Een nieuwe ontwikkeling voor Merchant Shopping

Google is continue in ontwikkeling, dat is voor ons en voor jullie waarschijnlijk geen verrassing meer. Google probeert iedereen overal en altijd te voorzien van de beste zoekresultaten of dit nu is op het gebied van kennis, het afnemen van een dienst of het aankopen van een product. Ditmaal is Google in de Verenigde Staten een nieuwe update aan het uitrollen die een brug moet slaan tussen verkopers en koopjesjagers. Hoe Google dit aanpakt en hoe jij dit in de toekomst (misschien) kan implementeren in je webshop leggen we grondig uit in dit artikel. Wanneer en of deze update naar Nederland komt is vooralsnog onduidelijk, Het lijkt ons echter een interessante toevoeging aan de zoekmachinegigant.

Google zegt het volgende over deze nieuwe ontwikkeling;

Als het gaat om winkelen, zoeken mensen steeds vaker naar manieren om geld te besparen. We hebben zelfs gezien dat het aantal zoekopdrachten naar “kortingscode” sinds vorig jaar met 50% is toegenomen (in de Verenigde Staten). Nu het schoolseizoen weer voor de deur staat en de feestdagen eraan komen, weten we dat consumenten op zoek zullen zijn naar producten met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Bedrijven zullen manieren zoeken om hun producten zo veel mogelijk onder de aandacht te brengen met aanbiedingen en promoties”.

Google wil het voor shoppers zo gemakkelijk mogelijk maken om mooie aanbiedingen te scoren. Om deze reden heeft Google sinds 21 juli een nieuw tabblad toegevoegd voor Shopping in Google. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar ‘rugzakken’ dan zie je hiervoor mogelijk een nieuwe sectie met scherp geprijsde of afgeprijsde rugzakken van retailers in de zoekmachine. Deze worden allemaal weergeven op één plek wat het voor consumenten super eenvoudig maakt om een goede deal te scoren.

Nieuwe toevoeging voor feest(verkoop)dagen

In oktober gaat Google dit experiment verder uitrollen en zal de zoekmachine meer ‘verkoopdagen’ gaan toevoegen. Vanaf oktober is het in de VS dan ook mogelijk om je webwinkel in te richten op verschillende verkoopmomenten zoals Black Friday en Cyber Monday. Hierdoor wordt het als consument eenvoudiger en overzichtelijker om deals te scoren en hier liggen voor de webwinkels behoorlijk veel kansen. Hoe gaat dit te werk?

Maak dealpagina’s voor al je evenementen

“Er zijn nu elke dag meer dan een miljard winkelsessies op Google en er is een enorme toename van de belangstelling voor Black Friday- en Cyber ​​Monday-deals op Google tijdens de feestdagen. Sinds vorig jaar zijn we de carrousel met deals blijven verfijnen en verbeteren, en het gebruik ervan uitbreiden naar andere populaire verkoopevenementen zoals Labor Day en Memorial Day-verkopen.”

Dealcarrousel voor Amerikaanse feestdagen

Maak pagina’s voor elk van je verkoopevenementen om het meeste uit de dealcarrousel te halen. De carrousel met deals is momenteel beperkt tot de VS en operationeel voor beperkte verkoopevenementen. Voor het geval Google de dealcarrousels ooit gaat implementeren in Nederland hebben wij alvast het stappenplan uitgewerkt;

  • Maak speciale pagina’s voor Black Friday en Cyber ​​Monday
  • Elk jaar dezelfde URL opnieuw gebruiken
  • Maak je pagina’s vroeg zodat Google ze kan indexeren
  • Volg de standaard best practices voor SEO
  • Link naar de verkooppagina vanaf je startpagina
  • Voeg een afbeelding van hoge kwaliteit toe

Op basis van ervaringen van vorig jaar bevelen we nu de volgende best practices aan, zodat je shoppers beter kunt bereiken via de dealcarrousel.

  • Maak een speciale pagina voor elk promotie-evenement. We moedigen je aan om dealpagina’s te maken voor alle speciale promotionele evenementen, niet alleen voor Black Friday en Cyber ​​Monday.
  • Neem de evenementbeschrijving op in de paginatitel, zoals ‘Black Friday 2021-deals‘. De paginatitel wordt vaak verwerkt in de tekst die wordt weergegeven in de dealcarrousel.
  • Voeg een afbeelding toe die relevant is voor de verkoop. Voeg een prominente afbeelding toe die kopers helpt je ​​aanbod te begrijpen. Toon bijvoorbeeld producten die in de uitverkoop zijn of voeg bannertekst toe om speciale aanbiedingen of kortingen te benadrukken. Hoewel Google bannertekst in afbeeldingen over het algemeen ontmoedigt, kan tekst in afbeeldingen helpen op pagina’s met aanbiedingen. Elke tekst in een afbeelding moet worden weerspiegeld in de tekstuele inhoud op de pagina en in een geschikt alt-tekstkenmerk. Om bijsnijden in de carrousel met aanbiedingen te minimaliseren, raden we aan dat de beeldverhouding van de afbeelding tussen 4:3 en 3:4 ligt.
  • Zet tekst die de gebeurtenis beschrijft in de pagina-inhoud. Dit kan Google helpen de pagina correct te identificeren als relevant voor een specifieke verkoop.
  • Als je op de dag van het evenement verkoopgegevens onthult, voeg dan van tevoren algemene informatie over het evenement toe. Hierdoor kan Google begrijpen dat de pagina relevant is crawl vervolgens opnieuw je pagina zodat deze op tijd wordt geïndexeerd.

Naast het maken van pagina’s met deals, wil je wellicht ook je promoties registreren in Google Merchant Center om je deals op meer platforms van Google te laten zien. Wij volgen de laatste Google trends altijd op de voet, wil je via SEO of SEA meer leads binnenkrijgen? Vraag naar één van onze specialisten.

 

 


Sander
Online marketeer