De laadsnelheid van je website of webshop, hoe belangrijk is dat eigenlijk?

Wanneer was de laatste keer dat jij iets bestelde op een trage website? Waarschijnlijk is dat alweer een tijd geleden. Soms kan het niet anders omdat een andere website of webshop de informatie of het product niet aanbiedt. In dat geval zit er niks anders op, bijt je door de zure appel heen en dien je maar genoegen te nemen met de trage website. In de meeste gevallen zal de bezoeker echter al vertrokken zijn naar de concurrent.

Onderzoek laadsnelheid

Uit een onderzoek van Google is gebleken dat zelfs de best opgezette advertenties binnen Google slecht presteren wanneer de laadtijd van de desbetreffende website te wensen overlaat. Voornamelijk wanneer de bezoeker op zijn mobiel aan het surfen is. In de praktijk zien we dan ook dat een vertraging van één seconde (beginnend vanaf 2 seconden) kan leiden tot 21,6% minder conversies (bron: Google).

Laadsnelheid

In Nederland doet meer dan de helft van de personen aankopen met zijn/haar telefoon. Het aantal conversies op de desktop neemt dus in rap tempo af. Het is dus best vreemd dat de gemiddelde laadsnelheid van een mobiele pagina 15 seconden is! Helemaal als je in gedachte neemt dat de gemiddelde bezoeker een website verlaat wanneer deze niet binnen 3 seconden is geladen.

Toen ik las dat de gemiddelde laadsnelheid van een mobiele pagina 15 seconden was geloofde ik dat eerlijk gezegd niet. Tijd voor een klein onderzoek onder de grote web giganten dus!

Laadsnelheid website

Wanneer elke website is meegenomen in het onderzoek van Google is het best mogelijk dat de gemiddelde laadsnelheid circa 15 seconden is. Deze websites zal je zelf niet snel tegenkomen aangezien Google gebruiksvriendelijkheid heel erg belangrijk vindt. Google zal deze trage websites daarom ook niet snel weergeven in de top zoekresultaten.

Laadsnelheid heeft invloed op je Google positie

Google vindt het erg belangrijk dat een website gebruiksvriendelijk is en dit meten zij onder andere door de laadsnelheid van de website. Snelle websites bieden zowel gemak voor de beheerders van een website als voor de bezoeker. Als webshop eigenaar wil je natuurlijk dat een bezoeker meerdere pagina’s bezoekt. Wanneer een bezoeker slechts één pagina bezoekt omdat de website traag is, is de kans klein dat deze ooit nog terug zal komen. Een snelle website zorgt ervoor dat een bezoeker langer op je website blijft, meer pagina’s bezoekt en ook sneller terug zal keren. En dat wil je natuurlijk als website of webshop eigenaar!

Conclusie

Uit dit onderzoek kunnen we concluderen dat een snelle website essentieel is voor elke onderneming. Google vindt het erg belangrijk dat websites snel zijn om de gebruikservaring van de zoekende zo optimaal mogelijk te maken. Daarom nemen zij dit ook mee als ranking factor in hun algoritme. Een snelle website vergroot de tijd dat een bezoeker op je website verblijft. Ook vergroot het aantal conversies én Google zal je hoger in de zoekmachine weergeven omdat je er alles aan doet om het de bezoeker zo aangenaam mogelijk te maken.

Een conversie gerichte website bestaat dus niet alleen uit goede content of sterk ingerichte Ad campagnes. Ook de snelheid van de website speelt hier een grote rol in.

Wil jij weten of de snelheid van jouw website of webshop nog een boost kan gebruiken? Neem contact met ons op, wij gaan graag voor jouw website of webshop aan de slag!


Sander Kooi
Online marketeer
© 2014 - 2019 Copyright - Convident. Convident B.V. wordt beoordeeld met een 4.8 / 5 op basis van 46 beoordelingen. Privacyverklaring Ons werkgebied Algemene voorwaarden