Google adverteren klinkt als een zeer voor de hand liggend begrip; adverteren binnen Google. Google adverteren lijkt dus erg op zoekmachine adverteren of SEA marketing. Omdat Google de populairste zoekmachine of search engine is op het internet hebben wij ervoor gekozen om een speciale pagina te schrijven voor Google adverteren. Er komen namelijk vele verschillende onderdelen van Google adverteren aan bod. Deze verschillen allemaal op hun eigen manier van elkaar. Echter, hebben ze wel allemaal één gezamenlijk doel. Het draait bij Google adverteren om het bemachtigen van hoge posities met jouw website of webshop in de betaalde zoekresultaten van Google. Hoe je als ondernemer hiermee start, welke verschillende mogelijkheden er zijn en waarom Google adverteren zo belangrijk is wordt hieronder verder toegelicht.

Wat is Google adverteren?
Bij Google adverteren ben je dus aan het adverteren met advertenties in de betaalde zoekresultaten van de zoekmachine Google. De betaalde zoekresultaten worden in Google bovenaan de resultatenpagina (SERP) getoond en dus boven de organische zoekresultaten. Google adverteren kost je als ondernemer dus geld, maar kan zeer rendabel zijn wanneer toegepast op de correcte wijze. Daarom is het zeer belangrijk om een duidelijk plan op te stellen wanneer je begint met Google adverteren. Bij Convident starten we het Google adverteren traject altijd met een uitgebreid zoekwoorden onderzoek. In het zoekwoorden onderzoek gaan onze online marketeers opzoek naar de zoektermen waar jouw doelgroep(en) opzoekt. Deze zoektermen zijn erg relevant voor jouw business. Wij gebruiken de bevinden van het zoekwoorden onderzoek onder andere voor het ontwikkelen van succesvolle advertentiecampagnes. De vraag is alleen nog op welke manier worden de ontwikkelde advertentiecampagnes getoond binnen Google. Hiervoor zijn allemaal verschillende opties, die hieronder nader worden toegelicht.
SEA services
“Voor adverteren in Google is een strategisch plan een vereiste”
Welke onderdelen bevat Google adverteren?
Zoals al eerder is genoemd zijn er verschillende manieren waarop jouw advertentiecampagnes binnen Google gelanceerd kunnen worden. Z’n 95% van de internetgebruikers in Nederland gebruikt Google als zoekmachine, dus hoe bereik je ze op de beste manier? De meest bekende vorm van adverteren binnen Google zijn de tekstadvertenties en Shopping advertenties. Andere mogelijkheden binnen Google zijn display, discovery, video advertising en remarketing. We gaan straks in op iedere vorm van adverteren, maar kijken eerst wat Google Ads is en hoe het werkt.
Z’n 95% van de Nederlandse internetgebruikers gebruikt Google als zoekmachine

Wat is Google Ads?
Google Ads is het advertentieprogramma dat is ontwikkeld door Google. Binnen Google Ads is het mogelijk voor de ondernemer om zijn verschillende advertentiecampagnes te beheren. Daarnaast is Google Ads nodig om deel te kunnen nemen aan het veilingmodel van Google. Om jouw advertenties namelijk te kunnen tonen in het Google Netwerk dien je een bod uit te brengen. Alle ondernemers die advertenties hebben ontwikkeld en deze willen tonen in de zoekmachine nemen deel aan dit veilingmodel. Maar hoe werkt het veilingmodel van Google Ads?
Hoe werkt het veilingmodel van Google Ads?
Het veilingmodel binnen Google Ads berust op twee factoren: het concurrentieniveau en de kwaliteitsscore van de betreffende advertentie. Het concurrentieniveau geeft aan hoeveel adverteerders hun advertentie willen laten tonen voor een bepaalde doelgroep of zoekterm. Hoe meer concurrenten hun advertentie willen tonen, hoe hoger de vraag. Dit betekent dat de kosten per klik of CPC zullen stijgen, immers veel adverteerders willen hun advertentie laten tonen. De tweede factor die wordt meegenomen in het veilingmodel is de kwaliteitsscore. Hierbij kijkt Google Ads naar de volgende factoren:
Lees verder voor de verschillende biedstrategieën
Meer informatie?
Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is?
Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!
1. Relevantie van jouw advertentie ten opzichte van het betreffende zoekwoord.
Hierbij analyseert Google Ads of de betreffende zoekterm overeenkomt met de content in jouw ontwikkelde advertentie. Google Ads wil graag dat het relevante advertenties kan tonen aan zijn gebruikers wanneer deze zoeken op een bepaald zoekwoord. Als het zoekwoord niet vaak voorkomt in jouw advertentie zal jouw kwaliteitsscore omlaag gaan. Door bijvoorbeeld het betreffende zoekwoord op te nemen in jouw titel en meta-beschrijving zal de kwaliteitsscore stijgen.

Zorg voor relevantie van het zoekwoord en de achterliggende pagina
2. Relevantie van achterliggende webpagina
Bovendien wil Google ook graag dat de achterliggende webpagina van jouw advertentie ook relevant is. Dit betekent dat de webpagina waar jouw advertentie de gebruiker naar toewijst relevante content bevat met betrekking tot het zoekwoord van de advertentie en zoekopdracht. Wanneer jij een webpagina koppelt aan een advertentie die niet ingaat op de betreffende zoekterm zal jouw kwaliteitsscore lager uitkomen.
3. De verwachte click-through-rate (CTR)
Google bepaalt van tevoren het verwachte aantal klikken per dag op een ontwikkelde advertentie. Deze berekening noemt Google de verwachte click-through rate (CTR). Hoe Google Ads deze exacte berekening maakt is lastig te zeggen. Een hoge CTR betekent dat Google Ads verwacht dat vele gebruikers op jouw advertentie zullen klikken. Jouw kwaliteitsscore zal dan stijgen.
Zoals we hebben gezien bepaalt de kwaliteitsscore samen met het concurrentieniveau of jouw advertentie wel of niet getoond worden in het Google Netwerk. De kwaliteitsscore van jouw advertentie is een getal tussen de 1 en de 10. Een laag concurrentieniveau en een hoge kwaliteitsscore van rond de 9 zal leiden tot een gunstige positie met je advertentie binnen het veilingmodel.
Wil je teruggebeld worden?
Om gebruik te kunnen maken van Google Ads en dus te kunnen adverteren in de zoekmachine is een Google account nodig. Wanneer je deze hebt aangemaakt kan je jouw advertenties ontwikkelen, een biedstrategie bepalen, deelnemen aan het veilingmodel, hopelijk de veiling winnen om vervolgens jouw (betreffende) advertenties te tonen in het Google Netwerk. Als jouw advertentievorm vervolgens live is in het Google Netwerk wordt deze getoond aan internetgebruikers. Let op: pas op het moment dat een internetgebruiker klikt op jouw advertentie hoef je als ondernemer jouw kosten per klik CPC te betalen. Wanneer jouw advertentie wordt getoond maar een gebruiker klikt er niet op en scrolt verder, dan hoef je niet te betalen.

Hieronder lichten we de verschillende biedstrategieën toe binnen Google Ads. Lees ze goed door en bepaal welk doel relevant is voor jouw advertentiecampagne en bedrijf.

1. De slimme biedstrategieën
Binnen Google Ads zijn er verschillende slimme biedstrategieën. De slimme biedstrategieën worden ook wel de automatisch biedstrategieën van Google Ads genoemd. Dit komt doordat bij deze strategie de handelingen voor de ondernemer uit handen worden genomen. Google Ads bepaalt op basis van jouw gekozen slimme biedstrategieën wat er dient geboden te worden etc. Deze biedstrategie is vooral geschikt wanneer je als ondernemer uit bent op conversies door middel van jouw advertentiecampagne. Bij de slimme biedstrategieën maakt Google Ads gebruik van machine learning. Google Ads bepaalt bij iedere veiling jouw bieding. Wanneer de kans op een conversie of de conversiewaarde hoog is zal Google Ads meer bieden. Automatisch bepaalt Google dan ook voor jou om minder te bieden en niet zichtbaar te zijn op het moment dat de kans op een conversie klein is.
De machine learning werkt alleen binnen Google Ads wanneer er genoeg data beschikbaar is. Anders kan Google Ads niet bepalen wat een geschikte bieding is voor jouw advertentiecampagnes. Daarnaast dien je ook de conversies in te stellen, anders weet Google Ads niet wat het doel is. Binnen de slimme biedstrategieën is er de keuze uit vijf verschillende biedstrategieën. Hieronder staan ze vermeld:
- Conversies maximaliseren
- Doel-CPA
- Conversiewaarde maximaliseren
- Doel-ROAS
- ECPC (verbeterde kosten per klik)
Bij slimme biedstrategieën maakt Google Ads gebruik van machine learning
Projecten waar we trots op zijn.
De Vries XL
Haaer verlofregistratie
Anker Crew Insurance
2. De strategie voor klikken
Naast de slimme biedstrategieën is er ook de strategie voor klikken. Binnen Google Ads kan je namelijk ook het doel hebben om met jouw advertenties klikken binnen te halen. Wanneer je als ondernemer verkeer wil realiseren naar jouw website of webshop zijn er twee biedstrategieën om uit te kiezen:
- Klikken maximaliseren
- Handmatige CPC-biedingen
Hieronder gaan we dieper in op beide strategieën.
Meer bezoekers als doel voor jouw website of webshop?
Klikken maximaliseren
De naam van klikken maximaliseren geeft al een beetje de werking van de strategie aan. Wanneer de strategie klikken maximaliseren wordt gekozen, zal Google Ads proberen zoveel mogelijk klikken te genereren binnen jouw gekozen budget. Er wordt verder niet gekeken naar wat jouw websitebezoekers doen op jouw website of webshop. De strategie is dus alleen geschikt als je meer bezoekers als doel hebt.
Handmatige CPC-biedingen
De andere strategie voor klikken is de handmatige CPC. De handmatige CPC biedstrategie geeft jou als ondernemer de meeste controle. Je kan bij deze strategie zelf bepalen hoeveel je maximaal per zoekwoord of advertentiegroep wilt besteden. Je zal dan nooit meer betalen voor een klik dan wat je zelf hebt ingesteld Deze strategie is aan te raden wanneer je start met Google Ads en dus nog weinig data hebt om je keuzes op te baseren. Wanneer de data verder aangroeit kan je ervoor kiezen om de switch te maken naar een geautomatiseerde strategie.

3. De strategie voor zichtbaarheid
De laatste strategie binnen Google Ads is de biedstrategie voor zichtbaarheid. Met deze strategie is het doel dat je vertoond wordt met jouw advertentie wanneer een gebruiker op zoek is naar de producten of diensten die jij aanbiedt. Voor het doel van zichtbaarheid is er één strategie mogelijk binnen Google Ads. Deze biedstrategie is doelvertoningspercentage. Doelvertoningspercentage is een geautomatiseerde strategie waarbij de ondernemer wel handmatig een maximum CPC-bod in te stellen. Zo kan de ondernemer nooit te veel gaan betalen dan hem lief is. Deze strategie is erop gericht dat je zoveel mogelijk zichtbaar bent in Google. Je kan er zelf voor kiezen op welke plek binnen de resultatenpagina (SERP) jij zichtbaar wil zijn met je advertenties:
De biedstrategie voor zichtbaarheid is doelvertonings-percentage
- Overal op resultatenpagina (Zowel eerste drie als onderste resultaten op de pagina)
- Bovenaan resultatenpagina (Eerste drie resultaten)
- Helemaal bovenaan resultatenpagina (Bovenste resultaat)
Als laatste geef je als ondernemer ook een percentage op voor in hoeveel van de gevallen jij getoond wil worden op de aangegeven plek. Stel je wilt bovenaan de resultatenpagina weergegeven worden in de helft van de gevallen. Dan geef je de target percentage van 50% aan.
Google Ads bevat 6 verschillende advertentievormen om mee aan de slag te gaan
Advertentievormen binnen Google Ads
Nu we weten hoe Google Ads werkt en welke verschillende biedstrategieën er zijn binnen Google Ads, is het tijd om te kijken naar de verschillende advertentievormen die mogelijk zijn. De advertentievormen kunnen op verschillende plekken in het Google Netwerk getoond worden en hebben allemaal hun eigen doel voor ogen. We beginnen met het toelichten van de bekendste vorm van een advertentie: de tekstadvertentie.
1. Tekstadvertenties
De bekendste vorm van advertenties zijn tekstadvertenties. Tekstadvertenties worden bovenaan de betaalde zoekresultaten binnen Google vertoond aan internetgebruikers. Binnen Google Ads kan de ondernemer zelf bepalen voor welke zoekwoorden of zoekwoordgroepen jouw advertentie getoond kunnen worden. Maar zoals we in het veilingmodel van Google Ads hebben gezien, betekent dit niet dat jouw advertentie daadwerkelijk wordt getoond. Hiervoor dien je eerst nog het veilingmodel van Google te winnen.

Tekstadvertenties is de standaard advertentievorm in Ads
Een tekstadvertentie is de standaard vorm van een advertentie. Een tekstadvertentie bestaat zoals de naam als zegt uit tekst. Zo bevat de advertentie een titel en een meta-beschrijving. Hierin probeer je de gebruiker over te halen (call to action) om op jouw advertentie te klikken en jouw website/webshop te bezoeken.
Voor een advertentiecampagne bepaalt de adverteerder binnen Google Ads een vastgesteld dagelijks budget. Wanneer jouw advertentie wordt getoond in Google dan betaal je de opgegeven kosten per klik CPC wanner gebruikers op jouw advertentie klikken. Op basis van de CPC en het budget kan Google Ads dus vaststellen of adverteerders nog in aanmerking komen om hun advertentie te tonen of dat het budget op is.
2. Display advertising
Bij display advertising of display adverteren wordt gebruik gemaakt van advertenties in de vorm van banners. Banners zijn advertenties die op websites zoals NU.nl, NOS.nl en YouTube worden getoond. Het zijn grafische advertenties en kunnen dus meer beeld brengen dan de standaard tekstadvertenties. Omdat tegenwoordig heel veel mensen actief zijn op het internet, is het potentiële bereik van display advertising enorm.
Een banneradvertentie verschilt met een standaard advertentie op het gebied van tekst, afbeeldingen, video’s, flash en audio. Met display advertising kan je bijvoorbeeld een positieve boost geven aan jouw merkbekendheid. Door de toepassingen van banneradvertenties kan je jouw advertenties zeer gericht maken en laten aansluiten bij jouw doelgroep(en).
Display advertising of display adverteren is een vorm van adverteren waarbij gebruik wordt gemaakt van banneradvertenties. Banneradvertenties zijn grafische advertenties en worden getoond in het Google Display Netwerk (GDN). Voorbeelden hiervan zijn banners op NU.nl, YouTube en Nos.nl. Tegenwoordig zijn veel Nederlanders actief aanwezig op het internet en is het potentiële bereik van display advertising dus enorm. Omdat je als ondernemer bij display advertising aan het adverteren bent met banners kost het je geld. Het is dus van belang om een goede afweging te maken van de kosten en baten van een eventuele display advertising-campagne.
Banneradvertenties worden getoond in het Google Display Netwerk (GDN)
Wil je teruggebeld worden?
Discovery advertising is net als display advertising nog gerichter op jouw doelgroep(en)
3. Discovery advertising
Sinds 2020 is het mogelijk om binnen Google Ads te kiezen voor discovery advertising of discovery adverteren. Bij discovery advertising worden jouw advertenties getoond binnen de ontdekkings-pagina’s van websites of platformen. Voorbeelden hiervan zijn:
- Google Discover Feed
- Instagram Discover Feed
- Homepage Youtube en Watch Later Feed
- In Gmail onder promoties en sociaal
Discovery zijn vaak extra visuele advertenties en bevatten soms ook wel een carrousel. Een carrousel betekent dat meerder afbeeldingen worden gebruikt waardoor geswiped kan worden. De mogelijkheden qua targeting zijn te vergelijken met die van display advertenties.
4. Video advertising
Videoadvertenties zijn advertenties waar gebruik wordt gemaakt van video aspecten. Deze advertenties kunnen op bijvoorbeeld YouTube of sites van videopartner worden getoond aan gebruikers. Binnen de videoadvertenties zijn er verschillende indelingen mogelijk waardoor je zeer gerichte en relevante advertenties kan maken. Houdt altijd het doel van jouw advertenties hierbij in je achterhoofd.
De volgende advertentie-indelingen zijn mogelijk:
- InStream-advertenties die kunnen worden overgeslagen
- InStream-advertenties die niet kunnen worden overgeslagen
- Video discovery-advertenties
- Bumperadvertenties
- Outstream-advertenties
- Masthead-advertenties

5. Google Shopping
Google Shopping is een onlineverkoopdienst van Google. Misschien heb je Google Shopping al wel eens gezien toen je zocht op een bepaald zoekwoord in Google. Google Shopping maakt het mogelijk om jouw producten te tonen aan internetgebruikers wanneer zij zoeken op zoekwoorden die relevant zijn voor jouw betreffende producten. De producten uit Google Shopping worden bovenaan de resultatenpagina (SERP) in Google getoond. Het geeft de internetgebruiker dus een overzicht van de meest relevante producten met betrekking tot zijn zoekopdracht. Binnen Google Shopping kan je getoond worden op de organische manier of op de betaalde manier.
Google Shopping is zeer relevant voor webshops
Voordat je getoond wordt in Google Shopping dien je jouw winkel- en productinformatie (productfeed) te uploaden naar Google. Dit doen je handmatig door jouw productfeed in te vullen in Google Merchant Center. Dit kan zeer veel tijd in beslag nemen. Dus men prefereert de manier waarop je jouw productfeed via de Product Feed Pro plug-in voor WooCommerce upload in Google Shopping. Als Google Shopping jouw productfeed bezit, kan die jouw producten tonen in Google Shopping wanneer gebruikers zoeken op relevante zoekopdrachten. Wanneer je wilt dat jouw producten vaker worden getoond kan je een advertentiecampagne opzetten. Je koppelt dan jouw Google Shopping met Google Ads.
Wil je meer weten over verkopen via Google Shopping?
Meer informatie?
Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is?
Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!
5. Remarketing
De laatste vorm van adverteren in Google is remarketing. Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een online marketingmethode waarbij je eerdere bezoekers van jouw website of webshop opnieuw de weg terug laat vinden naar jouw website/webshop door middel van gerichte advertenties. Deze groep websitebezoekers is al eerder op jouw website geweest en hebben dus interesse in de producten die jij aanbiedt. Omdat consumenten vaak meerdere contactmomenten nodig hebben om over te gaan tot aankoop kan een remarketing campagne zeer relevant zijn voor jouw business. Bovendien geeft remarketing vaak het extra zetje in de rug met behulp van zeer gerichte beeld-, tekst- en videoadvertenties.

Nu we weten wat remarketing is, kunnen we kijken op welke verschillende platformen remarketing kan worden toegepast. Maar eerst moeten we weten welke internetgebruikers in aanmerking komen voor remarketingcampagnes, omdat zij al eerder op jouw website of webshop zijn geweest. Daarom start het remarketingtraject altijd met het plaatsen van een remarketingtag op iedere pagina van jouw website of webshop. Een remarketingtag is een codefragment dat in de backend van jouw website wordt geplaatst. Door middel van een remarketingtag en een (legale) cookie worden bezoekers van jouw website/webshop toegevoegd aan zogeheten remarketinglijsten. Deze lijsten worden gebruikt om te segmenteren en hun vervolgens advertenties te tonen.
De remarketingtag is geplaatst en internetgebruikers zijn toegevoegd aan de remarketinglijsten. Via welke kanalen kunnen wij mensen uit deze remarketinglijsten targeten met gerichte advertenties? De bekendste vorm van remarketing is via Google Ads. Via Google Ads kan jij jouw remarketingcampagnes ontwikkelen en vervolgens via het Google Display Netwerk (GDN) jouw advertenties tonen aan mensen uit je remarketinglijsten. Tegenwoordig is het ook mogelijk om dynamische remarketing toe te passen. Hierbij kan Google advertenties omtrent specifieke producten tonen aan gebruikers uit de remarketinglijsten tonen wanneer zij al eerder naar deze betreffende producten hebben gezocht.
Remarketing kan bij de juiste invulling zeer winstgevend zijn
Tot slot is voor een remarketingcampagne ook het kanaal voor de functie remarketinglijsten voor zoekadvertenties (RLSA) te gebruiken. Als internetgebruikers via tekstadvertenties jouw website of webshop al eerder hebben bezocht, kan je via RLSA deze groep nog een keer targeten met remarketing advertenties.
“Adverteren binnen Google brengt vele voordelen met zich mee, houd jij ook de nadelen in de gaten?”
Wat zijn de voor- en nadelen van Google adverteren?
Het toepassen van Google adverteren voor jouw bedrijf kan verschillende voordelen en/of nadelen hebben. Hieronder hebben we een lijstje voor je opgesteld.
Wat zijn de voordelen van Google adverteren?
1. Direct resultaat
Door bij Google adverteren de juiste werkwijze toe te passen, is direct resultaat vaak mogelijk. Wanneer de advertentie is ontwikkeld in Google Ads en het budget is vastgesteld dan kan de advertentie live. Dit betekent dat jouw advertenties gelijk verkeer kunnen opleveren voor jouw website of webshop. Het directe resultaat vraagt wel dat de advertentiecampagne live blijft. Op moment dat jij als ondernemer besluit om te stoppen met het adverteren in Google, zal jouw advertentiecampagne ook ermee stoppen. Hier in de nadelen meer over.

Zonder duidelijk plan is de plank snel misgeslagen bij Google adverteren
2. Gericht adverteren
In Google Ads kan je zeer gericht adverteren in de zoekmachinegigant. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat de adverteerder binnen Google Ads kan aangeven op welke zoektermen of zoekwoordgroepen jouw advertenties getoond dienen te worden. Bovendien kan de adverteerder ook doelgroepen aanmaken en aangeven welke advertentie aan welke doelgroep(en) worden getoond.
3. Bovenaan verschijnen
Zoals eerder genoemd worden de advertenties van Google Ads bovenaan de resultatenpagina (SERP) getoond aan internetgebruikers. Door de juiste bieding mee te geven in het veilingmodel van Google Ads kan je ervoor zorgen dat jij bovenaan wordt getoond in de betaalde zoekresultaten. Het kost een ondernemer bij zoekmachine optimalisatie of SEO veel meer tijd en dus geld om hoge posities te bemachtigen inde organische zoekresultaten.
4. Naamsbekendheid
Door te adverteren in het Google-zoeknetwerk of het Google Display Netwerk (GDN) kan je jouw naamsbekendheid vergroten. Door zeer gerichte en relevante advertenties krijgen gebruikers een positieve associatie met jouw merk en bedrijf.
Projecten waar we trots op zijn.
Jeugdbescherming Gelderland
ARKY – AED Cabinets and Accessories
Anker Crew Insurance
Wat zijn de nadelen van Google adverteren?
1. Geen organisch verkeer
Het nadeel van Google adverteren is dat het geen organisch verkeer oplevert voor jouw website of webshop. Bij organisch verkeer realiseer je websitebezoekers vanuit de organische zoekresultaten. Bij Google adverteren dien je te betalen om jouw advertenties te tonen in de betaalde zoekresultaten op de SERP. Hierdoor realiseer je betaald verkeer naar jouw website of webshop. Op moment dat jij als ondernemer besluit om te stoppen met het adverteren in Google Ads, zal jouw advertentiecampagne ook ermee stoppen. Dit kan resulteren in een enorme daling van het aantal website of webshopbezoekers. Houdt dus altijd in het achterhoofd dat Google adverteren direct resultaat oplevert maar stopt wanneer je campagne stopt. Voor een Google adverteren traject op lange termijn is dus een strategisch plan nodig.

Zet een lange termijn traject in voor Google adverteren
2. Kost geld
Zoals we hebben gezien berust Google Ads op het veilingmodel. Waarbij in het veilingmodel wordt gekozen of jouw advertentie wordt getoond in Google op basis van het concurrentieniveau en de kwaliteitsscore. Het bepalen van jouw kosten per klik (CPC) en advertentiebudget kan erg lastig zijn. Google adverteren kan daarom bij een incorrecte wijze dus snel oplopen in kosten.
3. Hoge concurrentie
Binnen sommige sectoren is het concurrentieniveau van Google Ads erg hoog. Er zijn veel adverteerders aanwezig, die allemaal hun advertenties willen tonen. Wanneer de concurrentie hoog is zal het de CPC verder opdrijven.
Waarom is Google adverteren belangrijk?
Steeds meer bedrijven zijn gaan adverteren via Google. Dit betekent dat het dus steeds duurder wordt, maar ook steeds populairder onder ondernemers. Dit heeft te maken met de vele voordelen van Google adverteren wanneer het op de juiste manier wordt toegepast. Reclames op televisie zien we tegenwoordig steeds meer als irritant of opdringerig. Terwijl advertenties vanuit Google toch meer hun waarde behouden. Zoals we hebben kunnen zien zijn advertenties binnen Google steeds slimmer, gerichter en dus relevanter geworden voor internetgebruikers. Bij Google adverteren richt je je vaak op gebruikers die al interesse hebben getoond in jouw producten. Jij hebt voor deze groep mensen de oplossing en biedt deze aan door middel van een gerichte advertentie.
Bovendien is Google adverteren een belangrijk onderdeel van online marketing. Dit komt mede doordat de standaard tekstadvertenties niet meer te onderscheiden vallen van de organische zoekresultaten. Internetgebruikers voelde vaak een afkeur tegen de betaalde zoekresultaten. Dit kwam mede doordat ondernemers hiervoor hebben betaald en de organische zoekresultaten omhoog komen omdat die het beste antwoord geven op de ingetikte zoekopdracht. In de afgelopen jaren zijn de advertenties binnen Google enorm geoptimaliseerd. Hierdoor zijn de betaalde advertenties nauwelijks te onderscheiden van de organische resultaten. De opmaak van beide resultaten is hetzelfde, alleen de betaalde zoekresultaten krijgen het label ‘Advertentie’. Omdat internetgebruikers steeds sneller het juiste antwoord willen vinden op hun zoekopdracht, oriënteren ze niet over de gehele zoekresultatenpagina (SERP). Daarentegen klikken gebruikers vaak één van de betaalde zoekresultaten (een tekstadvertentie) aan.

“De SEA specialisten van Convident kunnen jouw Google advertentiecampagnes opzetten”

Wat kost Google adverteren?
We hebben kunnen zien dat voor het adverteren binnen Google men op Google Ads moet zijn. Een advertentiecampagne binnen Google Ads berust op het veilingmodel. Zo wordt bepaald of een advertentie wel of niet wordt getoond in de betaalde zoekresultaten. Het veilingmodel hangt af van twee factoren. Namelijk het concurrentieniveau en de kwaliteitsscore van de betreffende advertentie. Bij een hoog concurrentieniveau en een lage kwaliteitsscore zal jouw advertentie waarschijnlijk niet getoond worden. Andersom bij een laag concurrentieniveau en een hoge kwaliteitsscore zal jouw advertentie wel worden getoond. De kosten die je als ondernemer betaalt voor het laten draaien van een advertentiecampagne binnen Google zijn dus sterk afhankelijk van de concurrentie.
Advertentiecampagnes werden vroeger opgezet via kranten en tijdschriften. Hier konden ondernemers in adverteren in verschillende vormen. De kosten van deze advertenties waren sterk afhankelijk van het bereik van de krant of tijdschrift en de daadwerkelijke grootte van jouw advertentie in het medium. Wanneer ondernemers in het heden willen adverteren wijken ze al snel uit naar het internet en dus Google. Bij een advertentiecampagne binnen Google draait het niet om de grootte en plaats van een advertentie, maar om de competitie. De minimale kosten dat een ondernemer betaalt voor een klik op zijn advertentie bedraagt €0,01. Binnen het zoeknetwerk van Google worden de gemiddelde kosten van een klik geschat op tussen de €1,00 en €2,00. In het Google Display Netwerk zijn deze gemiddelde kosten-per-klik rond de €1,00. Stel jouw kosten-per-klik bedraagt €2,00 en jouw maandelijks budget is €260, dan kan jouw advertentiecampagne per maand 130 potentiële bezoekers opleveren.
De kosten van adverteren in Google zijn sterk afhankelijk van de concurrentie
Bovenstaand laat zien dat de gemiddelde kosten per klik in het Google-zoeknetwerk hoger liggen dan in het Google Display Netwerk (GDN). Het zoeknetwerk van Google bestaat onder andere uit zoeken in Google, Google Maps, Google Shopping, Google afbeeldingen, discussiegroepen in Google en zoekpartners van Google. Aan de andere kant bestaat het GDN uit sites zoals Gmail, YouTube, Blogger, Google Finance en sites die zijn ingesteld als zoekpartners zoals NU.nl en marktplaats.nl. Binnen het zoeknetwerk ligt de klikfrequentie of click-through-rate hoger dan binnen het GDN. Dit resulteert erin dat de kosten voor een advertentiecampagne in het zoeknetwerk ook hoger liggen dan wanneer de advertenties alleen in het GDN worden getoond.
Als laatste hangen de kosten van een advertentiecampagne sterk samen met de betreffende sector. In de financiële & verzekeringen-sector bijvoorbeeld liggen de gemiddelde kosten van de CPC rond de €50,00. Grotere bedrijven, zoals Amazon, betalen per jaar z’n €50 miljoen aan Google Ads voor hun campagnes. Dit zijn bedragen die kleinere ondernemingen natuurlijk niet kunnen betalen. Maar gelukkig liggen de gemiddelde kosten van de CPC in het MKB lager. Zo besteed een onderneming uit het MKB gemiddeld €1.000 tot €2.000 per maand aan Google Ads. Dit komt neer op z’n €18.000 per jaar voor de onderneming. Zo zien we dat de gemiddelde kosten voor een advertentiecampagne in Google afhangen van meerdere factoren.
Wil je teruggebeld worden?
Google adverteren uitbesteden aan Convident
Zoals we hebben kunnen zien en lezen komen er heel veel zaken om het hoekje kijken bij het opzetten van een advertentiecampagne binnen Google. Hoe gaat jouw advertentie eruit zien, wat is jouw biedstrategie binnen Google Ads, waar plaats je jouw advertenties en hoe ga je vervolgens de resultaten meten? Het zijn voor een onderneming veel stappen, waarbij lastige keuzes moeten worden gemaakt. Het uitbesteden van adverteren binnen Google kan dus erg efficiënt zijn. Op het gebied van tijd en geld bespaar je zo en hoop en kan jij je focussen op jouw producten, diensten, klanten, medewerkers en partners.
Bij Convident zetten we jouw advertentiecampagne neer en beheren we deze gedurende de maand. Wij hebben ervaring met verschillende doelen binnen advertentiecampagnes, zoals verkeer of conversies genereren. Dit doen we onder meer door de volgende toepassingen:

1. Grip op de resultaten
Bij Convident heb je met jouw advertentiecampagnes altijd grip op de resultaten. Wij werken met gecertificeerde SEA-specialisten voor het uitzetten van jouw advertenties. Zo hebben wij al meerdere grotere en kleine merken mogen helpen bij het verantwoord groeien van hun business in de onlinewereld. Door een gedegen onderzoek zorgen wij ervoor dat alleen potentiële klanten worden getarget die een behoefte hebben aan jouw producten of dienstverlening.
2. Controle
Als ondernemer heb je altijd zelf de controle over jouw advertentiecampagnes en (dagelijks) gestelde budgetten. Jij kan alles inzien in Google Ads, dat maakt het wel zo handig en overzichtelijk. Zo kunnen advertenties en zoekwoorden op ieder moment van de dag worden aangepast, evenals jouw budget en dus campagnekosten.
3. Meetbaarheid
Wij vinden het bij Convident erg belangrijk dat groei en inzet gemeten kan worden. Daarom ontvang je iedere maand van één van onze online marketeers een rapportage van jouw uitgevoerde advertentiecampagnes. Met deze rapportages krijg/houd je zicht op jouw website of webshopbezoekers. Bovendien geven de maandelijkse overzichten antwoord op vragen als waar komen mijn bezoekers vandaan, wat is hun leeftijd of welke kanalen gebruiken ze. De informatie en bevindingen uit de rapportages worden gebruikt om jouw advertentiecampagnes nog meer aan te laten sluiten op jouw doelgroep(en).
Een succesverhaal gaat nooit zonder een tactisch opgesteld plan
Kan jouw website of webshop meer verkeer en/of conversies gebruiken? Neem contact met ons op om binnen Google te adverteren met een gerichte advertentiecampagne voor jouw doelgroep(en). Wil je gewoon even sparren met een online marketeer van Convident? Kom dan langs op kantoor om de mogelijkheden van adverteren in Google voor jouw bedrijf te bespreken.