Tegenwoordig is de cookiewetging een term die we veel horen in de online wereld. Ook de Europese commissie is hier mee bezig. Internetgebruikers moeten in hun browserinstellingen kunnen bepalen of zij privacygevoelige tracking-cookies accepteren of weigeren. In dit artikel leg ik je uit wat de impact is van de wijziging van de cookiewet op online marketing en de ontwikkeling daarvan.
Wat zijn cookies en hoe worden ze gebruikt?
Een cookie is een klein tekstbestand dat tijdens een bezoek aan een website op de computer wordt opgeslagen. Er zijn 3 soorten cookies waar development en online marketing veel gebruik van maken. Hieronder leg ik deze soorten cookies uit, met elk een andere functionaliteit en andere regels.
Functionele cookies
Dit zijn cookies die nodig zijn om je website te laten werken. Hierbij nemen we als voorbeeld dat een bezoeker producten in een winkelmandje plaatst dit opgeslagen wordt. Ook is er soms een mogelijkheid tot automatisch inloggen. Veel gebruikers vinden dit prettig werken. Deze twee voorbeelden vallen in de categorie functionele cookies. Volgens de wet hoef je voor deze cookies geen toestemming te vragen aan je bezoekers.
Analytische cookies
Hierbij worden cookies gebruikt om bezoekersstatistieken te verzamelen. Je moet dan denken aan een website of webshop die gebruikt maakt van een dienst zoals Google Analytics. Er wordt informatie opgeslagen over hoe de bezoekers op de website surfen, welke pagina’s er bezocht worden en hoe lang. Met deze informatie kun je meer relevante content laten zien aan je bezoekers. Voor analytische cookies die gebruikt worden om het verkeer op de website te analyseren hoef je geen toestemming aan de bezoeker te vragen. Wel moet de bezoeker hierover geïnformeerd worden in een cookie of privacyverklaring.
Tracking cookies
Tracking cookies, ook wel marketingcookies genoemd, zijn cookies die binnen een domein of verschillende domeinen gebruik om het surfgedrag van de bezoekers vast te leggen. Hiermee kunnen gerichte aanbiedingen gedaan worden. Hierbij kunnen we een bekend voorbeeld nemen van re-marketingcampagnes die Google AdWords gebruikt. Dit is een online marketingmethode waarmee je eerdere bezoekers van je site opnieuw benadert met gerichte tekst, beeld of videoadvertenties. Daarnaast maken sociale media accounts, nieuwsbrieven en partnersites ook gebruik van tracking cookies. Wanneer er persoonsgegevens bijgehouden worden is toestemming vereist. Als een gebruiker geaccepteerd heeft dat de cookies worden bijgehouden, mogen er cookies worden geplaatst.
Wat zijn de veranderingen?
Op 25 mei 2018 zal de huidige Nederlandse cookiewet plaats maken voor de Europese cookiewet, maar waarom is deze wijziging? Het doel is om vertrouwen te creëren en de veiligheid van digitale diensten te verhogen. Om deze doelstelling te bereiken heeft de Europese Unie eerder al de Wet Persoonsgegevens ingevoerd. Mogelijk wordt in 2019 ook de Europese cookiewet, oftewel de e-privacyverordering, ingevoerd. Wat de Europese Unie wil is dat de internetgebruikers in hun browser instellingen bepalen of zij privacygevoelige tracking-cookies accepteren of weigeren. Op dit moment is het zo dat dit per website los gevraagd wordt. Wanneer een bezoeker op de website komt moeten ze de cookies wel accepteren, anders verschijnt er in veel gevallen een niet werkende website. In de e-privacyverordening zal het plaatsen van cookies alleen zijn toegestaan als:
- Er in de browser instellingen toestemming wordt gegeven door de internetgebruiker;
- Er wordt gewerkt met functionele cookies;
- Er analytische cookies toegepast worden voor eigen gebruik. Deze mogen dus niet door derden worden gedeeld.
Wanneer je gebruik maakt van een cookiewall voldoe je vanaf de invoering van de Europese cookiewet niet meer aan de privacy voorwaarden van de Europese Unie. Volgens de Europese Unie is de volledige toegang tot een website essentieel voor internetgebruikers om digitaal te communiceren.
Convident
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!