Het einde van 2018 nadert en dat betekent dat we gaan kijken naar de voorspellingen op het gebied van de social media-trends voor 2019. Ook in 2018 zijn er een aantal opvallende ontwikkelingen: zo zien we dat video en mobiel weer gegroeid is in 2018. In dit artikel kijken we naar de veranderingen in 2018 en de verwachte veranderingen in 2019.
Livestream
In 2018 hebben we gezien dat live content zich enorm heeft ontwikkeld. Hierbij zijn de zogeheten ‘stories’ het meest populair of het nu gaat om het gebruik van instagram, facebook of snapchat. Deze manieren zijn steeds meer de basis van contentproductie. De strategie van je merk op social media zal meer gericht zijn op het inzetten van stories op social media kanalen.
Chatbots
Vorig jaar spraken we ook al over chatbots. Deze ontwikkeling duurt toch langer als verwacht. Bedrijven willen de chatbot op de juiste manier inzetten en het is toch lastiger als gedacht om een goed werkende chatbot in te kunnen zetten.
Budget op social media
Social media is tegenwoordig het marketingmiddel. Het is dan ook niet vreemd dat dit in 2018 een enorme budget groei heeft gemaakt, dit is ook te zien uit de cijfers van IAB. Dit is voornamelijk gekomen door de videoadvertenties die tegenwoordig veel worden ingezet. Deze stijging zal naar verwachting in 2019 aanhouden.
Groepen
Voorheen waren we allemaal lid van groepen op social media, voornamelijk lid van besloten groepen. De groepen zijn naar de achtergrond verdwenen doordat er meer gebruik gemaakt werd van advertenties, posts en pagina’s. De groepen komen echter weer helemaal terug en worden door Facebook en LinkedIn op de voorgrond gezet. Hierbij zijn ook nieuwe mogelijkheden aan toegevoegd waarbij je bijvoorbeeld als merkpagina ook kan deelnemen aan een groep.
Direct messaging
Als we kijken naar de messaging zien we daarbij whatsapp en facebook ver bovenuit steken. Hierbij zien we ook een trend met de verschuiving van advertenties. Deze worden tegenwoordig steeds meer op de messaging platforms gebruikt. Dit zal naar verwachting steeds commerciëler worden
Overzicht en transparantie
Als gebruiker kun je nu tegenwoordig zien welke advertenties merken hebben lopen op social media. We gaan dit in de toekomst steeds meer transparanter terugzien.
Spraak
Op social media delen we graag meningen met elkaar het aantal comments per bericht is ook steeds hoger ten opzichte van vorig jaar. Tegenwoordig zijn het niet meer alleen textuele comments maar ook plaatjes, gifjes of videoboodschappen waarmee gereageerd kan worden. De nieuwe trend wat we naar verwachting veel gaan zien in 2019 is reageren met voicefragmenten en dat toevoegen als comment. LinkedIn heeft al aangekondigd deze functionaliteit in te gaan zetten.
Reality shopping
Social media ontwikkeld zich in een razend tempo. Zo zien we ook dat retailers steeds meer gebruik maken van social media om het merk en product onder de aandacht te brengen. Maar de ontwikkeling geeft aan dat we reality kunnen shoppen. Wil je bijvoorbeeld weten hoe de zonnebril je zal staan voordat je deze online besteld? Het is mogelijk op facebook. Zie hieronder een voorbeeld:
Contact
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!