Online shoppen, vakantie boeken, zorgverzekeraar regelen, boodschappen bestellen en de laatste cadeautjes nog snel kopen. Alles kan tegenwoordig online, zonder dat er een medewerker aan te pas komt. En dit gaat uitstekend: er zijn goede prijzen en ze bieden goede service. Neem bijvoorbeeld het E-commerce bedrijf Coolblue. Ze doen er alles aan om de klant blij te maken. Door de snelle levertijd is je pakket zo binnen, voorzien van leuke tekstjes waardoor je het alleen maar sneller wilt uitpakken. Inclusief een fijn retourbeleid: waarom zou je nog naar de winkel gaan? Toch willen consumenten vragen kunnen stellen aan medewerkers, net als in de winkel. Chat en in-app messaging kunnen daarbij een grote rol spelen.
App-gebruik
Veel bedrijven hebben tegenwoordig een app. Op die manier kan de klant makkelijk gebruik maken van de diensten van bedrijven. Onderweg naar huis kun je de verwarming alvast hoger zetten met de app van je energiebedrijf, kijken hoe laat de trein precies gaat via de 9292ov app en even door de tv-gids scrollen om te kijken of er vanavond nog wat voor is. Je bent niet de enige: gemiddeld gebruiken mensen met een smartphone 9 apps per dag en 30 per maand. Naast social-apps worden vooral dating- en productiviteit apps het meest gebruikt.
Persoonlijk contact ook online?
In al dat app-gebruik gaat nooit alles vlekkeloos, maar vaak ontbreekt de optie binnen een app om vragen te stellen als iets niet werkt of als je meer informatie nodig hebt. Wil je deze vraag stellen dan moet je op de website naar contactgegevens zoeken om vervolgens te bellen of een mail te tikken. Twee handelingen die niet nodig waren geweest en die zorgen dat bezoekers afhaken. Een chat of in-app messaging is hiervoor de ideale oplossing.
Chatten met je bezoekers
Een chat is een laagdrempelig kanaal waar de bezoeker makkelijk zijn vraag kan stellen tijdens het winkelen. De bezoeker kan zelf aangeven te willen chatten of er kan een pop-up verschijnen waarin de chat wordt aangeboden. Een chat kan de online bezoeker dat stukje service meegeven die je vaak mist bij het online shoppen. Bijvoorbeeld door aan te geven wat in de aanbieding is of welke kortingscodes er nu gelden. Daarnaast kun je de bezoeker een handje helpen als hij een volle winkelmand heeft en daarna niets onderneemt. Via de chat zorg je dat de bezoeker niet meer is afgeleid of twijfelt.
Wat is in-app messaging?
In-app messaging betekent letterlijk berichten sturen in de app, dus de gebruikers berichten als ze actief zijn in de mobiele app. Ook hierbij is er service via de chat of verkoop via de chat. Een verkoop vraag moet direct worden beantwoord om de klant door de koop te begeleiden. Een servicevraag kan met minder spoed worden behandeld. De klant kijkt vaak later of er al een antwoord is.
Voordelen van chat en in-app messaging voor klanten
Klanten krijgen via de chat vaak veel sneller antwoord dan via andere kanalen, zoals E-mail of telefoon. Daarnaast hoeven ze niet te wachten op het antwoord, omdat ze tussendoor hun eigen dingen kunnen doen. Ze hoeven ook niet per se thuis te zijn om contact op te nemen, want het chatten kan overal. Verder is chatten anoniem; er hoeft geen naam onder een e-mail geschreven te worden of een nummer worden doorgegeven voor een telefoongesprek. Tegelijkertijd is een chat heel persoonlijk, omdat de klant met een medewerker praat die hem een antwoord op maat geeft en daarbij een persoonlijke ervaring kan geven.
Voordelen van chat en in-app messaging voor bedrijven
Voor bedrijven is het ook fijn om korte communicatielijnen te hebben met klanten. In de reis die de klant aflegt van kennismaking met het product/dienst tot de aankoop ervan, kan de chat en in-app messaging worden ingevoerd. Zo wordt de gebruiker krachtiger betrokken en blijft hij ook meer betrokken. Daarnaast kan er waardevolle data worden gewonnen met behulp van software. Per chat kan een individueel klantdossier worden opgebouwd wat handig kan zijn voor latere communicatie met de klant via de klantenservice, marketing of verkoopafdeling.
Chat en in-app messaging binnen jouw bedrijf
Het dialoog aangaan met de klant via de chat en in-app messaging biedt kansen en is tegenwoordig haast onmisbaar, maar onderschat het kanaal niet. Voordat je investeert in een chat en in-app messaging moet je de juiste mensen en middelen beschikbaar hebben voor de afhandeling van de verzoeken. Heb je dit gereed, dan kan de chat en in-app messaging een hele waardevolle toevoeging zijn aan de beleving van de klant in jouw bedrijf.
Contact
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!