Facebook Adverteren

Social media marketing is steeds belangrijker geworden voor ondernemingen. Waar men vroeger een kaartje of Sms’je stuurde om te vragen hoe het met je ging, is tegenwoordig de status van jouw vrienden of vriendinnen 24/7 te checken via een social mediaplatform. Eén van deze platformen is het populaire Facebook, dat in 2004 werd opgericht door Mark Zuckerberg. Wij hebben gezien dat adverteren via Facebook zeer relevant kan zijn voor jouw business. Maar wat is Facebook adverteren, hoe werkt het en welke mogelijkheden zijn er. Bovendien kijken we naar de kosten hiervan en zien we hoe Convident Facebook advertenties inzet.

 

Wat is Facebook adverteren?

Facebook adverteren of Facebook advertising betekent dat een bedrijf aan het adverteren is via het sociale mediakanaal Facebook. Vele ondernemingen maken reclame via Facebook en bereiken zo hun doelgroep(en). De advertenties uit advertentiecampagnes worden getoond aan gebruikers van het platform in hun nieuwsoverzicht. Daarnaast kunnen de advertenties ook getoond worden in de advertentieruimte rechts naast het nieuwsoverzicht. Facebook optimaliseert deze advertenties voor de verschillende apparaten. Zo wordt ervoor gezorgd dat de advertenties op een computer, tablet of mobiel altijd worden aangepast aan het apparaat format van de gebruiker.

“De consument zoekt steeds vaker via Facebook naar producten/diensten”

Hoe werkt Facebook adverteren?

Adverteren binnen Facebook bestaat niet simpelweg uit het ontwikkelen van een advertentiecampagne en deze vervolgens live zetten. Wanneer jij aan het adverteren bent op dit social media platform dien je een gedegen strategie te hebben. Facebook is namelijk een platform waarbij je een combinatie maakt tussen de push en de pull marketing. Aan de ene kant ‘push’ je jouw product- en winkelinformatie naar jouw doelgroep(en) via advertentiecampagnes. Echter, aan de andere kant ‘pull’ je jouw doelgroep(en) via de advertenties naar jouw website of webshop. Bij Facebook adverteren probeer je namelijk als ondernemer specifieke call to actions of doorverwijzende buttons te hebben in jouw advertenties. Zo kunnen gebruikers geprikkeld worden door jouw advertenties en vervolgens snel de weg naar jouw website/webshop vinden.

Facebook is dus een social media platform waarmee je krachtige advertenties kan laten tonen aan haar gebruikers. Maar aan wie precies jouw advertentiecampagne getoond wordt, kan volledig worden ingericht. Facebook is namelijk ontzettend goed in het verzamelen van informatie over haar gebruikers. Deze informatie wordt al snel erg persoonlijk, zoals: wie zijn de gebruikers, waar komen ze vandaan, waar wonen ze, hoe oud zijn ze, enz. Daarnaast wordt opgeslagen wat gebruikers leuk vinden, waar ze naar zoeken en hoe ze op berichten reageren. Door het verzamelen van miljoenen gegevens kan Facebook haar gebruikers categoriseren en een soort ‘profiel’ geven. Zie het als een soort rapport waarin precies staat wie jij bent en waarom jij zo bent.

img-50 img-fifty

Door middel van het verzamelen van deze miljoenen gegevens kan er  zeer gericht geadverteerd worden. Adverteerders op Facebook kunnen precies aangeven aan wat voor soort gebruikers zij willen dat hun advertenties worden getoond. Ondernemers kennen hun doelgroep(en) door en door. Op Facebook kunnen ze precies aangeven wie hun doelgroep is, hoe oud deze is, wat ze leuk vinden en waar ze naar zoeken. Hierdoor kan Facebook de ontwikkelde advertenties precies tonen in het nieuwsoverzicht van gebruikers die overeenkomen met de doelgroep beschrijving van de adverteerder. Jouw advertenties worden dus alleen getoond aan relevante gebruikers.

img-50 img-fifty

Naast advertenties in het nieuwsoverzicht, kunnen advertenties ook worden getoond in de advertentieruimte rechts naast het nieuwsoverzicht. Binnen Google worden advertenties alleen getoond in de betaalde zoekresultaten wanneer een gebruiker zoekt op een bepaald zoekwoord dat overeenkomt met de advertentie. Binnen Facebook hoeft een gebruiker niet te zoeken op een bepaalde zoekterm, maar weet het platform al welke gebruikers relevant zijn voor een advertentie. Hierdoor kunnen adverteerders de gemaakte advertenties tonen aan hun doelgroep(en) hoe vaak en wanneer ze willen. Als laatste zal adverteren binnen Facebook zorgen voor een toename in het bereik en de naamsbekendheid van jouw business. Met een tactische strategie hoop je vervolgens relevante gebruikers naar jouw website of webshop te leiden en conversies te verrichten.

Meer informatie?

Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is? Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!

Welke advertentievormen bevat Facebook adverteren?

We hebben kunnen zien hoe adverteren via Facebook werkt en hoe je dus jouw doelgroep(en) kan bereiken. Maar verschillende doelgroepen vergen ook een andere advertentievorm om geprikkeld te worden. Binnen het platform zijn er daarom tal van mogelijkheden om jouw doel te bereiken. Er bestaan voor ondernemers ook vele verschillende doelen om te investeren in Facebook adverteren. Voor verschillende doelstellingen gelden verschillende type advertenties. In totaal kent Facebook 12 verschillende advertentievormen. Hieronder worden ze allemaal toegelicht en besproken wanneer welke advertentievorm het beste te gebruiken is.

 

Link Ads

Heb jij als adverteerder op Facebook een specifiek doel voor ogen? Maak dan gebruik van Link Ads! Link Ads zijn advertenties met een linkfoto, een linktitel, een linkbeschrijving en een optionele call to action button. Deze call to action button kan de gebruiker aanzetten tot het verrichten van de gewenste conversie. Een adverteerder kan bijvoorbeeld een button toevoegen zoals ‘Shop Now’, ‘Schrijf je in’ of ‘Gebruik 10% kortingscode’. Bovendien kan de adverteerder een ‘Vind ik leuk’ button toevoegen, waarmee de Link Ad de vorm krijgt van een Page Like Ad.

Wanneer een adverteerder met zijn bedrijf een Facebook-pagina bezit, worden de Link Ads ook getoond in het nieuwsoverzicht. Heeft de adverteerder geen eigen pagina dan kunnen de Link Ads alleen getoond worden aan de rechterzijde van het nieuwsoverzicht in de advertentieruimte.

Page like Ads

Met Page Like Ads hebben adverteerders op Facebook als doel om meer likes (fans) voor hun Facebook-pagina te genereren. Page Like Ads bestaan uit een pakkende afbeelding, een titel en dus een duidelijke like-button. De Page Like Ad wordt getoond aan gebruikers op desktop en mobiel en maakt het dus mogelijk voor gebruikers om via de advertentie direct de pagina van de adverteerder leuk te vinden.

Carousel Ads

In het jaar 2015 kwam Facebook met een nieuw advertentietype voor haar adverteerders. Met name ondernemers met een webshop konden deze nieuwe vorm goed gebruiken. Met het type Carousel Ads kunnen adverteerders 3 tot 5 producten kwijt binnen 1 advertentie. Hiervoor maakt een Carousel Ad gebruik van verschillende afbeeldingen die in carousel formaat worden vertoond. Gebruikers kunnen dus door deze 3 tot 5 afbeeldingen swipen. Ondernemers met een webshop kunnen zo met 5 producten adverteren op Facebook. Bij iedere afbeelding/product is een aparte titel en beschrijving mogelijk. Hierdoor kunnen de Carousel Ads meerdere doelgroep(en) aanspreken. Check de tool Power Editor om jouw Carousel Ads te ontwikkelen.

Dynamic Product Ads

Zoals we hebben kunnen zien zijn met de Link Ads en Carousel Ads zijn de advertentie mogelijkheden op Facebook steeds persoonlijker geworden. Zo kunnen adverteerders steeds gerichter en relevanter adverteren richting hun doelgroep(en). Een advertentietype dat zeer gepersonaliseerd is, zijn de Dynamic Product Ads. Dynamic Product Ads maken gebruik van geautomatiseerde advertenties die worden getoond aan gebruikers die interesse in jouw producten hebben getoond. Stel een gebruiker heeft op jouw website, webshop of app interesse getoond in een product. Dan kan je op Facebook via Dynamic Product Ads automatisch een advertentie laten ontwikkelen die dit product bevat en vervolgens deze advertentie tonen aan de gebruiker die eerder interesse toonde.

De Dynamic Product Ads kunnen in het nieuwsoverzicht of de advertentieruimte in Facebook worden weergegeven als Carousel Ads of Link Ads. Het voordeel van een Carousel Ad met een Dyamic Product Ad is dat de adverteerder geen specifieke advertenties per product aan hoeft te maken, maar dat deze automatisch wordt ontwikkelt op basis van een (standaard) template. Zo worden dus voor verschillende klanten gepersonaliseerde advertenties ontwikkeld.

Maar hoe kan jij als adverteerder beginnen met Dynamic Product Ads? Hieronder een korte opsomming van de uit te voeren taken:

  • 1. Upload eerst jouw productfeed naar de Business Manager van Facebook.
  • 2. Plaats in de backend van jouw website/webshop een retargeting pixel die Product ID’s meeneemt bij het verzamelen van gegevens.
  • 3. Ontwikkel een creatief maar standaard template die op basis van de retargeting pixel wordt ingevuld door Facebook.

Projecten waar we trots op zijn

ProCare

Restaurant de Betere Tijden

Restaurant de Betere Tijden
Online marketing Website
Restaurant de Betere Tijden

Photo Ads

Adverteren via Facebook wordt niet alleen gebruikt voor het verhogen van verkeer of conversies. Ondernemers kunnen ook adverteren om de naamsbekendheid te vergroten of interactie te zoeken met hun doelgroep(en). Photo Ads zijn dan een goede manier om te adverteren via Facebook. Bij Photo Ads is er de mogelijkheid om een grote afbeelding met beschrijving van maximaal 90 karakters te plaatsen. Dit advertentietype kan zowel op desktop als mobiel wordt getoond aan gebruikers. In de beschrijving kan door adverteerders een link worden toegevoegd naar de website/webshop. Adverteerders hebben dan vaak het doel om verkeer naar hun website te verhogen. Echter is het dan verstandiger om gebruik te maken van de daarvoor speciaal ontwikkelde Link Ads. Link Ads hebben namelijk een hogere Click Through Rate (CTR) dan Photo Ads. Bovendien ligt de Cost Per Click (CPC) veel lager dan bij Photo Ads.

Video Ads

Naast foto’s is het mogelijk om te adverteren met video’s. Voor het promoten van video’s op Facebook maakt men gebruik van Video Ads. Video Ads verschijnen op desktop en mobiel en bieden de adverteerder de mogelijkheid om een video van maximaal 1 GB te plaatsen met een korte beschrijving. In enkele gevallen hebben adverteerders als doel om een video op YouTube te promoten. Maak dan geen gebruik van een Video Ad met in de beschrijving een link, maar gebruik dan de Link Ads van Facebook. Heb je als doel om de naamsbekendheid te vergroten, dan kan een krachtige Video Ad de oplossing zijn.

Text Ads

Het in de praktijk minst gebruikte advertentietype zijn Text Ads van Facebook. Toch benoemen we het advertentietype kort, omdat het de mogelijkheid geeft voor een adverteerder om een paginabericht te promoten. Dit paginabericht bestaat enkel uit tekst en kan dus worden gepromoot. In Text Ads kan de adverteerder maximaal 500 karakters gebruiken in de beschrijving. De eerste 150 karakters van de beschrijving worden getoond in de advertentie. Het andere deel van de beschrijving kan door de gebruiker gelezen worden door op de ‘lees meer’ button te drukken.

Offer Ads

Wanneer een adverteerder extra omzet en verkopen wil genereren is het inzetten van Offer Ads een sterke tactiek. Offer Ads zijn advertenties die gebruikers van Facebook aanbiedingen voorleggen. De advertentie kan weergegeven worden in het nieuwsoverzicht en de advertentieruimte. Een Offer Ad bevat een ‘kortingscode’ button waar de gebruiker op kan klikken om zijn of haar korting te claimen. Op deze manier hopen adverteerders die producten verkopen potentiële klanten te triggeren om een aankoop te doen. Deze aankoop kan door middel van de kortingscode vaak online of offline worden verzilverd. Offer Ads worden nog maar weinig gebruikt door adverteerders in Nederland. Dat is jammer want Offer Ads kunnen zeer winstgevend zijn. Bovendien kunnen gebruikers die een kortingscode hebben geclaimd via een Offer Ad een automatische herinnering worden toegestuurd. Als laatste kan de adverteerder altijd een limiet stellen aan het aantal geclaimde kortingscodes.

Lead Ads

Het nieuwste advertentietype binnen Facebook zijn Lead Ads. Lead Ads zijn advertenties die speciaal ontwikkelt zijn om leads te genereren. De lead wordt bij een Lead Ad gegenereerd door een contactformulier te ontvangen. Maar hoe werkt dit? Als adverteerder ontwikkel je jouw Lead Ad in Facebook. Deze wordt vervolgens getoond in het nieuwsoverzicht of advertentieruimte aan relevante gebruikers. Wanneer een gebruiker actief klikt op jouw Lead Ad, zal automatisch een contactformulier worden ingevuld. Hiervoor maakt het platform gebruik van zijn verzamelde data van gebruikers. De gebruiker hoeft alleen op akkoord plus verzenden te klikken en jij hebt een ingevuld contactformulier van een lead.

Event Ads

Wanneer je als ondernemer een evenement organiseert voor jouw bedrijf kunnen Event Ads van Facebook zeer relevant zijn. Voor een offline evenement kan je namelijk online zorgen voor veel bezoekers en dus een geslaagd evenement. Als je binnen Facebook een evenement hebt aangemaakt kan je een Event Ads ontwikkelen. De Event Ad maakt gebruik van een grote omslagfoto, titel, beschrijving, adres en een button waarmee gebruikers kunnen aangeven dat ze aanwezig zullen zijn bij het evenement. Event Ads worden getoond in het nieuwsoverzicht en de advertentieruimte van gebruikers. Het grote voordeel van Event Ads is de koppeling met jouw evenementpagina. Gebruikers die op aanwezig staan voor jouw evenement, hebben dit automatisch in hun Facebook-agenda staan en ontvangen een herinnering.

Mobile App Ads

Als jij jouw mobiele telefoon opent staan er waarschijnlijk een aantal tot vele verschillende apps op. Deze reiken van informatieve apps tot games tot apps van een winkel/merk. Als ondernemer met een app kunnen Mobile App Ads van Facebook erg interessant zijn om jouw bereik te vergroten. Mobile App Ads zijn ontwikkeld om gebruikers van Facebook specifiek op een mobiel te targeten. Binnen het platform zijn er namelijk twee types Mobiel App Ads:

  • Mobile App Install Ads, die gericht zijn op het genereren van meer downloads/nieuwe gebruikers van de app.
  • Mobile App Engagement Ads, die gericht zijn op gebruikers die de app al hebben geïnstalleerd.
img-50 img-fifty

Mobile App Install Ads hebben als doel om meer nieuwe gebruikers voor jouw app te realiseren. Mobile App Install Ads worden alleen getoond aan gebruikers van Facebook in hun nieuwsoverzicht. Binnen Facebook is in te stellen welk type apparaat en besturingssysteem (Android of iOS) getarget dienen te worden voor jouw Mobile App Install Ads. Bovendien kan je ook alleen jouw advertenties tonen aan gebruikers die verbonden zijn met een Wifi-verbinding. Dit is bij Mobile App Install Ads met name relevant omdat de gebruiker dan onder een gratis verbinding jouw app kan downloaden.

Mobile App Engagement Ads hebben als doel om meer interactie met huidige gebruikers van jouw app te realiseren. Een voorbeeld hiervan is het tonen van een Mobile App Install Ad die aangeeft dat de gebruiker een nieuw level of outfit kan halen in de app. Belangrijk bij het gebruik van Mobiel App Install & Engagement Ads is dat de gebruiker de app registreerd bij Facebook en de SDK code in de broncode van de app plaatst.

Desktop App Ads

Het laatste advertentietype van Facebook dat we bespreken zijn de Desktop App Ads. Zoals de naam al aangeeft, zijn Desktop App Ads advertenties die aan gebruikers worden getoond die specifiek van een desktop gebruik maken. Voor Desktop App Ads geldt hetzelfde als Mobile App Ads; eerst dient de app aangemeld te worden bij de Facebook App Center. Vervolgens kan een adverteerder Desktop App Ads inzetten voor zijn applicatie.

Desktop App Ads bestaan uit grote afbeeldingen of een video, een titel, een beschrijving en een call to action. Deze call to action neemt meestal iets in de vorm aan van een ‘Play Now’ of ‘Installeer nu’ button. Bovendien geeft een Desktop App Ad de rating van de applicatie aan. Een gebruiker kan op een Desktop App Ad klikken, akkoord gaan met de voorwaarde en de app wordt geïnstalleerd op zijn desktop.

“Facebook adverteren kent vele voordelen, maar ook een aantal nadelen”

Wat zijn de voor- en nadelen van Facebook adverteren?

Bij het inrichten van jouw advertentiecampagnes binnen Facebook loop je tegen een hoop zaken aan. En zal je zien dat er bij het adverteren op het platform voordelen en nadelen bestaan. We lopen de voor- en nadelen van Facebook adverteren hieronder door.

Wat zijn de voordelen van Facebook adverteren?

1. Facebook advertenties zijn doelgericht

Zoals we hierboven hebben kunnen zien zijn er binnen het platform 12 verschillende mogelijkheden op het gebied van advertentietype. Ieder advertentietype heeft zo zijn eigen doelen voor ogen. Bijvoorbeeld het genereren van meer verkeer of conversies of simpelweg je naamsbekendheid vergroten. Door middel van adverteren op Facebook kan je zeer doelgericht te werk gaan en altijd een advertentietype vinden wat bij jouw doelen hoort.

2. Facebook advertenties zijn accuraat en betaalbaar

Facebook verzamelt miljoenen persoonlijke gegevens van zijn gebruikers. Hierdoor is het voor Facebook mogelijk om jouw advertenties te tonen aan een bepaalde groep gebruikers. Binnen het platform kan de adverteerder zeer specifiek aangeven welke gebruikers de advertentie wel mogen zien en welke niet. Op deze manier kan je zeer gerichte en relevante advertentie ontwikkelen voor jouw doelgroep(en). Bovendien kan je met Facebook adverteren een enorm bereik hebben. Als laatste zijn de advertenties, met de juiste werkwijze, zeer redelijk betaalbaar.

3. Facebook advertenties zijn ideaal voor remarketing

Bij remarketing probeer je als adverteerder gerichte advertenties te tonen aan gebruikers die al interesse hebben getoond in jouw producten of diensten. Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld een product bekijkt op jouw webshop maar niet overgaat tot aankoop, kan je een gerichte advertentie tonen aan deze gebruiker met een kortingscode voor dat betreffende product. Hiervoor dien je eerst een Facebookpixel (stukje code) in de backend van jouw website/webshop te plaatsen. Deze meet vervolgens bijvoorbeeld welke advertenties van Facebook zorgen voor conversies op jouw website. Daarnaast kan je met de Facebookpixel aangepaste doelgroepen aanmaken. Deze specifieke doelgroepen kunnen vervolgens met remarketing advertenties getarget worden.

4. Vergelijkbare doelgroepen

De Facebookpixel in de backend van jouw website of webshop kan met de verzamelde gegevens ook vergelijkbare doelgroepen aanmaken. Vergelijkbare doelgroepen zijn doelgroepen die te vergelijken zijn met jouw bestaande websitebezoekers. Via de Facebookpixel kunnen adverteerders dus nieuwe potentiele klanten vinden die vergelijkbaar en dus relevant zijn met hun huidige klanten.

5. Facebook Ads vergroten zichtbaarheid en naamsbekendheid

Door gebruik te maken van Facebook adverteren vergoot je jouw zichtbaarheid en naamsbekendheid. Gebruikers van het social media platform krijgen in hun nieuwsoverzicht of de advertentieruimte automatisch relevante advertenties getoond.

6. Facebook maakt gebruik van social proof

Social proof betekent dat de ene consument het vertrouwen vergroot van de andere door bewijs te leveren dat het product of dienst correct is. Facebook advertenties maken hier gebruik van door bij een advertentie ook te tonen wie van zijn of haar vrienden/vriendinnen dat product al leuk vonden of hebben gekocht. Wanneer jouw vrienden of vriendinnen bewijs leveren of iets vertrouwen, ben jij sneller geneigd het product in de advertentie ook te vertrouwen.

7. Facebook biedt handige analysetools

Als laatste is een enorm voordeel van adverteren via Facebook dat men zeer handige en relevante analysetools tot zijn beschikking heeft. Op deze manier kan de adverteerder zijn online marketing activiteiten ook meten binnen het platform waar hij of zij adverteert. Advertenties kunnen zo snel worden aangepast, geoptimaliseerd en opnieuw geplaatst. Hieronder drie handige tools van Facebook om jouw advertenties te analyseren:

  • Facebook paginastatistieken geeft allerlei statistieken over je pagina’s, doelpubliek, hun interesses en gedrag.
  • Facebookpixels en conversiepixels zijn stukken code die je in de broncode van je website of webshop kan plaatsen. Deze pixels houden conversies, gerealiseerd door jouw Facebook advertenties, bij op jouw website/webshop. Zo weet je dus precies welke conversies en hoeveel worden gerealiseerd door welke Facebook advertentie.
  • A/B splittest is een test waarmee je de prestaties van 2 gelijkwaardige advertenties kan meten. Op deze manier kan je als adverteerder vergelijken welke van de twee ongeveer dezelfde advertenties het beter doet.

Meer informatie?

Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is? Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!

Wat zijn de nadelen van Facebook adverteren?

1. Doelpubliek heeft geen aankoopintentie

Een nadeel van adverteren op Facebook is dat de gebruikers er in eerste instantie waarschijnlijk geen aankoopintentie hebben. Met de advertenties van Facebook kan je zeer gericht de gebruikers vinden die binnen jouw doelgroep(en) valt. Met relevante advertenties kan je jouw doelgroep op verschillende momenten en manieren bereiken. Echter betekent dit niet dat wanneer jouw doelgroep jouw advertenties ziet ook daadwerkelijk een aankoopintentie heeft. De truc is om op het juiste moment jouw doelgroep te benaderen met een advertentie die hun warm maakt of overzet tot een aankoop. Daarnaast hoef je natuurlijk niet alleen te adverteren om jouw verkopen te vergroten, adverteren voor naamsbekendheid of andere zaken is ook mogelijk.

2. Expertise voor analyse en optimalisatie

Zoals we hebben kunnen zien is beginnen met adverteren op het platform niet lastig. Wanneer jouw advertenties lopende zijn en je zou ze graag willen optimaliseren of zien welke het goed en slecht doen, dan dien je jouw advertenties te analyseren. Nu zijn daar van Facebook al een aantal tools voor en heb je Google Analytics tot je beschikking. Echter zien wij vaak bij Convident dat adverteerders moeite hebben met het analyseren en optimaliseren van hun advertenties. De tools en programma’s vereisen toch een dusdanige technische en specialistische kennis om tot hun recht te komen.

Wat kost Facebook adverteren?

De kosten van Facebook adverteren hangen af van een aantal factoren. De adverteerder kan namelijk verschillende keuzes maken met betrekking tot het inrichten van zijn advertentieaccount en het opzetten van de advertentiecampagnes. Daarnaast bepalen keuzes in het beheren van de campagnes en het advertentiebudget ook de uiteindelijke kosten.

Welke afrekenmodellen hanteert Facebook voor adverteren?

Binnen het adverteren in Facebook gelden drie mogelijkheden qua afrekenmodellen voor de adverteerder. Dit betekent niet dat er eentje van de drie de beste of slechtste is. Zoals net genoemd hangen de uiteindelijke kosten van jouw advertenties samen met de keuzes die jij maakt in jouw advertentie proces. Sommige advertenties en beoogde doelen vergen een andere aanpak, afrekenmodel en dus kosten. We lopen de drie afrekenmodellen van Facebook hieronder even langs.

  • 1. Cost per Mille (CPM)

    Het eerste afrekenmodel van Facebook is Cost per Mille (CPM). CPM betekent dat de adverteerder dient te betalen per 1.000 vertoningen van zijn advertentie binnen zijn doelgroep. Wanneer je als adverteerder het doel hebt om meer naamsbekendheid te genereren met je advertenties, dan is CPM als afrekenmodel een verstandige keuze.

  • 2. Cost per Click (CPC)

    Het tweede afrekenmodel van Facebook is Cost per Click (CPC). De naam zegt het eigenlijk al een beetje, maar bij CPC betaalt de adverteerder iedere keer dat er op zijn advertentie wordt geklikt door een gebruiker uit zijn doelgroep. Het kost de adverteerder dus geen geld om zijn advertentie te laten tonen in het nieuwsoverzicht of de advertentieruimte van Facebook gebruikers. De CPC betaalmethode voor adverteerders is een goede keuze op moment dat conversies het doel zijn van jouw advertentiecampagne.

  • 3. Cost per Like (CPL)

    Het laatste afrekenmodel van Facebook is Cost per Like (CPL). Adverteerders maken dan gebruik van Page Like Ads waarmee ze meer likes/fans willen krijgen voor hun bedrijfspagina. Page Like Ads bevatten een like button waar gebruikers op kunnen klikken om direct een adverteerder/merk te liken of te volgen. Als gekozen wordt voor het CPL afrekenmodel zullen adverteerders moeten betalen op moment dat een gebruiker klikt op de like button.

“Bevind jouw doelgroep zich op Facebook?”

Waarom is Facebook adverteren belangrijk?

In dit artikel hebben we kunnen lezen wat adverteren via Facebook allemaal inhoudt voor jou als ondernemer. Zo hebben we gezien dat er vele voordelen hangen aan adverteren via Facebook. Consumenten zijn steeds actief online aanwezig en dus ook op social mediaplatformen. Facebook ziet dit ook en probeert zijn platform steeds verder te optimaliseren. Een voorbeeld hiervan is de Marketplace op Facebook waar gebruikers en bedrijven producten of diensten aan elkaar kunnen verkopen. Het is dus erg zonde wanneer je ondernemer bent en producten/diensten verkoopt maar verkopen mist door niet actief te zijn op Facebook.

Daarnaast is er voor iedere adverteerder op Facebook de keuze om via een bepaalde mogelijkheid zijn doelgroep(en) te vinden. Omdat Facebook 12 verschillende advertentietype aanbiedt is er altijd wel een optie die bij jouw bedrijf en doelgroep past. Ga je adverteren voor meer naamsbekendheid, verkeer, conversies of likes? Bovendien kan je met de handige analysetools direct zien hoe jouw advertentiecampagnes het doen en waar ze te optimaliseren zijn.

Facebook adverteren uitbesteden aan Convident

Nu we weten wat er allemaal komt kijken bij Facebook adverteren, kan je wat worden afgeschrikt. Het zijn inderdaad wel een aantal zaken die moeten worden ingevuld en bijgehouden worden wanneer jij kiest om te adverteren op het social media platform. Het begint bij het aanmaken van een Facebook account en bedrijfspagina, vervolgens dient het advertentieaccount ingericht te worden en de verschillende advertentiecampagnes ontwikkeld te worden. Als je denkt dat alles dan staat en je dus klaar bent, heb je het helaas niet helemaal bij het juiste eind. Want een groot deel van adverteren via Facebook is het analyseren en optimaliseren van jouw advertenties. Facebook adverteren is dus een proces waar je als adverteerder en ondernemer constant mee bezig dient te zijn. Facebook verandert, zijn gebruikers veranderen en de mogelijkheden binnen advertentietypes en afrekenmodellen veranderen mee. Als ondernemer kan in deze wijze van adverteren veel tijd, energie en dus geld gaan zitten.

Verstandiger kan het zijn om jouw advertentiecampagnes via Facebook uit te besteden aan Convident. Onze online marketeers hebben veel ervaring met adverteren via social mediakanalen. Met name Facebook is een platform waar onze SEA specialist alle ins en outs van kent. Bovendien zorgen wij voor een duidelijk uitgestippeld social media marketingplan. Want in onze filosofie geloven wij dat een succesverhaal alleen samen kan gaan met duidelijke strategie. We gaan samen om de tafel zitten om jouw wensen duidelijk voor ogen te hebben, vervolgens formuleren we samen doelstellingen waar we naartoe willen werken. Als ons plan van aanpak vaststaat gaat het adverteren via Facebook beginnen. Jouw advertentieaccount wordt door ons volledig ingericht en advertentiecampagnes worden ontwikkeld met de beste types voor het gewenste resultaat. Als laatste zorgen onze social media specialisten voor een maandelijkse rapportage van jouw campagnes. Hierin kun je zien hoe jouw advertenties het doen, wat het heeft opgeleverd en waar verbeterpunten zitten. Convident is hierin een adviserende partij en samen bepalen we vervolgstappen.

Benieuwd naar de mogelijkheden van adverteren via Facebook? Neem gerust contact met ons op of kom langs op kantoor voor een bakje koffie! Onze online marketeers staan je graag te woord.

© 2014 - 2022 Copyright - Convident. Convident B.V. wordt beoordeeld met een 4.8 / 5 op basis van 227 beoordelingen. Partnerships Ons werkgebied Privacyverklaring Algemene voorwaarden