E-mails, je wordt ermee overladen, maar het blijft toch een belangrijk middel om je klanten te bereiken. Hoe val je als bedrijf op in de brij van e-mails die men dagelijks ontvangt? In dit artikel lees je hoe je e-mailmarketing effectiever kunt inzetten.
Hoe kleiner je doelgroep hoe beter?
Campagnes waar grote databases aanhangen doen het niet per se beter, het tegenovergestelde is zelfs waar. Een campagne waarmee je veel personen uit je database bereikt, is vaak niet persoonlijk en dat is wel wat men graag wil. Zorg dus dat je je database opdeelt in kleinere groepen. Campagnes die naar kleinere groepen worden verstuurd zijn specifieker, relevanter en persoonlijker van aard. Hierdoor zijn ze beter op het publiek afgestemd en bereikt de campagne meer.
Daarnaast is het belangrijk om bij te houden hoeveel e-mails je naar je doelgroepen stuurt. Het blijkt dat bedrijven die maximaal 10 campagnes per jaar versturen, hogere open en click through rates hebben dan andere organisaties. Kwaliteit boven kwantiteit dus: overlaad je klanten niet met e-mails, maar stuur een aantal verrassende, gesegmenteerde en gepersonaliseerde e-mails.
Gepersonaliseerde onderwerpregels
Wanneer open je een mail? Als het van een bepaalde afzender komt of omdat de onderwerpregel je zo aanspreekt? Onderwerpregels kunnen een groot verschil maken als het om e-mailmarketing gaat. Personaliseer daarom altijd je onderwerpregels. Dit kun je eenvoudig personaliseren door databasevelden in te voegen. Het beste is om de voornaam aan het begin te plaatsen. Bijvoorbeeld: ‘Lotte, heb je de nieuwe items al gezien?’, in plaats van ‘Heb je de nieuwe items al gezien, Lotte?’.
Verder is het handig om bij onderwerpregels te A/B-testen. Test twee verschillende onderwerpregels en verstuur vervolgens de e-mail met de best scorende onderwerpregel. Hiermee verhoog je de open rate van je e-mails.
E-mails voor telefoon of desktop?
Uit een onderzoek van 2018 blijkt dat 39% van de e-mails van bedrijven wordt geopend op een mobiel apparaat en 61% op een desktop. Let er dus op dat je e-mail goed wordt vertoond op verschillende apparaten. Qua inhoud moet je zorgen dat er niet te veel tekst in de e-mail staat, omdat dit op mobiel niet mooi staat. Qua vertoning moet je erop letten hoe de tekstblokken en afbeeldingen eruit zien op mobiel en tablet. Moet de content onder elkaar of naast elkaar op mobiel, staan de buttons gecentreerd en hebben alle elementen voldoende ruimte om zich heen? Controleer altijd hoe je e-mail er op verschillende apparaten uit ziet en voorkom zo onaangename verrassingen.
Wat werkt voor jouw branche?
Per branche verschilt de e-mailmarketing. Bijvoorbeeld de dagen waarop e-mails worden verstuurd verschillen per branche. De meeste B2B en B2C bedrijven versturen hun e-mails op een doordeweekse dag, maar de retail verstuurt ze juist in het weekend. Om jouw branche in de gaten te houden, is het handig om je concullega’s te volgen. Schrijf je in voor hun nieuwsbrieven en acties en blijf zo op de hoogte.
Automatisering van e-mailmarketing
Tot slot kun je met het automatiseren van e-mails veel winst behalen. Van tevoren is het handig om e-mailflows al uit te denken. Bedenk in je e-mailmarketing wat je wilt bereiken en welke vervolgcommunicatie er moet komen na elke actie van je lezer: wanneer ze klikken in je e-mail of juist wanneer ze het niet openen. Zo weet je precies waar de klant is in de customer journey en weet je wanneer je wat moet doen om het doel te bereiken en conversie te genereren. Hierbij kun je beginnen met automatiseren door paar dagen na de eerste mail automatisch een herinneringsmail te versturen. Bouw je automatische e-mailmarketing daarna stap voor stap uit.
Hopelijk kun je deze tips verwerken in jouw e-mailmarketing en schieten je open en click through rates binnenkort omhoog!
Contact
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak.