De biedstrategieën van Google Ads

Wanneer je een kijkje hebt genomen in Google Ads dan heb je ze vast al wel eens al die verschillende biedstrategieën gezien waaruit je kan kiezen. Elk met een andere focus en werkwijze. In deze blog gaan we je meer vertellen over de verschillende biedstrategieën. Welke biedstrategieën zijn er allemaal en hoe werken de verschillende strategieën?

Data opbouwen en doelen bepalen

Alle biedstrategieën hebben één ding met elkaar gemeen en dat is dat ze afhankelijk zijn van data. Binnen Google Ads is er veel data beschikbaar, maar niet wanneer je een nieuw account hebt aangemaakt. Dan moet die data eerst nog worden opgebouwd. Naast het opbouwen van data is het voor een aantal biedstrategieën van belang dat er conversieacties gemeten worden. Dat is bijvoorbeeld van belang voor de biedstrategie conversies maximaliseren, maar ook voor de strategieën doel-cpa en doel-roas. Meer over de werking van deze strategieën later in deze blog.
Voordat je de juiste biedstrategie kan kiezen is het belangrijk om je doelen voor ogen te hebben. Waarom ga je gebruik maken van Google Ads? Wil je je naamsbekendheid vergroten door mensen naar je website te sturen of heb je als doel om klanten binnen te halen. Elk van deze doelen brengt een andere biedstrategie met zich mee. Om die reden is het belangrijk om van tevoren goed na te denken over je doelen en daarna de biedstrategie te kiezen.

De slimme biedstrategieën van Google Ads

De slimme biedstrategieën worden ook wel de automatische biedstrategieën genoemd. En zijn vooral geschikt wanneer je je richt op het behalen van conversies. Bij deze strategieën worden veel van de werkzaamheden binnen Google Ads uit handen genomen. Door het toepassen van machine learning helpt Google je om het meeste te halen uit je Google Ads budget. Bij elke veiling (wanneer iemand een zoekterm gebruikt die voor jou relevant kan zijn) wordt de machine learning toegepast om het aantal conversies of de conversiewaarde te optimaliseren. Ook wel bekend als bieden tijdens de veiling. Wat er feitelijk gebeurt is dat Google jouw bieding bepaalt tijdens de veiling. Wanneer de kans op een conversie groot is, bepaalt Google voor jou om meer te bieden, zodat de gebruiker op jouw advertentie klikt. Automatisch bepaalt Google dan ook voor jou om minder te bieden en niet zichtbaar te zijn op het moment dat de kans op een conversie klein is. Bij de slimme biedstrategieën is het dus belangrijk om de data waar we het eerder over hebben gehad, opgebouwd te hebben. Daarnaast is het instellen van de conversies belangrijk. Wanneer je dat niet doet of niet genoeg historische data opgebouwd hebt, weet de machine (Google) niet wanneer de kans op een conversie groter of kleiner is. De resultaten van de campagnes zijn dan ook minder en dat is natuurlijk niet wat je wilt. Maar welke slimme biedstrategieën zijn er allemaal? Binnen de slimme biedstrategieën is er de keuze uit vijf verschillende biedstrategieën. Hieronder zullen we ze één voor één de revue laten passeren.

Conversies maximaliseren

De naam van de biedstrategie geeft eigenlijk al aan waarvoor je de strategie kan gaan gebruiken. Het algoritme van Google gaat bij deze strategie je biedingen op zo’n manier instellen dat je de meeste conversies kan behalen binnen jouw ingestelde dagbudget. Het ingestelde budget zal dan dagelijks door Google opgemaakt worden en zal hierbij worden geprobeerd om zoveel mogelijk conversies te realiseren. Een nadeel van deze strategie is dat er geen rekening wordt gehouden met de maximale kosten die je wilt betalen per conversie of ROI. Het kan dus zijn dat je op sommige dagen weliswaar een conversie kunt behalen, maar dat je hier eigenlijk verlies op leidt. Let dus goed op bij het instellen van het dagbudget, dat deze niet ver boven je maximale kosten per conversie zit.

Doel-CPA

Een biedstrategie waarbij wel rekening gehouden wordt met je maximale kosten per conversie, is de strategie doel-CPA. Feitelijk is deze strategie dan ook beter dan conversies maximaliseren. Bij doel-CPA stel je namelijk een maximale kosten per conversie in. Het algoritme probeert er dan voor te zorgen dat je kosten per conversie niet boven jouw maximaal ingestelde kosten komen. Hier is wel een maar bij, want de biedstrategie probeert dit voor elkaar te krijgen en geeft geen garantie hiervoor. Het kan dus zijn dat wanneer je een doel-CPA hebt ingesteld van €5 per conversie, je na verloop van tijd €7 per conversie betaald. Het is dus wel aan te raden om een marge in te bouwen. Soms is het simpelweg niet haalbaar om je ingestelde doel-CPA te behalen. Als aantekening hierop willen we ook meegeven dat bij een nieuwe campagne het niet verstandig is om meteen te beginnen met de biedstrategie doel-CPA. Ten eerste is er dan te weinig historische data aanwezig en daarnaast is het ook voor jezelf nog niet bekend wat een realistische target is om in te stellen. Om die reden kan er het beste eerst begonnen worden met een andere biedstrategie en bij genoeg data pas over worden geschakeld naar een doel-CPA.

Doel-CPA

Conversiewaarde maximaliseren

De biedstrategie conversiewaarde maximaliseren is qua werking vergelijkbaar met die van de strategie conversies maximaliseren. Echter is er één belangrijk verschil tussen de twee. Conversiewaarde maximaliseren probeert namelijk de waarde van de conversies te maximaliseren in plaats van het aantal conversies. Daardoor is deze strategie voornamelijk aan te raden bij webshops waarbij e-commerce transacties gemeten worden. De biedstrategie is ook te gebruiken voor diensten, maar hier moeten dan wel verschillende waardes gehangen worden aan de gemeten conversies. Om een voorbeeld te geven is het dan van belang dat aan een offerte aanvraag een andere waarde wordt gehangen dan een contactformulier of mail. Wanneer dat het geval is, is deze strategie ook bruikbaar voor bedrijven die diensten verkopen. Op basis van de data wordt dan binnen je budget ervoor gezorgd dat je conversies zoveel mogelijk waarde hebben. Bij deze strategie wordt wel iets meer rekening gehouden met je ROI, omdat de waarde van de conversies wordt gemaximaliseerd. Echter is er wel een andere strategie die nog beter rekening houdt met je ROI.

Doel-ROAS

De biedstrategie die het lastigst te begrijpen is, is de strategie doel-ROAS. ROAS staat voor return on ad spend en hierbij wordt getracht om je ingestelde doel-ROAS te behalen. Ook deze strategie is vooral aan te raden bij webshops waarbij de waarde van de e-commerce transacties wordt gemeten.

De werking van de biedstrategie is het beste uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. Wanneer je een doel-ROAS instelt van 800% gaat Google proberen om voor elke euro die je inlegt er €8 voor terug te verdienen. Bij een doel-ROAS van 1000% is dat dus € 10 en ga zo maar door. Klinkt wel simpel hè. Alleen welke doel-ROAS moet je instellen? Belangrijk hierbij is dat je een doel-ROAS instelt die realistisch is en daarnaast ook één die ervoor zorgt dat je je gemaakte investeringen minimaal terugverdient. Bovendien is het ook cruciaal dat jouw Google Ads account genoeg data geeft om mee te werken. Anders wordt het lastig om je ingestelde doel-ROAS te behalen. Alleen wat is genoeg data? Dat is lastig op voorhand te zeggen en daar is niet een vast aantal voor. Soms kan je er het beste gewoon eens mee testen.

Doel-ROAS

ECPC (verbeterde kosten per klik)

Verbeterde kosten per klik (ECPC) is de simpelste vorm van slim bieden. Hierbij stel je een cpc bieding in en vink je de optionele functie aan om verbeterde kosten per klik in te schakelen. Met deze strategie worden je biedingen tijdens de veiling geoptimaliseerd om de kans op conversie zo groot mogelijk te maken. Lijkt wel erg op de strategie conversies maximaliseren, maar is toch anders. Bij verbeterde kosten per klik worden de biedingen niet zodanig geoptimaliseerd dat het maximale uit je budget wordt gehaald. Daarmee is de EPCP-biedstrategie wezenlijk anders dan conversies maximaliseren. Daarnaast is er bij deze strategie een maximale cpc ingesteld waar deze ook maar maximaal het dubbele van zal bieden tijdens een veiling wanneer er voor conversies wordt geoptimaliseerd. Wanneer je een cpc hebt ingesteld van € 1 dan kan met ECPC maximaal € 2 voor de klik worden betaald.

Biedstrategieën voor klikken van Google Ads

Het is niet per definitie zo dat een Google Ads campagne gemaakt moet zijn om conversies binnen te halen. Je kan namelijk ook een andere doelstelling hebben voor je Google Ads campagnes. Wanneer je klikken wilt behalen om meer gebruikers naar je website te krijgen zijn er ook andere strategieën beschikbaar. Wanneer je dit als doel hebt, zijn er twee biedstrategieën waaruit je kan kiezen:

  • Klikken maximaliseren
  • Handmatige CPC-biedingen

Hieronder gaan we dieper in op beide strategieën.

Klikken maximaliseren

Een biedstrategie waarvan de naam ook weer de werking van de strategie verraadt. Klikken maximaliseren zorgt er namelijk voor dat je zoveel mogelijk klikken genereert binnen je budget. Bij deze strategie wordt er verder niet gekeken naar hetgeen wat je bezoekers doen op je website nadat ze op de advertentie hebben geklikt. Deze strategie is dus alleen geschikt wanneer je enkel als doel hebt om meer bezoekers naar je website te krijgen.

Het is niet aan te raden om klikken maximaliseren te gebruiken wanneer je verkopen of leads wilt behalen. De eerder besproken biedstrategieën zijn daar meer geschikt over. Wanneer je van plan bent om remarketing in te stellen is het wel een goed idee om de strategie klikken maximaliseren te gebruiken. De strategie zorgt voor een grote groep gebruikers die je nogmaals een advertentie kan laten zien door remarketing in te zetten.

Handmatige cpc

De strategie die jou de meeste controle geeft is de handmatige cpc biedstrategie. Hier stel je zelf in hoeveel je maximaal per zoekwoord of advertentiegroep wilt gaan betalen. Je gaat ook nooit meer betalen per klik dan wat je zelf hebt ingesteld. Wanneer je de volledige controle wilt houden op je biedingen is dit dan ook de meest geschikte strategie voor jou. Ook wanneer je een nieuw account hebt opgezet en er geen historische data beschikbaar is, is het aan te raden om te starten met handmatige cpc. Wanneer de data verder aangroeit kan je ervoor kiezen om de switch te maken naar een geautomatiseerde strategie.

Biedstrategie voor zichtbaarheid

Het laatste doel waarvoor je kan kiezen is die van het generen van zichtbaarheid. Met dit doel wil je vertoond worden met je advertentie wanneer een gebruiker op zoek is naar de producten of diensten die jij aanbiedt. Binnen dit doel is er qua strategie niet veel te kiezen. Er is namelijk maar één strategie die je kan gebruiken om dit doel te bereiken. En die strategie is doelvertoningspercentage. Hieronder zullen we dieper induiken op deze biedstrategie.

Doelvertoningspercentage

Doelvertoningspercentage is één van de strategieën die volledig geautomatiseerd is. Dat wil zeggen dat je geen handmatige biedingen kunt instellen, echter is er wel een maximum cpc-bod in te stellen. Hierdoor kan je nog wel aangeven wat het absolute maximum is voor een klik. Zoals al eerder aangegeven is deze strategie gericht op het behalen van een zo groot mogelijke zichtbaarheid binnen Google. Binnen deze strategie kan je aangeven waar je advertenties weergegeven moeten worden. Hierbij is er keuze uit drie verschillende mogelijkheden:

  • Overal op resultatenpagina (Zowel eerste drie als onderste resultaten op de pagina)
  • Bovenaan resultatenpagina (Eerste drie resultaten)
  • Helemaal bovenaan resultatenpagina (Bovenste resultaat)

Naast het aangegeven van de plek waar je advertenties weergegeven moet worden kan je hier ook een percentage aan koppelen. Met dat percentage bepaal je in hoeveel procent van de gevallen je zichtbaar wilt zijn op de aangegeven plek. Stel je wilt bovenaan de resultatenpagina weergegeven worden in de helft van de gevallen. Dan geef je de target percentage van 50% aan.

Doelvertoningspercentage

Zie je door de bomen het bos niet meer door al deze informatie? Geen paniek onze online marketeers helpen je graag bij het selecteren van je de juiste biedstrategie. Of wil je door al deze informatie de werkzaamheden in Google Ads toch liever uit handen geven? Laat dan je Google Ads account beheren door de experts van Convident. Neem gerust contact met ons op of kom langs op kantoor voor een bakje koffie. Onze online marketeers helpen je graag om de beste resultaten te behalen uit jouw Google Ads activiteiten.


Dirk-Jan
UX / webdesigner
© 2014 - 2022 Copyright - Convident. Convident B.V. wordt beoordeeld met een 4.8 / 5 op basis van 227 beoordelingen. Partnerships Ons werkgebied Privacyverklaring Algemene voorwaarden