Online marketing begrippen

Wat is crawlen ?

Vraag een gratis SEO consult aan

Hogere conversie; Meer telefoon of e-mails; Offerte aanvragen; Hogere omzet. De marketeers van Convident gaan graag de uitdaging aan!

Crawlen is dat de robot van een zoekmachine een website doorzoekt. Voor het indexeren van een website moet deze eerst doorzocht worden.

Wat is crawlen?

Crawlen is het verkrijgen van informatie doordat een robot van een zoekmachine websites gaat doorzoeken. De webcrawlers worden gebruikt om openbare websites te ontdekken. Hierbij bekijken ze de webpagina’s en worden de links gevolgd. Deze informatie wordt vervolgens naar de server van de zoekmachine gestuurd. Aan de hand van deze informatie kunnen zoekmachines bepalen welke positie je krijgt binnen de zoekresultaten. Hoe vaak zoekmachines een website crawlen wordt bepaald door het algoritme. Het algoritme bepaald hierbij om welke websites het gaat, hoe vaak dit gebeurd en hoeveel pagina’s er worden bekeken.

Wanneer je bepaalde pagina’s op je website hebt staan die je liever niet openbaar wilt stellen aan elke bezoeker, dan kun je het crawlen blokkeren door gebruik te maken van robots.txt. Een robots.txt bestand fungeert als een soort handleiding en daar zullen de robots dan ook als eerste naar op zoek gaan wanneer zij een pagina bekijken. Door bepaalde pagina’s te blokkeren in het robots.txt bestand, kun je het crawlen beperken.

Een goede positie in de zoekresultaten door crawlen

Wil je dat jouw website hoog in de ranking van de zoekresultaten staat? Dan is het van belang dat je jouw website laat crawlen. Hierdoor kunnen zoekmachines jouw website begrijpen wat van belang is voor een goede positie. Wil je een goede positie in Google? Laat dan je websites crawlen.

Het crawlen van websites gebeurt niet altijd. Dit is namelijk afhankelijk van het crawlbudget, die bepaalt hoe lang de tijd wordt genomen om jouw website te crawlen. Hierbij geldt: hoe hoger het budget, hoe langer Google de tijd neemt. Let hierbij goed op crawlfouten, want je wilt niet dat het budget wordt besteedt aan pagina’s die niet meer bestaan.

Wat zijn crawlfouten?

Een crawlfout is dat Google je webpagina niet kan vinden en dus niet kan bekijken. Kort gezegd is een crawlfout dus een gebroken link. Dit is te herkennen aan de 404 foutmelding op de pagina. Met andere woorden betekent dit dat de pagina niet is gevonden. Op het moment dat een website veel crawlfouten bevat, gaat Google dit zien als een website die niet goed wordt onderhouden. Daarnaast leidt dit er ook toe dat het crawlbudget aan de verkeerde pagina’s wordt uitbesteed en dat je belangrijke linkwaarde verliest. Het is dus van belang om crawlfouten tegen te gaan, dan wel snel op te lossen.

Je kunt crawlfouten gemakkelijk oplossen via een 301 redirect. Wanneer je gebruik maakt van CMS, dan kun je door middel van een plugin 301 redirects instellen. De crawlfouten kun opsporen via Google Search Console.

Crawlen en SEO marketing

Crawlen en SEO marketing hebben op elkaar invloed. Zo zorgt crawlen ervoor dat je beter vindbaar bent in de resultaten van zoekmachines. Daarnaast zorgt een goede SEO strategie ervoor dat robots je website beter gaan crawlen. Crawlen en SEO marketing hebben een wisselwerking die zorgt voor het crawlbudget en de ranking in de zoekresultaten.

Onze SEO-marketeers gaan bij de technische SEO diverse technische factoren optimaliseren. Hieronder valt ook het optimaliseren van het crawlbudget. Zo zorgen zij ervoor dat de websites goed door Google bekeken kunnen worden om zo te zorgen voor een hogere ranking.

 

Projecten / Cases

Deze projecten hebben we in samenwerking met onze opdrachtgevers recent mogen ontwikkelen

JC Kliniek

JC Kliniek
Online marketing Website
JC Kliniek

FEKO

FEKO
Webapplicatie Webshop
FEKO

Al onze begrippen

  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z

J

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

Q

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

X

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

Y

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

Z

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd