Naast een mooi ontwerp voor je website is de user experience ook heel belangrijk. De site moet lekker aanvoelen en direct duidelijk maken waar wat staat. Ook als eigenaar van de website is user experience belangrijk, omdat je onbewust het gedrag van de bezoekers kunt beïnvloeden. Lees in dit artikel hoe je de gebruikservaring kunt optimaliseren.
Drie onderdelen in user experience
Bij user experience kun je op drie onderdelen letten: interactie, vormgeving en inhoud. Interactie zorgt ervoor dat de bezoeker doet waar hij voor komt en dat alle stappen daar naartoe duidelijk zijn. Dus hoe navigeert hij naar de informatie? En hoe laat jij dus zien dat het een uitschuifmenu is en dat het artikel is toegevoegd aan de winkelmand?
De vormgeving geeft een eerste indruk van de site door middel van indeling, typografie en kleurgebruik. Met de visuele samenstelling van de elementen wordt de navigatie duidelijk en kun je onbewust sturen wat belangrijk of minder belangrijk is.
Tot slot heeft elke pagina een primaire boodschap. De content kan op een bepaalde manier worden ingedeeld zodat de bezoeker direct begrijpt wat hij van de pagina kan verwachten. Ook ziet hij direct of het aan zijn verwachtingen voldoet of niet.
Klant is koning
Het is gemakkelijk om vanuit jezelf te denken: wat is het doel van mijn website, wat wil ik bereiken? Maar onthoud altijd: de klant is koning. Denk meer in termen van waarom komt de bezoeker naar mijn website, wat hij wil zien, wat is zijn doel? Zo kun je de gebruikservaring het beste optimaliseren.
Rechter zijbalk gebruiken?
Om verder de gebruikservaring te optimaliseren, halen we een paar logische zaken aan die voor elke website gelden. Ten eerste lezen we van links naar rechts, op papier, maar ook op het scherm. Zet de belangrijkste informatie daarom in de linker zijbalk of in de body van de pagina. Vroeger was er nog geen scroll-wiel op de muis en moest je op de pagina zoeken naar de schuifbalk. Aangezien die er nu wel is, wordt de rechterkant van de site het minst bekeken. Gebruik het dus niet voor de belangrijke zaken.
Plaats belangrijke zaken boven de vouw
Hetgeen wat je in beeld ziet voordat je scrolt, is alles boven de vouw. Content wat boven de vouw staat trekt meer aandacht en er wordt vaker op geklikt. Plaats daarom belangrijke content, zoals unique selling points en call-to-action buttons, boven de vouw.
Wees geen meeloper
Een tijdje geleden waren sliders heel hip. Iedereen ging ze gebruiken, totdat Suzuki een keer besloot om ze weg te halen. Het bleek namelijk dat er direct in het menu werd gezocht naar de producten en dat niemand op sliders klikte. Suzuki zette dezelfde informatie in afbeeldingen, maar dan naast elkaar wat je in één oogopslag kon zien. Het aantal kliks steeg hiermee met 28%. Doe dus niet alle trends blind na.
Meten is weten
Wil je echt weten wat werkt en niet werkt voor jouw website? Doe dan onderzoek naar jouw publiek. Kom er eerst achter met welk doel bezoekers naar jouw website komen. Jouw doel is vervolgens om de bezoekers dit zo eenvoudig mogelijk te laten uitvoeren. Daarnaast kun je via eye tracking-onderzoek bekijken wat wel en juist niet wordt gebruikt op je website. Laat mensen bepaalde dingen opzoeken en geef ze opdrachten waarmee ze door de site moeten navigeren. Zo kom je erachter waar naar wordt gekeken, welke informatie of button ze helemaal over het hoofd zien en waar ze tegenaan lopen. Aan de hand daarvan kun je jouw website optimaliseren en de beste gebruikservaring creëren.
Contact
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!