Online marketing begrippen

Wat is een SEO-audit?

Vraag een gratis SEO consult aan

Hogere conversie; Meer telefoon of e-mails; Offerte aanvragen; Hogere omzet. De marketeers van Convident gaan graag de uitdaging aan!

SEO-audit is het uitvoeren van een onderzoek waarbij je de prestaties van een website op het gebied van SEO in kaart brengt.

Wat is een SEO-audit?

Een SEO-audit helpt je in kaart te brengen hoe het op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO) gaat. Aan de hand van dit onderzoek kun je een actielijst opstellen met punten waarop je je website kunt verbeteren. Een SEO-audit geeft ook inzicht in de prioriteiten, want wat moet je als eerste aanpakken? Door regelmatig een audit uit te voeren, blijf je alert op je score binnen de zoekmachines. Je score kan namelijk snel veranderen doordat het algoritme van Google verandert of de concurrentie het ineens beter doet dan jij.

Voor het uitvoeren van een audit kunnen meerdere redenen zijn. Een eerste reden kan zijn dat je een audit wilt uitvoeren omdat je een nieuwe website gaat bouwen. Maar je kunt ook een audit uitvoeren omdat de website een nieuw design krijgt, de website wordt verhuisd naar een ander domein of dat je erachter wilt komen waarom bezoekersaantallen teruglopen.

Om een SEO-audit goed uit te kunnen voeren heb je inzicht nodig in de markt en je doelgroep. Daarnaast dien je gebruik te maken van SEO-tools en programma’s om de informatie te kunnen verzamelen. De tools die je hierbij kunt gebruiken zijn onder andere Google Analytics, Google Search Console en Ahrefs.

Onderdelen SEO-audit

Een audit op het gebied van zoekmachine optimalisatie bestaat uit een aantal onderdelen, namelijk:

  • On-page SEO analyse
  • Off-page SEO analyse
  • Gebruiksvriendelijkheid van de website (UX)
  • Zoekwoorden
  • Structuur
  • Technische analyse

Uitvoeren audit

Wil je zelf een SEO-audit uitvoeren van je website? Dan kun je een aantal stappen doorlopen. Deze stappen zijn als volgt:

  1. Controleer de toegankelijkheid van je website
  2. Zorg ervoor dat je pagina’s in de resultaten worden weergeven van zoekmachines
  3. Zorg ervoor dat je geen dubbele URL’s hebt
  4. Test op verschillende apparaten je website
  5. Zorg ervoor dat je website een HTTPS-certificaat heeft
  6. Zorg ervoor dat je website veilig is
  7. Let erop dat je website niet op de zwarte lijst staat van e-mailproviders
  8. Controleer je noindex-pagina’s
  9. Ga robots.txt, sitemap.xml en de foutmelding 404-pagina instellen
  10. Zorg ervoor dat je verbroken links en omleidingen controleert
  11. Controleer je laadtijd
  12. Ga de gebruikersnavigatie testen
  13. Controleer links
  14. Pas je content aan zodat deze duidelijk en gemakkelijk te begrijpen is
  15. Ga de kwaliteit van je content controleren

Wil je liever niet zelf je SEO-audit uitvoeren? Vraag dan onze SEO-specialisten!

 

Projecten / Cases

Deze projecten hebben we in samenwerking met onze opdrachtgevers recent mogen ontwikkelen

ARKY – AED Cabinets and Accessories

ARKY – AED Cabinets and Accessories
Online marketing Webshop
ARKY – AED Cabinets and Accessories

Kansrijk Beroep – gemeente Groningen

Kansrijk Beroep – gemeente Groningen
Webapplicatie Website
Kansrijk Beroep – gemeente Groningen

Al onze begrippen

  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z

J

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

Q

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

X

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

Y

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

Z

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd