In de online wereld vinden we het als consument erg belangrijk dat er goede service geboden wordt. Bedrijven bieden onder andere snelle levertijd en een retourbeleid aan. Maar tijdens het online winkelen zijn er nog veel meer kansen. Kijk bijvoorbeeld naar chat en app messaging, consumenten hebben de behoefte om een vraag te kunnen stellen tijdens het winkelen. Bij veel bedrijven zien we nog geen chat module terwijl juist daar de toegevoegde meerwaarde kan liggen.
Apps
Op de bank je boodschappen bestellen, netflixen, online shoppen of je lichten aan en uit zetten. Apps zorgen ervoor dat voor klanten de diensten gemakkelijker worden gemaakt. Naast de automatisch geïnstalleerde apps, downloaden we zelf het meeste productiviteit apps en dating apps die we vervolgens ook als meeste gebruiken. daarnaast gebruiken we maar liefst 9 apps per dag en 30 per maand hiermee zien we dat het toch steeds meer een trend is onder consumenten om een app te gaan gebruiken.
Actief chatten
Hoe bied je de chat aan op je website? Welke trigger zet je hiervoor in? Als je de chat proactief wilt aanbieden moet je eerst bedenken hoe snel je de chat wilt aanbieden aan de consumenten. Wanneer de klant een beslissing moet maken om een product te kopen maar vervolgens inactief is op de website kan een chat bij het aankoopproces helpen met de verkoop. Hierbij is het wel belangrijk dat je van tevoren kijkt naar de customer journey van de doelgroep, de chat moet namelijk niet als hinderend worden ervaren. Convident is ook een aantal maanden geleden begonnen met chatten op je website. Meer weten hoe je dit kunt inzetten op jouw website? Lees dan ons eerder geschreven artikel.
Doel van je app
De eerste stap is: wat wil je bereiken met de app? We zien om ons heen regelmatig gebeuren dat er een app gelanceerd wordt zonder dat er gekeken wordt naar wat voor visie de app heeft. Onderzoek eerst je doelgroep en kijk vanuit de customer journey waar de meeste behoefte is en welke servicemogelijkheden eraan verbonden moeten zijn. Zo kun je een gerichtere app lanceren wat aansluit bij je doelgroep.
Prioriteit
Wanneer je gaat chatten op de website is de reactietijd heel erg belangrijk. Als een consument een vraag over verkoop stelt en al bij de laatste fase van de verkoop is moet er direct een antwoord op gegeven worden. Bij een servicevraag kun je iets langer wachten met antwoorden. Kijk goed binnen je bedrijf welke kanalen de meeste prioriteit hebben. Uit onderzoek is gebleken dat een medewerker effectief drie chats tegelijk kan beantwoorden. Als er veel vragen tegelijk binnenkomen moet de medewerker wel weten welke de hoogste prioriteit hebben. Daarnaast is de schrijfstijl via de chat of app messaging anders dan de traditionele kanalen zoals email en post.
Chat en app messaging toepassen binnen je bedrijf
Als bedrijf kun je er bijna niet meer omheen om chat en app messaging te introduceren op je website of app. Zorg ervoor dat je rekening houdt met deze kanalen, als er veel vragen binnenkomen die je niet allemaal tegelijk kan beantwoorden, kijk dan bijvoorbeeld naar een contactformulier dat getoond kan worden. Kijk goed naar het doel wat je hebt bij het introduceren van een chat of app messaging. En welke digitale service waarde kan brengen binnen jouw bedrijf.
Contact
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!