Cookiewetgeving

Tegenwoordig is de cookiewetging een term die we veel horen in de online wereld. Ook de Europese commissie is hier mee bezig. Internetgebruikers moeten in hun browserinstellingen kunnen bepalen of zij privacygevoelige tracking-cookies accepteren of weigeren. In dit artikel leg ik je uit wat de impact is van de wijziging van de cookiewet op online marketing en de ontwikkeling daarvan.

Tracking cookies

Tracking cookies, ook wel marketingcookies genoemd, zijn cookies die binnen een domein of verschillende domeinen gebruik om het surfgedrag van de bezoekers vast te leggen. Hiermee kunnen gerichte aanbiedingen gedaan worden. Hierbij kunnen we een bekend voorbeeld nemen van re-marketingcampagnes die Google AdWords gebruikt. Dit is een online marketingmethode waarmee je eerdere bezoekers van je site opnieuw benadert met gerichte tekst, beeld of videoadvertenties. Daarnaast maken sociale media accounts, nieuwsbrieven en partnersites ook gebruik van tracking cookies. Wanneer er persoonsgegevens bijgehouden worden is toestemming vereist. Als een gebruiker geaccepteerd heeft dat de cookies worden bijgehouden, mogen er cookies worden geplaatst.

  • Er in de browser instellingen toestemming wordt gegeven door de internetgebruiker;
  • Er wordt gewerkt met functionele cookies;
  • Er analytische cookies toegepast worden voor eigen gebruik. Deze mogen dus niet door derden worden gedeeld.

Wanneer je gebruik maakt van een cookiewall voldoe je vanaf de invoering van de Europese cookiewet niet meer aan de privacy voorwaarden van de Europese Unie. Volgens de Europese Unie is de volledige toegang tot een website essentieel voor internetgebruikers om digitaal te communiceren.

Convident

Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!