De drie pijlers van SEO

De drie pijlers van SEO – je hebt hier wellicht al een keer van gehoord, maar wat is dat nou precies? Om een hoge ranking te krijgen op jouw gewenste zoekwoorden zijn verschillende factoren van belang. Om een structuur te geven aan al eisen waar een website aan moet voldoen zijn daarom de drie pijlers van SEO opgesteld. De pijlers geven in grote lijnen aan waar een pagina aan moet voldoen. Dit geeft een houvast bij het optimaliseren van pagina’s.

Waarom is dat nodig?

Een website wordt geanalyseerd door Google door zogenaamde ‘spiders’. De zoekmachine maakt een analyse aan de hand van een vooropgesteld algoritme. Dit algoritme is strikt geheim om manipulatie te voorkomen. Daarnaast voert Google regelmatig updates door om het algoritme te verbeteren en slimmer te maken. In het verleden kwam je nog weg met ‘keyword stuffing’ (veelvuldig herhalen van een zoekwoord), nu wordt je daarop snel afgestraft. Dit heeft als reden dat het algoritme van Google nog niet slim genoeg was om te doorzien dat deze tekst voor bezoekers geen meerwaarde biedt. De updates zijn dus noodzakelijk om de ervaring van bezoekers steeds verder te verbeteren.

De drie pijlers van SEO zijn:

  • Techniek: Hoe snel en gebruiksvriendelijk is mijn website en begrijpen de Google spiders de techniek achter de website?  
  • Content: Is de content waardevol voor bezoekers en beantwoord het de zoekintentie?
  • Autoriteit: Hoe populair en sterk is mijn website?

1. Techniek

Een belangrijke maar vaak vergeten aspect van SEO is de techniek achter websites. Dit heeft betrekking op de achterkant, oftewel backend, van jouw website. Je kan het in principe zien als een fundering. Je kan nog zulke goede content hebben, maar indien de webpagina niet goed laadt dan krijgt de bezoeker dit niet te zien. Een aantal belangrijke aspecten van een goedwerkende website zijn: snelle laadtijd, responsive design en een veilige website. Je hoeft tegenwoordig geen expert te zijn om te bekijken wat er mis is met jouw website. Daarvoor kan je de gratis tool van Google gebruiken: PageSpeed Insights. Het oplossen van deze technische problemen is daarentegen vaak wel wat ingewikkelder. Er zijn een aantal technische punten wat de website sterk kan verbeteren:

  • SSL certificaat
  • Plugins minimaliseren
  • Afbeeldingen comprimeren en bijsnijden
  • Duplicate content
Drie pijlers van SEO: website techniek

SSL certificaat

De afgelopen jaren is de druk van Google om een veilige verbinding te garanderen voor bezoekers steeds groter geworden. Met een zogenaamd SSL certificaat zorg je ervoor dat bezoekers via een veilige verbinding kunnen kijken op jouw website. Een veilige verbinding is ook wel te herkennen aan het slotje in de URL zoekbalk. Ook zijn beveiligde websites te herkennen aan de https voor de website URL in plaats van http.

Plugins minimaliseren

Wanneer je begint met een website ben je misschien snel geneigd om voor elk klein handigheidje een plugin te installeren. Wanneer je in de backend veel plugins hebt aanstaan, werkt dit nadelig voor de bezoekers op jouw website. Dit kan zorgen voor een langere laadtijd, wat ook ten koste gaat van de SEO score van jouw website. Bij het kiezen van plugins is het daarom aan te raden om de vuistregel te hanteren: ‘kwaliteit boven kwantiteit’.

Afbeeldingen comprimeren en bijsnijden

Ook afbeeldingen kunnen een negatieve invloed hebben op de laadtijd van een website. Er zijn twee onderdelen bij het optimaliseren van afbeeldingen. Het eerste onderdeel is comprimeren (=verkleinen) van een afbeelding. Vaak zijn op Google gratis tools te vinden waar je jouw afbeelding uploaden om deze te comprimeren. Je kan je misschien wel voorstellen dat wanneer je een afbeelding van 10MB moet laten of 100KB dat dit een groot verschil is. Het tweede aspect is het bijsnijden van een afbeelding naar de juiste verhoudingen. Ook hiermee kun je een afbeelding minder zwaar maken. Het optimaliseren van afbeeldingen heeft als gevolg dat een bezoeker minder tijd nodig heeft om jouw content te bekijken. Dit heeft grote invloed op de SEO resultaten van een website.

Duplicate content

Ten slotte is het belangrijk dat de content die op je website staat uniek is. Wat je waarschijnlijk al weet is dat je geen content van andere websites zo maar mag overnemen. Maar wat je misschien nog niet wist is dat Google ook dezelfde teksten op verschillende pagina’s van jouw website als duplicate content ziet. Zorg er daarom voor dat elke pagina op jouw website uniek geschreven is.

2. Content

De tweede pijler van SEO is content. Dit is immers de reden waarom mensen naar een website komen. De bezoekers hebben een ‘zoekintentie’ en zoeken op een website naar het antwoord of de oplossing op die vraag. Daarom hecht Google zoveel waarde aan de website die daar het beste antwoord op kan geven. Hoe schrijf je nou goede content? Probeer je teksten zo goed leesbaar mogelijk te maken voor bezoekers maar ook Google spiders. Enkele tips die hierbij helpen zijn:

  • Zoekwoordenonderzoek
  • Structuur in teksten
  • Interne linken
  • Gebruik van beeldende media
Drie pijlers van SEO: content marketing

Zoekwoordenonderzoek

Voordat je begint met schrijven is het belangrijk om goed vooronderzoek te doen. Zoek bijvoorbeeld het onderwerp waarover je wil schrijven op via Google en bekijk wat hier in het verleden over geschreven is. Google laat vaak in de zoekresultaten zien waar bezoekers nog meer op zoeken. Deze informatie kan je ook gebruiken voor het schrijven over jouw onderwerp.

Wil je nog een stap verder gaan? Dan kan je gebruik maken van de zoekwoordenplanner van Google. Je moet daarvoor wel een betaald Google Ads account opzetten. De zoekwoordenplanner geeft precies aan waarop gezocht wordt en hoeveel mensen zoeken op deze zoektermen.

Structuur in teksten

Structuur in teksten is een belangrijk aspect voor het crawlen van jouw website voor zowel websitebezoekers als de Google Spiders. Een bezoeker staat centraal en daarom moet de gebruikservaring zo goed mogelijk zijn. Bezoekers hebben een zoekintentie en zoeken websites die hun hierbij kunnen helpen. Omdat bezoekers een ruime keuze hebben aan websites die informatie bieden over een bepaald onderwerp, scannen zij een pagina snel door.  

Hoe zorg je voor dat bezoekers op jouw pagina blijven hangen vraag je je af? Dit kan je bereiken door het aanmaken van koppen in teksten. WordPress geeft de optie om verschillende koppen toe te passen op jouw tekst. Deze vallen op en dat kan bezoekers net triggeren om jouw tekst te lezen. Een tip is om zoekwoorden te gebruiken in deze koppen.

Koppen worden in WordPress weergeven met zogenaamde ‘HTML tags’. Dit zijn de koppen: H1, H2, H3 en H4. De titel van jouw tekst kan je aangeven met een H1 tag en de hoofdonderwerpen vervolgens met een H2 tag. Wil je de hoofdonderwerpen verder opdelen in tekstblokken dan kan je deze tekstblokken een H3 tag geven.

Intern linken

Het begrip intern linken houdt in dat je op een pagina van jouw website linkt naar een andere pagina op jouw website. Interne links herken je vaak aan de afwijkende kleur tekst op een pagina. Als voorbeeld linken we hier naar een artikel waar we beschrijven hoe jij bezoekersaantallen verhogen.

Interne linkbuilding levert verschillende voordelen op. Zo kan je een duidelijke technische linkstructuur zodat Google spiders jouw website eenvoudig kunnen crawlen. Een stelregel dat je als houvast kan gebruiken is dat alle pagina’s binnen 3 kliks vanaf jouw homepage bereikbaar moeten zijn.

Interne links hebben ook een praktische functie. Je kan bezoekers helpen door het aanbrengen van interne links. Zo kunnen ze doorklikken naar een andere pagina indien ze meer informatie willen over een bepaald onderwerp. Wanneer je schrijft over auto’s zou je bijvoorbeeld intern kunnen linken naar een eerder geschreven artikel over autobanden. Zo hoef je een bepaald onderwerp niet opnieuw uit te leggen. Een bijkomend voordeel is dat bezoekers langer op jouw website blijven hangen wat ten goede komt voor jouw vindbaarheid.

Ook kan door gebruik van interne links zogenaamde ‘link juice’ worden doorgegeven aan onderliggende pagina’s. De term ‘link juice’ betekent de waarde die backlinks aan jouw website geven (zie ook hoofdstuk 3. Autoriteit). De homepage van een website is de pagina die de meeste waarde ontvangt en van daaruit kun je doorlinken naar onderliggende pagina’s. Zo zorg je ervoor dat elke pagina op jouw website ‘sterker’ wordt in de ogen van Google. Een extra tip: zorg ervoor dat je broken links voorkomt op jouw website. Dit zijn hyperlinks die linken naar pagina’s die niet bestaan (404 pagina’s). Staan er veel broken links op jouw website? Dan heeft dit een negatief effect op jouw SEO score. 

Intern linkbuilden

Gebruik van beeldende media

Bezoekers houden van het bekijken van afbeeldingen, video’s en infographics. Dit maakt je tekst meer levendig. Zoals eerder gezegd scant een bezoeker een website snel op te kijken of de website biedt waarnaar hij zocht. Een tekst met ondertussen beeldende media kan voor een bezoeker net de trigger zijn om toch te blijven hangen op de pagina.

Controle over de statistieken van jouw website

Natuurlijk kan je niet kijken door de ogen van bezoekers hoe zij jouw website ervaren. Wel beschikt Google over een aantal tools die indirect aangeven waar mogelijk problemen zich voordoen op een website. Met Google Analytics krijg je verschillende inzichten in de bezoekers van je website. Enkele voorbeelden zijn bijvoorbeeld de bounce rate van bezoekers en op welke tijden in de week de meeste bezoekers binnenkomen.

Verder kan je gebruik maken van Google Search Console om te kijken door welke zoekopdrachten mensen op jouw pagina zijn gekomen. Door deze tool kan je nieuwe inzichten verkrijgen welke pagina’s je bijvoorbeeld nog zou kunnen toevoegen.

3. Autoriteit

De laatste pijler van SEO is autoriteit. De termen die de autoriteit van een website omschrijven zijn: domain authority (DA) en page authority (PA). Aan deze factoren worden waardes gegeven van 0 tot 100 om een indicatie te geven van de autoriteit. Het is belangrijk om te vermelden dat de DA en PA factoren zijn die niet door Google zelf zijn gemeten. Deze waardes worden gemeten door een eigen formule van externe SEO-tools zoals MOZ of SemRush. Google heeft zijn eigen, geheime, algoritme om te bepalen wat de autoriteit van een website is. Hoewel de tools waarschijnlijk niet 100% overeenkomen met het algoritme van Google geven ze wel een goede indicatie. Enkele termen die de autoriteit van een website bepalen zijn:

  • Populariteit
  • Leeftijd en vertrouwen
Drie pijlers van SEO: autoriteit

Populariteit

De zoekmachine hecht veel waarde aan hoe populair een website is. Dit heeft grote invloed op de online vindbaarheid van een website. Een manier hoe Google dit meet is door te kijken hoeveel websites naar jouw website verwijzen, ook wel backlinks genoemd. Het verkrijgen van verwijzingen lijkt in het eerste opzicht eenvoudig, maar dit blijkt vaak lastiger te zijn dan het lijkt. Voorkom veel gemaakte linkbuilding fouten. Een vuistregel om te hanteren is ‘kwaliteit boven kwantiteit’.

Leeftijd en vertrouwen

Wat zijn dan de factoren die de autoriteit van een website beïnvloeden? Ten eerste is de leeftijd van een website een belangrijk onderdeel. Een oudere website heeft in de ogen van Google een streepje voor.

Ook is het belangrijk dat een website niet een zogeheten ‘spamscore’ bevat. Dit is een score dat een indicatie geeft hoe groot de kans op een penalty is. De spamscore is niet door Google zelf opgesteld, maar door een extern online marketing tool. Google maakt echter wel gebruik van deze factoren om een website te beoordelen. Heeft een website een hoge spamscore dan is de kans groter dat je een Google penalty krijgt. Dit heeft ook invloed wanneer je externe links naar jouw website verwijst. Verwijs je een website met een hoge spamscore naar jouw website toe? Dan ontvang je een gedeelte van de spamscore, wat negatieve gevolgen heeft op jouw SEO score.

Contract ondertekening

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Ben je geïnteresseerd om jouw website beter vindbaar te maken, maar kom je er niet helemaal zelf uit? Onze online marketing specialisten beheersen ieder SEO aspect en kunnen je voorzien van een passend advies. Ook gaan ze graag met je in gesprek om een online marketing plan op te stellen voor een betere vindbaarheid van jouw website of webshop. Wil je graag met ons in contact komen? Bel ons of stuur een mailtje in wij staan je graag te woord.


Wilco de Haan
Online marketeer
© 2014 - 2020 Copyright - Convident. Convident B.V. wordt beoordeeld met een 4.8 / 5 op basis van 46 beoordelingen. Partnerships Ons werkgebied Privacyverklaring Algemene voorwaarden