GA4: Conversies heten nu belangrijke gebeurtenissen en zo krijg je deze inzichtelijk

Meet jij je conversies in Google Analytics 4? Grote kans dat deze statistiek nu diep in je rapporten verstopt zit. Google heeft in GA4 ‘Conversies’ hernoemd naar ‘Belangrijke gebeurtenissen’ en met die verandering ook gewijzigd waar je deze terug vindt. In dit artikel leg ik uit welke impact deze verandering voor jou heeft en hoe je jouw conversies weer inzichtelijk krijgt in Google Analytics. Volg deze stappen zodat jouw dashboard er weer als oudsher uitziet.

Conversies doormeten GA4

Gebeurtenissen omzetten naar conversies of belangrijke gebeurtenissen

Met het doormeten van jouw website komen er verschillende gebeurtenissen in GA4 terecht.

Hoe je jouw website doormeet met Google Tag Manager leggen we uit in dit artikel.

Deze gebeurtenissen zijn van zichzelf niet ingesteld als conversie, dit diende je zelf altijd in te stellen. Nu Google de overstap van ‘Conversies’ naar ‘Belangrijke gebeurtenissen’ heeft gemaakt, veranderd er hier niet ontzettend veel.

Het omzetten van een gebeurtenis naar belangrijke gebeurtenis doe je via ‘Beheer‘ -> ‘Gegevensweergave‘ -> ‘Gebeurtenissen‘ -> ‘Markeren als belangrijke gebeurtenis‘.

Hoe je conversies instelt is dus onveranderd, het heeft enkel een andere naam.

instellingen GA4

Hoe krijg ik mijn conversies terug in GA4 rapporten?

Sinds de verandering van ‘Conversies’ naar ‘Belangrijke gebeurtenissen’ wordt deze statistiek niet meer in een losstaand rapport getoond in GA4, hoe diep je ook zoekt tussen de collecties in je bibliotheek. Na het volgen van dit stappenplan krijg je jouw belangrijke gebeurtenissen (conversies) hier wel weer tussen.

1. Maak een nieuw rapport aan in je GA4 bibliotheek

Om de belangrijke gebeurtenissen toe te voegen aan onze GA4 collecties, zullen we een nieuw rapport moeten aanmaken.

Kies hier voor ‘Rapport Details maken’.

GA4 rapport aanmaken

2. Begin vanaf een leeg rapport

Bij het aanmaken van dit nieuwe rapport kies je voor een leeg rapport, geen template.

Dit geeft ons de mogelijkheid het rapport in te stellen zoals we dit zelf willen, zonder dat er al opmaak of data aan is gekoppeld.

3. Bepaal je dimensie

Voeg aan dit lege rapport de gewenste dimensie toe.

  • Vul hier ‘Naam gebeurtenis’ in.

Dit zorgt ervoor dat al onze gebeurtenissen in dit overzicht komen te staan.

dimensies toevoegen ga4 rapport

4. Voeg de statistieken toe

Nu we de gebeurtenissen als dimensie hebben toegevoegd, gaan we als statistiek 2 waarden toevoegen:

  • Belangrijke gebeurtenissen
  • Totaal aantal gebruikers

Op deze wijze kunnen we zien welke en hoeveel van onze gebeurtenissen zijn gemeten als belangrijke gebeurtenissen (oftewel conversies).

statistieken toevoegen ga4 rapport

5. Geef je rapport een herkenbare naam

De naam die je aan het rapport geeft, is de naam die in je GA4 overzicht getoond wordt.

Kies dus voor een duidelijke benaming zoals ‘Conversies’ of als het onderstaande voorbeeld: ‘Conversies: Naam gebeurtenis’.

ga4 rapport opslaan

Een conversierapport toevoegen aan mijn GA4 collecties

Nu we een nieuw rapport hebben aangemaakt met daarin onze belangrijke gebeurtenissen (conversies), kunnen we deze gaan toevoegen aan onze GA4 collecties.

  • Ga naar je bibliotheek.
  • Open de gewenste collectie (Bijvoorbeeld ‘Levencyclus’ ).
  • Ga naar ‘Bewerken’.
  • Zoek aan de rechterzijde je nieuwe rapport op.
  • Sleep deze naar de gewenste plek aan de linkerzijde.
  • Sla het op: ‘Wijzigingen opslaan in huidige collectie’.

Nu staat het aangemaakte rapport in je Google Analytics Dashboard.

levenscyclus analytics

Hulp nodig bij het doormeten van jouw website?

Mocht je er niet helemaal uitkomen maar wel je website verkeer goed doormeten? Naast complete SEO, SEA en Social campagnes helpt Convident je ook bij het inzichtelijk maken van je resultaten. Laat Convident met je meekijken en krijg direct beter inzicht in je bezoekers. Kom in contact met onze marketeers.


Timo
Online marketeer