Dé contenttrend van 2018

Misschien ben je al wel bekend met de filmpjes van Meester Bart, Tommie in de zorg en Politievlogger Jan-Willem. Dit zijn voorbeelden van professionals die met passie hun beroep laten zien en zo de conversatie over hun vakgebied een publieke plek geven. Vloggen kan ook voor jouw bedrijf een hele interessante en leuke toevoeging zijn. Nieuwsgierig? Lees hier hoe en waarom!

Convident is ervan overtuigt dat het personeel het beste kan weergeven wat de sfeer op de werkvloer is. Vloggend personeel is in te zetten bij een aantal kwesties, zoals personeelstekort, imagoproblemen of de doelgroep jongeren bereiken. Dit niet alleen. Het is natuurlijk ook een hartstikke leuke manier om mensen bekend te maken met jouw concept door een kijkje in de keuken te geven!

Vlogs toepassen in de communicatiestrategie van bedrijven

Veel bedrijven realiseren zich dit maar al te goed en het aantal vlogtrainingen is de afgelopen tijd dan ook exponentieel gegroeid. Convident verwacht dat we in 2018 veel meer vlogs van professionals gaan zien. Niet alleen op YouTube, maar ook op Facebook en via Stories op Instagram. Dit zijn ook de kanalen om een gesprek op gang te brengen.

De groei zit vooral in de contentvorm video. Het is tegenwoordig lastig om de doelgroep jongeren te bereiken. Deze doelgroep bevindt zich vooral op Instagram, YouTube en Snapchat. Dat het werkt is zeker. Kijk maar eens naar de reacties op het YouTube-kanaal van Politievlogger Jan-Willem. Jongeren tonen hier veel interesse en willen alle aspecten van het politievak zien.

Vloggen via stories op Facebook en Instagram is net wat gemakkelijker dan vloggen via YouTube, doordat je een verhaal kunt vertellen dat uit foto’s en video’s bestaat van maximaal 15 seconden. Hier komen geen ingewikkelde edits bij kijken. Alleen wat creativiteit door erbij te tekenen, stickers te plakken, emoji’s te gebruiken en locatie- en hashtags toe te voegen. Deze media zijn vooral geschikt voor je verhaal achter de schermen.

Welk kanaal moet jij als bedrijf toepassen?

Ben jij overtuigd en wil je graag gaan vloggen binnen je bedrijf? Waarschijnlijk vraag jij je dan nu af welke kanaal, gebaseerd op het doel om te gaan vloggen, voor jou het meest geschikt is. Zie hier het antwoord van Convident:

  • Vindbaarheid verbeteren: YouTube. Hier zijn filmpjes langer houdbaar. Geef in de titel van de video het antwoord op de vragen die het meest gesteld worden in Google.
  • Social video’s en mensen echt rakengoog: Facebook. Deze kunnen gemakkelijk gedeeld worden.
  • Hechtere band opbouwen met bestaande klanten: Video-series op YouTube of stories op Instagram. Afhankelijk van waar je doelgroep is.

Een aantal tips die belangrijk zijn voor een goede implementatie van vlogs binnen je bedrijf:

  • De richtlijn voor vlogs is dat ze tussen de 2 à 3 minuten zijn. Als het publiek eenmaal betrokken is kan dit verlegd worden.
  • Zorg dat het filmpje geen monoloog is, maar verschillende scenes die goed geëdit zijn.
  • Plaats je vlog op Facebook niet regelrecht vanaf YouTube, maar als native. Anders gaat het ten koste van het bereik van de vlog.

Key to succes!

De key to succes met vloggen is niet de kwaliteit, maar de persoonlijke passie en frequentie waarmee je dit doet! Convident wenst je veel succes en plezier met vloggen en wij zijn erg benieuwd naar de resultaten!

 

Rianne Snoeken

Junior accountmanager | Ondersteuning bieden aan de accountmanager | Beheren van de sociale media kanalen van Convident.

LinkedIn 

 
Responsive Menu Pro Image Responsive Menu Clicked Image