De 10 meest gestelde vragen over SEO

Als bedrijf wil je natuurlijk goed gevonden kunnen worden, zowel online als offline. Misschien heb je een bestaande website óf heb je onlangs een compleet nieuwe website laten bouwen waar je enorm over te spreken bent. Na een kort onderzoek kom je erachter dat je website nog helemaal niet goed vindbaar is in de grotere zoekmachines. Dat is zonde want je wilt natuurlijk goed vindbaar zijn voor je klanten maar ook je potentiële klanten!

Wij hebben de top 10 meest gestelde SEO vragen voor jullie op een rijtje gezet.

  • Waarom is SEO belangrijk?
    Allereerst is het belangrijk om te weten dat ruim 92% van de Nederlanders eerst naar Google gaan om iets op te zoeken. Het is dus erg belangrijk om goed vindbaar te zijn in deze zoekmachine. Daarnaast kijkt 95% van de “zoekende” slechts naar de eerste pagina van Google, zelden wordt er dus doorgeklikt naar de tweede pagina. Een hogere ranking in Google draagt dus voor een groot deel bij aan de vindbaarheid van je website en organisatie.
  • Kunnen jullie ons op plek één krijgen in Google onder ‘deze’ zoekterm?
    Wij zullen er alles aan doen om een bedrijf te helpen om goed te ranken op een zoekwoord. Maar helaas kunnen wij niemand de garantie geven dat zij ooit op plaats 1 in Google zullen komen. Door het sterk ontwikkelde algoritme van Google kan geen enkele organisatie dit garanderen. Geeft een organisatie aan dit wel te kunnen? Dan mag je je sterk afvragen of dit geen pure bluf is.
  • Wanneer je een zoekwoord vaak gebruikt op een pagina rank je toch vanzelf?
    Helaas moet ik je hierin ook teleurstellen, héééél veel jaren geleden werkte dit misschien. Tegenwoordig kom je hier niet meer mee weg. Integendeel zelfs, het sterk ontwikkelde algoritme ziet dit als spam, ook wel ‘keyword stuffing’ genoemd. Het algoritme zal dit dus herkennen en je zelfs lager plaatsen in de zoekresultaten. Het is dus beter om synoniemen te gebruiken en een mooie tekst te schrijven dan je alleen maar bezig te houden met het zoekwoord waar je zo graag op wilt ranken.
  • Zijn Meta Keys en Descriptions nog belangrijk?
    Daar kunnen we heel kort over zijn, dit is zelfs heel erg belangrijk. De Meta Keys en Descriptions, ook wel Rich Snippets genoemd, zien mensen wanneer zij op een bepaald onderwerp in Google zoeken. Om je concurrenten een stap voor te zijn wil je natuurlijk een zo hoog mogelijke positie in de zoekmachine. Een goede positie is erg belangrijk om te hebben maar je moet er ook nog voor zorgen dat je goed weet op te vallen. Zorg er dus voor dat deze goed zijn ingevuld. Google geeft je slechts 155 tekens om je Meta Description in te vullen en slechts 58 voor een Meta Title.

Make every word count!

Rich Snippet
  • Bloggen, is dit nog relevant?
    Vaak krijgen wij de vraag of bloggen op website nog steeds nodig is en of hier alternatieven op te verzinnen zijn. Ondernemers vinden dit een tijdrovende bezigheid en echt leuk wordt het ook niet altijd gevonden. Of dit anno 2020 nog belangrijk is? Zeker wel, door een actieve blog bij te houden op je website zien bezoekers dat je actief bezig bent. Daarnaast zijn de uiteenlopende blogonderwerpen een goede manier om te ranken op verschillende zoekwoorden.
  • Hoeveel woorden op een pagina moet ik gebruiken voor een goede SEO-tekst?
    Een goed geschreven pagina begint bij minimaal 250 woorden. Alhoewel wij sterk aanraden om hier zeker 300 à 500 woorden voor te gebruiken. Maak gebruik van synoniemen, hierdoor voorkom je ‘keyword stuffing’. Zorg ervoor dat de bezoeker echt iets aan de pagina heeft en dat deze niet alleen is geschreven voor de content. Des te beter een pagina is geschreven, des te langer een bezoeker op je pagina verblijft. Google neemt dit mee als ranking factor en hierdoor zul je een beter positie krijgen in de zoekmachine.
  • Welke zoekmachines zijn nog meer interessant?
    In de inleiding lieten wij al weten dat Google de grootste zoekmachine is in Nederland met een marktaandeel van 92%. Daarnaast denken veel mensen dat Bing de op één na grootste zoekmachine is in Nederland. Dit is al een tijdje niet meer het geval, en veel mensen zijn verbaasd wanneer wij vertellen dat Youtube de op één na grootste zoekmachine in Nederland is. Met een aandeel van bijna 4% weten zij toch een stukje marktaandeel van Google af te snoepen. Misschien leuk om hier dus informatieve video’s op te plaatsen om je online vindbaarheid nog meer te vergroten!
Youtube zoekmachine
  • Ik ben gezakt in Google, hoe kan dit?
    Helaas komt het wel eens voor dat mensen zakken in Google. Dit kan te maken hebben met een Google Update, een aanpassing in je website of door een Google Penalty. Ook kan het zijn dat een bepaald onderwerp ineens heel populair wordt en er ineens veel over geschreven wordt.
  • Hebben afbeeldingen invloed om mijn zoekresultaten?
    Afbeeldingen hebben absoluut invloed op je zoekresultaten. Veel mensen vergeten vaak dat er aan een afbeelding een naam en een alt-tekst kan worden meegegeven. Google kan hierdoor een afbeelding lezen en ziet dat deze relevant is. Let wel: zorg ervoor dat de afbeeldingen niet te groot zijn. Mocht dit wel het geval zijn vergeet deze dan niet te comprimeren. Een trage website is wel het laatste wat je wilt.
  • Word er nog gebruik gemaakt van Bing?
    Er zijn nog mensen die gebruik maken van Bing, alhoewel dit wel een steeds kleiner percentage wordt. Om deze reden richten wij ons voornamelijk op Google en proberen wij onze klanten zo hoog mogelijk te krijgen in deze zoekmachine!

Verbeter je online positie

Er komt een hoop kijken als je organisch wilt stijgen in Google en de andere zoekmachines. In dit artikel hebben wij al een aantal punten besproken maar er komt nog veel meer bij kijken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Domain Authority, Page Authority, de snelheid van je website en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Wil je een groter online bereik door organisch te stijgen in Google? Wij gaan graag met je in gesprek!

Neem contact op

Sander Kooi
Online marketeer
© 2014 - 2020 Copyright - Convident. Convident B.V. wordt beoordeeld met een 4.8 / 5 op basis van 46 beoordelingen. Ons werkgebied Privacyverklaring Algemene voorwaarden