle schrijftools, zijn er de laatste maanden veel nieuwe pagina’s op internet gezet. Het uitrollen van de Helpful content update duurde al met al 13 dagen en 11 uur.

Merk je dat je bezoekersaantallen sinds september zijn verminderd en dat de contactaanvragen of bestellingen zijn afgenomen? Grote kans dat je de dupe bent geworden van de Google september 2023 Helpful Content Update.

Door alert te handelen en de ontwikkelingen rondom de Helpful Content Update nauwlettend in de gaten te houden, lukt het de SEO specialisten van Convident de nieuwe ontwikkelingen van Google om te zetten in kansen.

Google updates 2023

In 2023 heeft Google al meerdere Google Search updates uitgerold, dergelijke updates kunnen altijd schommelingen meebrengen in de Serps. Ook in oktober blijft Google updates uitrollen zoals de spam update en core update.

Laat Convident met je meekijken

Heb je last van dalende posities, algemene vragen of heb je een andere vraag betreft SEO? Wij kijken graag met je mee. Liever direct bellen? Bel onze marketeers op 050 – 553 23 34.

Selecteer een geldig formulier

Maak people-first content

Naast het bouwen van vertrouwen blijft content een groot onderdeel van jouw vindbaarheid. Zonder zoektermen behaal je namelijk geen Google posities, zo eenvoudig mag je het zien. De Helpful Content Update probeert deze ‘spam’ tegen te gaan. Dit houdt echter niet in dat Google tegen AI content is, dit hebben zij meer dan eens benadrukt. Het is toegestaan om gebruik te maken van AI content zolang dit voor toegevoegde waarde is voor de bezoeker van je website of shop.

Met people-first content wordt content bedoeld die is gemaakt voor mensen en niet om zoekmachine rankings te manipuleren. Google geeft voorkeur aan people-first content, daarom is het belangrijk dat je de volgende vragen met ‘JA’ kunt beantwoorden.

  • Heb je een bestaand publiek voor je website dat de inhoud nuttig zou vinden als ze rechtstreeks naar jou zouden komen?
  • Is het voor een bezoeker duidelijk dat je kennis hebt over het geen waarover je schrijft?
  • Heeft de site een primair doel of focus?
  • Zal iemand na het lezen van je inhoud het gevoel hebben dat hij genoeg over een onderwerp heeft geleerd om zijn doel te bereiken?
  • Zal iemand die de inhoud leest, het gevoel hebben dat hij een fijne ervaring heeft gehad?

Maar is SEO niet zoekmachine optimalisatie, ofwel zoekmachine-eerst? Ja en nee. Er zijn verschillende technieken welke SEO markteers gebruiken zodat zoekmachines je content beter kunnen lezen en begrijpen. Zoekmachine optimalisatie (SEO) bevat best practices die worden toegepast om een website beter vindbaar te maken. Dit betekent niet dat de inhoud voor de zoekmachines wordt geschreven.

Zorg voor een goede pagina-ervaring

Google’s belangrijkste rankingsystemen zijn gericht op het belonen van inhoud die een goede pagina-ervaring bieden. Controleer daarom of de content een goede pagina-ervaring biedt. Zorg ervoor dat je op de volgende vragen ‘JA’ kunt antwoorden:

  • Beschikt de website over goede Core Web Vitals?
  • Zijn de pagina’s veilig?
  • Wordt de inhoud goed weergegeven op mobiele apparaten?
  • Bevat de inhoud niet te veel advertenties die afleiden of interfereren met de hoofdinhoud?
  • Bevatten de pagina’s geen opdringerige interstitials?
  • Hoe gemakkelijk kunnen bezoekers naar de hoofdinhoud van je pagina’s navigeren of deze vinden?
  • Is de pagina zo ontworpen dat bezoekers de hoofdinhoud gemakkelijk kunnen onderscheiden van andere inhoud op de pagina?

Om deze vragen te controleren en beantwoorden kun je gebruik maken van verschillende tools zoals PageSpeed Insights, Google Search Console en Chrome Lighthouse.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het verbeteren van jouw webpagina’s? Kom in contact met Convident we kijken graag met je mee.


Sander
Online marketeer