Google adverteren klinkt als een zeer voor de hand liggend begrip; adverteren binnen Google. Google adverteren lijkt dus erg op zoekmachine adverteren of SEA marketing. Omdat Google de populairste zoekmachine of search engine is op het internet hebben wij ervoor gekozen om een speciale pagina te schrijven voor Google adverteren. Er komen namelijk vele verschillende onderdelen van Google adverteren aan bod. Deze verschillen allemaal op hun eigen manier van elkaar. Echter, hebben ze wel allemaal één gezamenlijk doel. Het draait bij Google adverteren om het bemachtigen van hoge posities met jouw website of webshop in de betaalde zoekresultaten van Google. Hoe je als ondernemer hiermee start, welke verschillende mogelijkheden er zijn en waarom Google adverteren zo belangrijk is wordt hieronder verder toegelicht.

Wat is Google adverteren

Wat is Google adverteren?

Bij Google adverteren ben je dus aan het adverteren met advertenties in de betaalde zoekresultaten van de zoekmachine Google. De betaalde zoekresultaten worden in Google bovenaan de resultatenpagina (SERP) getoond en dus boven de organische zoekresultaten. Google adverteren kost je als ondernemer dus geld, maar kan zeer rendabel zijn wanneer toegepast op de correcte wijze. Daarom is het zeer belangrijk om een duidelijk plan op te stellen wanneer je begint met Google adverteren. Bij Convident starten we het Google adverteren traject altijd met een uitgebreid zoekwoorden onderzoek. In het zoekwoorden onderzoek gaan onze online marketeers opzoek naar de zoektermen waar jouw doelgroep(en) opzoekt. Deze zoektermen zijn erg relevant voor jouw business. Wij gebruiken de bevinden van het zoekwoorden onderzoek onder andere voor het ontwikkelen van succesvolle advertentiecampagnes. De vraag is alleen nog op welke manier worden de ontwikkelde advertentiecampagnes getoond binnen Google. Hiervoor zijn allemaal verschillende opties, die hieronder nader worden toegelicht.

“Voor adverteren in Google is een strategisch plan een vereiste”

Z’n 95% van de Nederlandse internetgebruikers gebruikt Google als zoekmachine

Wat is Google Ads?

Wat is Google Ads?

Google Ads is het advertentieprogramma dat is ontwikkeld door Google. Binnen Google Ads is het mogelijk voor de ondernemer om zijn verschillende advertentiecampagnes te beheren. Daarnaast is Google Ads nodig om deel te kunnen nemen aan het veilingmodel van Google. Om jouw advertenties namelijk te kunnen tonen in het Google Netwerk dien je een bod uit te brengen. Alle ondernemers die advertenties hebben ontwikkeld en deze willen tonen in de zoekmachine nemen deel aan dit veilingmodel. Maar hoe werkt het veilingmodel van Google Ads?

Lees verder voor de verschillende biedstrategieën

Meer informatie?

Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is?
Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!

Hoe werkt veilingmodel van Google Ads?

3. De verwachte click-through-rate (CTR)

Google bepaalt van tevoren het verwachte aantal klikken per dag op een ontwikkelde advertentie. Deze berekening noemt Google de verwachte click-through rate (CTR). Hoe Google Ads deze exacte berekening maakt is lastig te zeggen. Een hoge CTR betekent dat Google Ads verwacht dat vele gebruikers op jouw advertentie zullen klikken. Jouw kwaliteitsscore zal dan stijgen.

Zoals we hebben gezien bepaalt de kwaliteitsscore samen met het concurrentieniveau of jouw advertentie wel of niet getoond worden in het Google Netwerk. De kwaliteitsscore van jouw advertentie is een getal tussen de 1 en de 10. Een laag concurrentieniveau en een hoge kwaliteitsscore van rond de 9 zal leiden tot een gunstige positie met je advertentie binnen het veilingmodel.

Wil je teruggebeld worden?

Biedstrategie Google Ads

Hieronder lichten we de verschillende biedstrategieën toe binnen Google Ads. Lees ze goed door en bepaal welk doel relevant is voor jouw advertentiecampagne en bedrijf.

Slimme biedstrategieën

1. De slimme biedstrategieën

Binnen Google Ads zijn er verschillende slimme biedstrategieën. De slimme biedstrategieën worden ook wel de automatisch biedstrategieën van Google Ads genoemd. Dit komt doordat bij deze strategie de handelingen voor de ondernemer uit handen worden genomen. Google Ads bepaalt op basis van jouw gekozen slimme biedstrategieën wat er dient geboden te worden etc. Deze biedstrategie is vooral geschikt wanneer je als ondernemer uit bent op conversies door middel van jouw advertentiecampagne. Bij de slimme biedstrategieën maakt Google Ads gebruik van machine learning. Google Ads bepaalt bij iedere veiling jouw bieding. Wanneer de kans op een conversie of de conversiewaarde hoog is zal Google Ads meer bieden. Automatisch bepaalt Google dan ook voor jou om minder te bieden en niet zichtbaar te zijn op het moment dat de kans op een conversie klein is.

Bij slimme biedstrategieën maakt Google Ads gebruik van machine learning

Projecten waar we trots op zijn.

Corlido

FEKO

FEKO
Webapplicatie Webshop

Restaurant de Betere Tijden

Restaurant de Betere Tijden
Online marketing Website

2. De strategie voor klikken

Naast de slimme biedstrategieën is er ook de strategie voor klikken. Binnen Google Ads kan je namelijk ook het doel hebben om met jouw advertenties klikken binnen te halen. Wanneer je als ondernemer verkeer wil realiseren naar jouw website of webshop zijn er twee biedstrategieën om uit te kiezen:

  • Klikken maximaliseren
  • Handmatige CPC-biedingen

Hieronder gaan we dieper in op beide strategieën.

Handmatige CPC

3. De strategie voor zichtbaarheid

De laatste strategie binnen Google Ads is de biedstrategie voor zichtbaarheid. Met deze strategie is het doel dat je vertoond wordt met jouw advertentie wanneer een gebruiker op zoek is naar de producten of diensten die jij aanbiedt. Voor het doel van zichtbaarheid is er één strategie mogelijk binnen Google Ads. Deze biedstrategie is doelvertoningspercentage. Doelvertoningspercentage is een geautomatiseerde strategie waarbij de ondernemer wel handmatig een maximum CPC-bod in te stellen. Zo kan de ondernemer nooit te veel gaan betalen dan hem lief is. Deze strategie is erop gericht dat je zoveel mogelijk zichtbaar bent in Google. Je kan er zelf voor kiezen op welke plek binnen de resultatenpagina (SERP) jij zichtbaar wil zijn met je advertenties:

Google Ads bevat 6 verschillende advertentievormen om mee aan de slag te gaan

Advertentievormen binnen Google Ads

Nu we weten hoe Google Ads werkt en welke verschillende biedstrategieën er zijn binnen Google Ads, is het tijd om te kijken naar de verschillende advertentievormen die mogelijk zijn. De advertentievormen kunnen op verschillende plekken in het Google Netwerk getoond worden en hebben allemaal hun eigen doel voor ogen. We beginnen met het toelichten van de bekendste vorm van een advertentie: de tekstadvertentie.

Tekstadvertenties Google Ads

2. Display advertising

Bij display advertising of display adverteren wordt gebruik gemaakt van advertenties in de vorm van banners. Banners zijn advertenties die op websites zoals NU.nl, NOS.nl en YouTube worden getoond. Het zijn grafische advertenties en kunnen dus meer beeld brengen dan de standaard tekstadvertenties. Omdat tegenwoordig heel veel mensen actief zijn op het internet, is het potentiële bereik van display advertising enorm.

Een banneradvertentie verschilt met een standaard advertentie op het gebied van tekst, afbeeldingen, video’s, flash en audio. Met display advertising kan je bijvoorbeeld een positieve boost geven aan jouw merkbekendheid. Door de toepassingen van banneradvertenties kan je jouw advertenties zeer gericht maken en laten aansluiten bij jouw doelgroep(en).

Banneradvertenties worden getoond in het Google Display Netwerk (GDN)

Wil je teruggebeld worden?

Video advertising Google Ads

5. Google Shopping

Google Shopping is een onlineverkoopdienst van Google. Misschien heb je Google Shopping al wel eens gezien toen je zocht op een bepaald zoekwoord in Google. Google Shopping maakt het mogelijk om jouw producten te tonen aan internetgebruikers wanneer zij zoeken op zoekwoorden die relevant zijn voor jouw betreffende producten. De producten uit Google Shopping worden bovenaan de resultatenpagina (SERP) in Google getoond. Het geeft de internetgebruiker dus een overzicht van de meest relevante producten met betrekking tot zijn zoekopdracht. Binnen Google Shopping kan je getoond worden op de organische manier of op de betaalde manier.

Meer informatie?

Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is?
Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!

5. Remarketing

De laatste vorm van adverteren in Google is remarketing. Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een online marketingmethode waarbij je eerdere bezoekers van jouw website of webshop opnieuw de weg terug laat vinden naar jouw website/webshop door middel van gerichte advertenties. Deze groep websitebezoekers is al eerder op jouw website geweest en hebben dus interesse in de producten die jij aanbiedt. Omdat consumenten vaak meerdere contactmomenten nodig hebben om over te gaan tot aankoop kan een remarketing campagne zeer relevant zijn voor jouw business. Bovendien geeft remarketing vaak het extra zetje in de rug met behulp van zeer gerichte beeld-, tekst- en videoadvertenties.

Remarketing google ads

Nu we weten wat remarketing is, kunnen we kijken op welke verschillende platformen remarketing kan worden toegepast. Maar eerst moeten we weten welke internetgebruikers in aanmerking komen voor remarketingcampagnes, omdat zij al eerder op jouw website of webshop zijn geweest. Daarom start het remarketingtraject altijd met het plaatsen van een remarketingtag op iedere pagina van jouw website of webshop. Een remarketingtag is een codefragment dat in de backend van jouw website wordt geplaatst. Door middel van een remarketingtag en een (legale) cookie worden bezoekers van jouw website/webshop toegevoegd aan zogeheten remarketinglijsten. Deze lijsten worden gebruikt om te segmenteren en hun vervolgens advertenties te tonen.

Remarketing kan bij de juiste invulling zeer winstgevend zijn

Tot slot is voor een remarketingcampagne ook het kanaal voor de functie remarketinglijsten voor zoekadvertenties (RLSA) te gebruiken. Als internetgebruikers via tekstadvertenties jouw website of webshop al eerder hebben bezocht, kan je via RLSA deze groep nog een keer targeten met remarketing advertenties.

“Adverteren binnen Google brengt vele voordelen met zich mee, houd jij ook de nadelen in de gaten?”

Wat zijn de voor- en nadelen van Google adverteren?

Het toepassen van Google adverteren voor jouw bedrijf kan verschillende voordelen en/of nadelen hebben. Hieronder hebben we een lijstje voor je opgesteld.

Voordelen google adverteren

3. Bovenaan verschijnen

Zoals eerder genoemd worden de advertenties van Google Ads bovenaan de resultatenpagina (SERP0 getoond aan internetgebruikers. Door de juiste bieding mee te geven in het veilingmodel van Google Ads kan je ervoor zorgen dat jij bovenaan wordt getoond in de betaalde zoekresultaten. Het kost een ondernemer bij zoekmachine optimalisatie of SEO veel meer tijd en dus geld om hoge posities te bemachtigen inde organische zoekresultaten.

4. Naamsbekendheid

Door te adverteren in het Google-zoeknetwerk of het Google Display Netwerk (GDN) kan je jouw naamsbekendheid vergroten. Door zeer gerichte en relevante advertenties krijgen gebruikers een positieve associatie met jouw merk en bedrijf.

Projecten waar we trots op zijn.

Homan Slapen

Homan Slapen
Webshop

Anker Crew Insurance

Anker Crew Insurance
Website

KBC Keukens

KBC Keukens
Online marketing Website
vergadering

Waarom is Google adverteren belangrijk?

Steeds meer bedrijven zijn gaan adverteren via Google. Dit betekent dat het dus steeds duurder wordt, maar ook steeds populairder onder ondernemers. Dit heeft te maken met de vele voordelen van Google adverteren wanneer het op de juiste manier wordt toegepast. Reclames op televisie zien we tegenwoordig steeds meer als irritant of opdringerig. Terwijl advertenties vanuit Google toch meer hun waarde behouden. Zoals we hebben kunnen zien zijn advertenties binnen Google steeds slimmer, gerichter en dus relevanter geworden voor internetgebruikers. Bij Google adverteren richt je je vaak op gebruikers die al interesse hebben getoond in jouw producten. Jij hebt voor deze groep mensen de oplossing en biedt deze aan door middel van een gerichte advertentie.

Belang Google adverteren

“De SEA specialisten van Convident kunnen jouw Google advertentiecampagnes opzetten”

Kosten Google adverteren

Wat kost Google adverteren?

We hebben kunnen zien dat voor het adverteren binnen Google men op Google Ads moet zijn. Een advertentiecampagne binnen Google Ads berust op het veilingmodel. Zo wordt bepaald of een advertentie wel of niet wordt getoond in de betaalde zoekresultaten. Het veilingmodel hangt af van twee factoren. Namelijk het concurrentieniveau en de kwaliteitsscore van de betreffende advertentie. Bij een hoog concurrentieniveau en een lage kwaliteitsscore zal jouw advertentie waarschijnlijk niet getoond worden. Andersom bij een laag concurrentieniveau en een hoge kwaliteitsscore zal jouw advertentie wel worden getoond. De kosten die je als ondernemer betaalt voor het laten draaien van een advertentiecampagne binnen Google zijn dus sterk afhankelijk van de concurrentie.

De kosten van adverteren in Google zijn sterk afhankelijk van de concurrentie

Bovenstaand laat zien dat de gemiddelde kosten per klik in het Google-zoeknetwerk hoger liggen dan in het Google Display Netwerk (GDN). Het zoeknetwerk van Google bestaat onder andere uit zoeken in Google, Google Maps, Google Shopping, Google afbeeldingen, discussiegroepen in Google en zoekpartners van Google. Aan de andere kant bestaat het GDN uit sites zoals Gmail, YouTube, Blogger, Google Finance en sites die zijn ingesteld als zoekpartners zoals NU.nl en marktplaats.nl. Binnen het zoeknetwerk ligt de klikfrequentie of click-through-rate hoger dan binnen het GDN. Dit resulteert erin dat de kosten voor een advertentiecampagne in het zoeknetwerk ook hoger liggen dan wanneer de advertenties alleen in het GDN worden getoond.

Als laatste hangen de kosten van een advertentiecampagne sterk samen met de betreffende sector. In de financiële & verzekeringen-sector bijvoorbeeld liggen de gemiddelde kosten van de CPC rond de €50,00. Grotere bedrijven, zoals Amazon, betalen per jaar z’n €50 miljoen aan Google Ads voor hun campagnes. Dit zijn bedragen die kleinere ondernemingen natuurlijk niet kunnen betalen. Maar gelukkig liggen de gemiddelde kosten van de CPC in het MKB lager. Zo besteed een onderneming uit het MKB gemiddeld €1.000 tot €2.000 per maand aan Google Ads. Dit komt neer op z’n €18.000 per jaar voor de onderneming. Zo zien we dat de gemiddelde kosten voor een advertentiecampagne in Google afhangen van meerdere factoren.

Wil je teruggebeld worden?

Google adverteren uitbesteden aan Convident

Zoals we hebben kunnen zien en lezen komen er heel veel zaken om het hoekje kijken bij het opzetten van een advertentiecampagne binnen Google. Hoe gaat jouw advertentie eruit zien, wat is jouw biedstrategie binnen Google Ads, waar plaats je jouw advertenties en hoe ga je vervolgens de resultaten meten? Het zijn voor een onderneming veel stappen, waarbij lastige keuzes moeten worden gemaakt. Het uitbesteden van adverteren binnen Google kan dus erg efficiënt zijn. Op het gebied van tijd en geld bespaar je zo en hoop en kan jij je focussen op jouw producten, diensten, klanten, medewerkers en partners.

Bij Convident zetten we jouw advertentiecampagne neer en beheren we deze gedurende de maand. Wij hebben ervaring met verschillende doelen binnen advertentiecampagnes, zoals verkeer of conversies genereren. Dit doen we onder meer door de volgende toepassingen:

Google adverteren uitbesteden

1. Grip op de resultaten

Bij Convident heb je met jouw advertentiecampagnes altijd grip op de resultaten. Wij werken met gecertificeerde SEA-specialisten voor het uitzetten van jouw advertenties. Zo hebben wij al meerdere grotere en kleine merken mogen helpen bij het verantwoord groeien van hun business in de onlinewereld. Door een gedegen onderzoek zorgen wij ervoor dat alleen potentiële klanten worden getarget die een behoefte hebben aan jouw producten of dienstverlening.

2. Controle

Als ondernemer heb je altijd zelf de controle over jouw advertentiecampagnes en (dagelijks) gestelde budgetten. Jij kan alles inzien in Google Ads, dat maakt het wel zo handig en overzichtelijk. Zo kunnen advertenties en zoekwoorden op ieder moment van de dag worden aangepast, evenals jouw budget en dus campagnekosten.

Een succesverhaal gaat nooit zonder een tactisch opgesteld plan

Kan jouw website of webshop meer verkeer en/of conversies gebruiken? Neem contact met ons op om binnen Google te adverteren met een gerichte advertentiecampagne voor jouw doelgroep(en). Wil je gewoon even sparren met een online marketeer van Convident? Kom dan langs op kantoor om de mogelijkheden van adverteren in Google voor jouw bedrijf te bespreken.

Projecten waar we trots op zijn.

KBC Keukens

KBC Keukens
Online marketing Website

Haaer verlofregistratie

Haaer verlofregistratie
Webapplicatie Website

Corlido