Conversies laten stijgen met een effectieve Exit Intent Pop-up

Op sommige websites zien we ze wel eens voorbij komen: een Exit Intent Pop-up. Dit zijn pop-ups die ineens tevoorschijn komen op je scherm nadat je de pagina wil verlaten. De één vindt pop-ups vervelend terwijl andere mensen erbij zweren. Wij geven daarom antwoord op de vraag: Waar dienen de pop-ups precies voor en waar moet je op letten?

Uit een onderzoek gedaan door Chao Liu, Ryen W. White en Susan Dumais komt naar voren dat het grootste gedeelte van de gebruikers al na 10 seconden een website verlaat. Dit is natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van een website en verschilt daarom per situatie. Wanneer bezoekers jouw website verlaten en jij toch jouw waarde propositie wil laten zien, kan een Exit Intent Pop-up de uitkomst bieden. Hieronder geven we 5 tips waar je op moet letten bij het instellen van de Pop-up.

Conversie stijging

1.     Let goed op het design

Wanneer je een pop-up wil gebruiken moet je ervoor zorgen dat deze qua design in orde is. Een goede User Experience (UX) is onmisbaar voor iedere website. Voor de opmaak van jouw pop-up zijn verschillende onderdelen waar je uit kan kiezen. Zo kan je ervoor kiezen om gebruik te maken van een afbeelding of een video. Daarentegen kan je ook een iets meer basic pop-up maken met alleen tekst. Het is belangrijk om goed na te denken over wat het beste bij jouw doelgroep past.  

Verder is het gebruik van kleuren een belangrijk onderdeel voor een pop-up venster. Een goede call to action is belangrijk en moet eruit springen. Dit kan het verschil zijn tussen een conversie of dat een bezoeker jouw website verlaat. Een voorbeeld kan het invoegen van een felgekleurde oranje knop ten opzichte van een rustige blauwe achtergrond zijn. Vergeet daarbij niet de huisstijl van jouw bedrijf in het venster naar voren te laten komen.

Exit Intent Pop-up design

2.     Zorg voor de juiste context

Het belangrijkste van een Exit Intent Pop-up is dat je de juiste waarde propositie kan doen op het juiste moment. Iets wat daar zeker niet bij helpt is een pop-up die geen waarde toevoegt aan de zoekopdracht van de bezoeker. Bezoekers kunnen het venster dan als vervelend ervaren en de pagina wegklikken. Zorg ervoor dat je het juiste bericht laat zien dat aansluit waar de bezoekers naar op zoek zijn.  

3.     Denk aan mobiel en tablet

Steeds meer mensen maken gebruik van een mobiel of tablet voor het surfen op het internet. Websites worden daarom ook steeds vaker geoptimaliseerd volgens het principe ‘mobile first’. Door websites te optimaliseren voor alle apparaten loop je geen bezoekers mis. Hetzelfde geldt voor het gebruik van Exit Intent Pop-up. Optimaliseer je jouw pop-up voor een desktop dan kan het zijn dat op de mobiel of tablet deze er heel anders uit ziet. In het ergste geval dat de bezoeker het niet kan wegklikken. Dit is niet goed voor de indruk die je achterlaat voor de bezoeker.

4.     Zorg ervoor dat de Pop-up niet vervelend is

Het is belangrijk om rekening te houden met het feit dat bezoekers niet altijd geïnteresseerd zullen zijn in jouw pop-up. Het is belangrijk om deze bezoekers een duidelijke mogelijkheid te geven om de pop-up weg te klikken. Indien dit niet het geval is kan dat een slechte indruk van jouw bedrijf achterlaten bij deze bezoekers en verlies je misschien potentiële klanten.  

Zorg er ook voor dat wanneer een bezoeker jouw website wil weg klikken dat het pop-up venster één keer wordt vertoont. Indien de bezoeker terug komt en direct bij het wegklikken wéér het venster te zien krijgt, kan dat als vervelend ervaren worden. Denk er daarom goed over na hoe vaak je de bezoeker het bericht wil laten zien.

Zorg er ook voor dat het design niet te overdreven is. Indien je het pop-up venster te commercieel maakt kan dit juist jouw bezoekers afschrikken. Probeer subtiel te blijven en zorg dat jouw boodschap goed naar voren komt.

5.     A/B tests

Niet elke pop-up die jij bedenkt zal direct goed aansluiten bij de doelgroep. Iedereen reageert anders op een boodschap en een klein onderdeel kan ervoor zorgen dat mensen overgaan tot een conversie of juist niet. Het is daarom belangrijk verschillende onderdelen in jouw Exit Intent Pop-up te testen met A/B testen. Een andere kleur in jouw call to action of een andere titel kan het verschil maken.

Wil je na het lezen van dit artikel ook graag meer conversies via jouw website? Wij denken graag mee hoe we jouw pop-up tot een succes kunnen maken. Graag bespreken we de mogelijkheden onder het genot van een kopje koffie. Neem contact met ons op via mail of telefoon voor meer informatie.

© 2014 - 2020 Copyright - Convident. Convident B.V. wordt beoordeeld met een 4.8 / 5 op basis van 46 beoordelingen. Partnerships Ons werkgebied Privacyverklaring Algemene voorwaarden