Je kan wel zeggen dat Black Friday de afgelopen jaren echt is overgewaaid vanuit Amerika. Veel bedrijven zullen 29 november daarom ook met een dikke viltstift in hun agenda genoteerd hebben. Sinds 2014 wordt de term geassocieerd met het enorme winkelevent zoals wij dat in Nederland ondertussen ook kennen. Minder extreem dan in Amerika weliswaar, maar de meeste Nederlanders zijn er ondertussen zeker van op de hoogte.
In 2015 deden er enkele Nederlandse webshops mee aan het fenomeen en in 2016 werd dit al verdubbeld, in 2017 en 2018 deden er al meer dan 100 webshops mee met de meest uitlopende acties. Experts zeggen dan ook dat Black Friday in 2019 gaat ontploffen, maar wanneer stopt deze gekte en hoe kan je als retailer of webshop het beste mee doen aan deze rage?
Gemiddeld wordt er zo’n 135.000 keer per maand (in Nederland) gezocht op de term Black Friday en in november 2018 werd er ruim 2.500.000 keer op gezocht! Een bizarre trend waar ieder bedrijf ondertussen aan mee wil doen.
Als retailer of eigenaar van een webshop wil je hier natuurlijk ook van profiteren. Allereerst is het belangrijk om na te denken over je doel. Wil je van een restvoorraad af, wil je nieuwe bezoekers op je website of wil je iets doen aan je naamsbekendheid? De mogelijkheden zijn eindeloos, denk goed na wat je wilt bereiken én hoe je dit precies gaat uitvoeren. Black Friday valt dit jaar op 29 november, dit lijkt nog ver weg maar vergis je niet. Het maandelijkse zoekvolume neemt al in rap tempo toe, tijd om te handelen dus!
Vergroot je server/database
Ondernemers hebben het afgelopen jaar veel geld laten liggen door het onderschatten van deze rage. Vorig jaar hebben veel grote webshops geweten hoe belangrijk het is om je goed voor te bereiden op Black Friday. Verschillende website giganten gingen offline doordat ze het aantal bezoekers onderschat hadden. Laat je dus niet verrassen en vergroot je database of bandbreedte!
Maak landingspagina’s
Richt je landingspagina’s duidelijk in voor je bezoekers zodat ze in één oogopslag duidelijk hebt wat jij (tegen hoge kortingen) aan te bieden hebt. De concentratieboog van vele koopjesjagers is op Black Friday nog lager dan normaal. Alle grote webshops doen mee aan deze rage. Wanneer jij je bestemmingspagina’s niet duidelijk hebt opgesteld is de kans groot dat je bezoeker alweer vertrokken is opzoek naar een andere deal.
Zet Social Media in
Zorg ervoor dat jouw product in de picture komt door een advertentie te laten zien op de grote sociale platformen. Convident helpt graag om je advertentie te ontwerpen en op te zetten. Heb je nog geen ervaring met het adverteren op sociale media en weet je niet of het past bij jouw organisatie? Begin dan eens met het adverteren op Facebook, wij helpen graag om je campagne op te zetten! Wist je trouwens dat je Facebook advertentie ook zichtbaar is op Instagram?
Adverteren in Google
Door een betaalde advertentie aan te maken in Google kan je ervoor zorgen dat jouw bedrijf (onder bepaalde zoekwoorden) bovenaan de zoekmachine staat. Breng jouw webshop onder de aandacht door gericht te adverteren en breng meer leads naar je website. Met Google AdWords betaal je alleen als bezoekers daadwerkelijk klikken op je website, ideaal dus voor een tijdelijke campagne. Lees hier meer over SEA en wat het kan betekenen voor jou organisatie.
De omzet tijdens Black Friday 2018 bedroeg vorig jaar ruim 750 miljoen.
Wil jij je onderneming zo goed mogelijk voorbereiden op Black Friday en kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Convident helpt je graag bij het opzetten van Social Media campagnes, het adverteren op Google maar ook met de optimalisatie voor je website of webshop! Neem contact met ons op, wij gaan graag met je in gesprek!