Ben jij ondernemer en verkoop je jouw producten vanuit een fysieke winkel of vanuit een webshop? Dan is Facebook en Instagram Shopping misschien wel hét marketingmiddel voor jouw business. Facebook en Instagram Shopping is namelijk een webshop-functie waarmee ondernemers hun eigen online etalages op Facebook en Instagram kunnen inrichten. In deze blog lees je hoe Facebook en Instagram Shopping werken, hoe je jouw online etalage kan aanpassen en waarom het zo klantvriendelijk is.
Tijdens de coronacrisis heeft de ondernemer gemerkt dat verkopen via online kanalen steeds belangrijker is geworden. Ondernemers mochten hun winkel niet openen en de Nederlandse consument moest thuisblijven. Bedrijven als Amazon.com, Bol.com en Coolblue.nl zagen hun online verkopen in een hoog tempo groeien. Social mediaplatformen zoals Facebook en Instagram willen al langer de strijd aangaan in de e-commerce wereld. Zo introduceerde de kanalen diverse e-commerce functies zoals Marketplace en Product Tagging. Echter, gaan Facebook en Instagram deze keer een grote stap verder in de e-commerce plannen voor hun gebruikers.
Facebook en Instagram hebben het zo eenvoudig mogelijk willen maken om als ondernemer jouw webshop in te richten. Allereerst is het verstandig om jouw Facebook en Instagram-pagina in te stellen als bedrijfspagina. Door jouw social media-pagina in te stellen als bedrijfspagina worden vele deuren geopend. Zo kan je statistieken van jouw berichten, advertenties en bezoekers inzien. Daarnaast kan de ondernemer zijn catalogus toevoegen aan zijn of haar bedrijfspagina. Wanneer je jouw Facebook of Instagram Shop wil inrichten kan je gemakkelijk producten uit jouw catalogus selecteren en toevoegen aan jouw Shop. Zoals op onderstaande afbeeldingen te zien is, begeleidt Facebook en Instagram je uitgebreid door het stappenplan voor het opzetten van jouw Facebook en Instagram Shopping.
Als jouw Facebook en Instagram Shop zijn opgestart, kan deze vervolgens worden getoond aan de online gebruikers. Consumenten vinden de Shop op de desbetreffende Facebook en Instagram-bedrijfspagina’s plus in het speciale tabblad voor shopping. Daarnaast kan de Shop gevonden worden in geplaatste posts, Stories en Reels van het bedrijf. Ondernemers kunnen ook betaalde advertenties plaatsen in het berichtenvenster voor hun Facebook of Instagram Shop. Consumenten kunnen vervolgens de gehele collectie bekijken in de Shop, producten opslaan of een bestelling plaatsen op de website/webshop van het bedrijf. Op dit moment is het nog alleen in de Verenigde Staten mogelijk om de checkout in de Shop te voltooien op Facebook en Instagram. Meta wil dit graag zo spoedig mogelijk beschikbaar stellen voor alle online consumenten van beide platformen.
Natuurlijk kent Facebook al de Facebook-catalogus waar producten kunnen worden toegevoegd. Echter verschilt de Facebook-catalogus enorm met de nieuwe Facebook en Instagram Shop feature. De opties binnen Facebook en Instagram Shopping voor de ondernemer, maar met name de online consument, zijn veel uitgebreider dan bij de standaard Facebook-catalogus. Online consumenten kunnen er bijvoorbeeld filteren op productcategorieën. Andere uitgebreide opties binnen Facebook en Instagram Shopping worden hieronder toegelicht.
Wanneer je jouw Facebook en Instagram Shop aan het inrichten bent, krijg je de opties om de lay-out en stijl aan te passen. Voorbeelden zijn het aanpassen van de grootte, kleur en stijl van de tekst in jouw Shop. Bovendien kan je als ondernemer jouw eigen huisstijlkleur toevoegen door middel van een HEX-code. Verschillende knoppen binnen jouw Facebook en Instagram Shop kunnen ook worden gepersonaliseerd. Tijdens het ontwerpen van jouw Shop geeft Facebook je een constant voorbeeld. Daarnaast is het mogelijk om te switchen en een voorbeeld te zien van de Shop in Instagram. Zo zorg je ervoor dat jouw Facebook en Instagram Shop volledig zijn aangesloten op jouw doelgroep(en) en bedrijf.
Tegenwoordig is het ook mogelijk om via Facebook of Instagram jouw eigen livestream te starten. Bedrijven maken hier al gebruik van door livestreams te beginnen waarin producten worden getoond en gepromoot. Facebook en Instagram willen het nu mogelijk maken om Shopping te integreren met livestreams. Dit zal betekenen dat online consumenten producten kunnen aankopen via livestreams. Zo kunnen bijvoorbeeld modellen producten presenteren in een livestream en deze in de livestream taggen. Het betreffende product zal vervolgens uit de Facebook Catalogus verschijnen in het beeld van de online consument.
De nieuwe Facebook en Instagram Shopping zijn ontwikkeld om de online consument volledig van dienst te zijn. Met de consument is gemakkelijk te communiceren via social mediakanalen en hier maken Facebook en Instagram goed gebruik van. Zij bieden namelijk klantenservice aan voor de shopping-features via andere online kanalen. Heeft de klant iets gekocht via Facebook of Instagram Shopping en heeft hij/zij een probleem? Dan kunnen zij gemakkelijk hulp krijgen van het betreffende bedrijf door een bericht te sturen via Facebook Messenger, Instagram Direct of WhatsApp. Bedrijven kunnen zo snel en gericht de klant te woord staan en de klant helpen met het probleem. Dit zal een positieve boost geven aan de relatie tussen klant en bedrijf.
Tot slot is Meta bezig met het testen van Loyalty Programs op Facebook voor online consumenten en bedrijven. Met het Loyalty Program kunnen consumenten hun lopende abonnement/accounts bij een bedrijf koppelen met hun persoonlijke Facebook Account. Wanneer gekoppeld, kunnen consumenten de status van hun producten bekijken in Facebook, punten verdienen voor activiteiten binnen de Facebook Shop en kortingen krijgen op aankopen. Het zijn allemaal middelen waarmee Meta aan het testen is om het voor de online consument prettiger te maken om te shoppen via Facebook in plaats van de traditionele online verkoopkanalen. Wanneer het een succes blijkt kan Meta besluiten het ook in te zetten voor Instagram.
Benieuwd naar de mogelijkheden van Facebook en Instagram Shopping voor jouw bedrijf? Neem gerust contact op met ons of kom langs op kantoor voor een bakje koffie. Onze online marketeers hebben ervaring met het opzetten en promoten van jouw Facebook en Instagram Shop.