Deel 1: Op weg naar de meest geloofwaardige manier om jouw product of dienst aan te bevelen: Testimonials.

Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord dat mond-tot-mondreclame het beste werkt om nieuwe klanten binnen te halen. Dit is namelijk de meest geloofwaardige marketingmanier in de ogen van de consument. Dit kan ook digitaal! Heb jij wel eens gedacht aan testimonials? Of heb je dit toevallig op de website van Convident zien staan? Lees in dit artikel waarom je testimonials moet toevoegen aan jouw online uitingen!

Wat is een testimonial?

Testimonials zijn citaten of video’s van jouw tevreden en enthousiaste klanten, waarin de klanten jouw organisatie, product of dienst aanbevelen aan anderen. Deze plaats je op de website of andere online uitingen (denk aan sociale media en blogs). Je kunt ze ook in je nieuwsbrief of e-mail vermelden. Een testimonial is een effectieve manier om de impact en omzet van je organisatie te laten groeien. Een testimonial zorgt ervoor dat:

  • Klanten eerder geneigd zijn contact met jouw organisatie op te nemen of een product of dienst af te nemen;
  • Potentiële klanten zich herkennen in de testimonials door herkenbare problemen die geschetst zijn en hierdoor ook het idee krijgen dat jij dit probleem voor hun kunt oplossen;
  • Een testimonial zorgt ervoor dat anderen bekend worden met jouw bedrijf en hier een gevoel bij krijgen. Doordat bijna iedereen zelf al veel opzoekt via internet is de kans groot dat klanten op gevoel kiezen, omdat zij al opgezocht hebben hoe het product of de dienst werkt;
  • Bezwaren weggenomen worden bij het aanschaffen van een product of dienst, denk aan geen vertrouwen in de dienstverlening, leveringstijd, etc.

De testimonial drempel

Misschien heb je er zelf wel eens aan gedacht om testimonials aan je website of andere online uitingen toe te voegen. Kreeg jij toen ook een bepaald gevoel waardoor jij klanten niet durfde te vragen om een testimonial te maken? Je bent niet de enige. Bij het vragen naar een testimonial moet je namelijk een bepaalde drempel overstappen. Het is namelijk niet altijd even makkelijk om klanten om hulp te vragen en ook kan je jezelf hierdoor een opschepper voelen.

Want wie vertelt jouw potentiële klanten nou dat jij echt biedt wat je op je website en andere uitingen belooft? Juist, dat zijn jouw klanten. Dus vraag om testimonials, nee heb je namelijk al. Maar nu zal je denken, hoe krijg ik deze testimonials van de klant? Hou kort een telefonisch interview, stuur een mail met vragen of vraag de klant een video te maken. Deze video kan ook gemaakt worden tijdens events of een videoconference.

Hoe spelen testimonials in op de klant?

Heb jij wel eens gemerkt dat je je heel erg laat leiden door reviews van consumenten die je op websites hebt zien staan toen je een product wilde aanschaffen? Of heb je wel eens een product of dienst aangeschaft op aanraden van een kennis, vriend of familielid? Waarschijnlijk heeft iedereen dit wel eens gedaan. Testimonials werken op dezelfde manier. Hoe handig is het dat klanten voor jou vertellen hoe goed jouw bedrijf, producten of diensten wel niet zijn? Ze vertellen voor je wat je goed doet en hoe jouw bedrijf werkt. Potentiële klanten zullen hierdoor een goed gevoel over jouw bedrijf krijgen en hierdoor zijn zij eerder geneigd contact met jou op te nemen of een product of dienst af te nemen. Verkopen is makkelijker als iemand anders je aanprijst.

Video-testimonials

Video-testimonials hebben een streepje voor op geschreven testimonials. In deze testimonials zie je een klant die organisch zijn ervaringen vertelt. Deze boodschap komt natuurlijk over, omdat er geen script is opgesteld. Daarnaast zijn video-testimonials authentiek. Door een video krijg je ook direct een beeld bij de klant en doordat het verteld wordt en niet gelezen, onthoud je de informatie beter.

Zelf testimonials toepassen

Ben jij nieuwsgierig geworden naar hoe je testimonials kunt toepassen aan jouw online uitingen? Dan zal je helaas nog heel even moeten wachten. Volgende week leg ik uit hoe jij de beste testimonials creëert voor jouw organisatie!

Convident

Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!