Google for Jobs implementeren in WordPress

Het gerucht doet de rondte dat Google for Jobs naar Nederland komt. Maar is dat wel waar? Waarschijnlijk wel, en er bestaat een grote kans dat het niet lang meer gaat duren voordat ze het platform ook in ons koude kikkerlandje lanceren. In april 2019 liet Emerce al weten dat Google aan het experimenteren is met het platform in Nederland en Frankrijk. Eén van de partners van de bekende zoekmachine liet destijds weten dat het al voor de zomer gelanceerd kon worden. Het platform is ondertussen al wel gelanceerd in Frankrijk. Nederland moet dus nog iets langer geduld hebben.

Google for Jobs maakt gebruik van geavanceerde Tools om werkzoekenden te helpen posities te vinden die nauw aansluiten bij hun voorkeuren. Leer wat Google for Jobs is, hoe het werkt en hoe jouw organisatie hier tactisch op in kan spelen.

Wat onderscheidt Google for jobs van een reguliere vacaturebank?

Google for Jobs is een crawlmachine die het internet scant en vacatures op internet verzamelt. Al de vacatures die Google weet te verzamelen komen terecht in lijsten. Deze lijsten bevatten allerlei soorten vacatures. Vacatures van kleine bedrijven, mkb’ers en grote bedrijven daarnaast zullen ook alle banen van grote vacatures hierin weergeven worden. Google for Jobs is dus eigenlijk een service vanuit Google. Ze creëren één platform waar alle vacatures van het internet op weergegeven worden. Als werkzoekende is dit natuurlijk ideaal, zo hoef je niet talloze sites en socials af te speuren naar de perfecte baan.

Het platform is dus geen concurrent van de vacature sites die momenteel beschikbaar zijn. Je moet het zien als extraatje die Google aanbiedt voor bedrijven die personeel zoeken en mensen die juist opzoek zijn naar werk. Eigenlijk doet Google for Jobs hetzelfde als zij nu doen voor iemand die een zoekterm intikt in de zoekmachine. Google is slechts een “middle-man” en verwijst door naar de pagina die het beste past bij jou zoekterm.

Algoritme en structured data

Google zou Google niet zijn als er nog een aantal regels aan verbonden zitten. De data gigant gaat door middel van een algoritme de vacatures beoordelen. Dit betekent dat de vacatures moeten voldoen aan de richtlijnen die Google heeft verwerkt in hun algoritme. Bedrijven die vacatures klakkeloos overnemen van hun concurrenten of de vacature voorzien van onjuiste informatie komen hier niet mee weg. Door dit algoritme zullen deze vacatures afgekeurd worden of minder hoog in de zoekmachine weergeven worden. Er moet dus SEO worden toegepast op vacatures, hoe beter de vacature, hoe hoger deze komt te staan in Google for Jobs.

Wil je dat jouw vacature zo hoog mogelijk in Google for Jobs komt te staan? Dan dien je je je te houden aan deze 11 criteria. Elke vacature wordt beoordeelt op deze criteria, doe er dus je voordeel mee en verwerk deze zo goed mogelijk in je vacature.

  • Publicatiedatum
  • Omschrijving van de baan, inclusief verantwoordelijkheden, kwalificaties, ervaring, opleiding etc.
  • Naam van de organisatie
  • Werk locatie. Hier moet exact staan waar de nieuwe werknemer komt te werken. Dus letterlijk de postcode, het huisnummer en de straatnaam. Hoe gedetailleerder dit weergeven wordt, des te hoger je vacature komt te staan.
  • Functie titel, houd dit zo concreet mogelijk.
  • Geef duidelijk een sluitingsdatum van de vacature aan.
  • Wanneer iemand volledig vanuit huis werkt is het nodig om aan te geven wat de geografische gegevens van die persoon zijn om in aanmerking te komen voor de baan.
  • Speciaal veld die bedoeld is voor een kandidaat die volledig vanuit huis werkt.
  • Het exacte salaris wat iemand gaat verdienen
  • Dienstverband (full-time, part-time, vrijwilliger, tijdelijk contract etc).
  • Identificeer jezelf, laat weten wie je bent. Zo weten zij dat je opereert vanuit jezelf en niet vanuit een derde partij.

Google zal elke vacature ranken op deze punten, hoe je deze implementeert op je eigen website is later in dit artikel meer over te lezen.

Hoe komt mijn vacature in Google for Jobs?

Zoals ik eerder al kort aangaf. Google for Jobs is geen vacaturebank het is slechts een databank van de bekende zoekmachine om het zoeken naar vacatures eenvoudiger te maken. Dat betekent dus je geen vacatures kan plaatsen op Google for Jobs. Google crawlt dus het internet opzoek naar banen en zij plaatsen deze vervolgens in Google for Jobs.

Normaal gesproken zou je een vacature plaatsen op een Indeed, Jobbird of een Nationale Vacaturebank. Wanneer deze vacaturebanken geïntegreerd zijn met de zoekmachine komen deze dus automatisch in de vacaturebank van Google te staan. LinkedIn heeft zijn vacatures al geïntegreerd met Google for Jobs. Deze vacatures zullen daarom ook verschijnen op het platform.

Houd zelf de controle over je vacature

Het is mogelijk om met een HTML code jouw eigen website te koppelen met de vacaturebank van de zoekmachine. Deze zogenoemde structured data is hier te vinden, deze HTML codes dien je op je website te plaatsen om de link te leggen met Google. Door het plaatsen van de codes kan Google je vacature verwerken en deze verwerken om hem vervolgens te plaatsen in de vacaturebank.

Voor elk van de 11 punten die ik hierboven weergeven heb is er zo’n stukje HTML code. Deze moeten ingevuld worden zodat Google goed kan lezen wat er in de vacature staat.

Voorbeelden van deze HTML codes:

Publicatiedatum:

Google for Jobs

Naam van de organisatie:

Google for Jobs

Werk locatie

Google for Jobs

Ga voor aansprekende functietitels

Zoals ik hier boven al eerder genoemd heb is het belangrijk dat de functie titel goed omschreven wordt. Zorg ervoor dat de functietitel de vacature goed dekt, dit is een heel belangrijke ranking factor. Draai dus niet om je functietitel heen maar zorg ervoor dat het in één oogopslag duidelijk is om welke functie het gaat. Je mag wel een toevoeging doen aan de functietitel zoals: parttime, fulltime of bijvoorbeeld manager.

Heb je moeite om een geschikte functietitel aan de taak te koppelen? Geen nood. Via Google trends kan je eenvoudig functietitels met elkaar vergelijken en krijg je suggesties voor aanverwante functies.

Google for Jobs

Houd de lezer vast

Google is zo aardig geweest om te verklappen wat misschien wel de meest belangrijke ranking factor is. De leestijd. Het is belangrijk dat de lezer zo lang mogelijk vastgehouden wordt. Zorg er dus voor dat de tekst in je vacature vol staat met waardevolle informatie zodat de lezer lang op je pagina blijft hangen. Wanneer de lezer in één oogopslag door je vacature heen schiet en snel weer vertrekt is dit in een indicator voor Google dat je vacature niet sterk opgebouwd is en dit lager in de resultaten weergeven zal worden. Zorg er voor dat interessante informatie bovenaan de vacature komt te staan zodat de lezer uitgenodigd wordt om op “lees meer” te klikken.

Wil jij meer te weten komen over deze nieuwe functie?

Sta je te springen om deze nieuwe feature uitgebreid te gaan gebruiken? Wij ook! Wil jouw organisatie zo snel mogelijk inspringen op deze nieuwe trend zodat je vacatures zonder veel gedoe snel gevonden worden door je kandidaten? Convident helpt je graag om Google for Jobs te implementeren in jouw website.

Convident heeft een brede kennis van SEO in huis en wij kunnen niet wachten om dit te implementeren in Google for Jobs! Wanneer dit platform lanceert in Nederland zullen we deze uitgebreid onder de loep gaan nemen en uitvoerig testen.

Wil je tips, tricks of extra hulp bij het inzetten van deze vacaturebank? Wij helpen je graag bij het opzetten en optimaliseren van je vacature!


Sander Kooi
Online Marketeer
© 2014 - 2019 Copyright - Convident. Convident B.V. wordt beoordeeld met een 4.8 / 5 op basis van 46 beoordelingen. Privacyverklaring Ons werkgebied Algemene voorwaarden