Vraag een gratis SEO consult aan
Hogere conversie; Meer telefoon of e-mails; Offerte aanvragen; Hogere omzet. De marketeers van Convident gaan graag de uitdaging aan!
CPC is een afkorting voor Cost Per Click. Met deze methode betaal je voor het aantal keren dat er op de advertentie is geklikt.
Wat is CPC?
CPC, ook wel Cost Per Click, is een SEA-methode waarbij je de advertentie betaald aan de hand van het aantal klikken. Alleen als gebruikers op de advertentie klikken, betaal je ervoor. Een andere term die hier ook wel eens voor gebruikt wordt is PPC, oftewel Pay Per Click. Het maakt bij deze methode dus niet uit hoevaak de advertentie getoond wordt, want het gaat om het aantal keer dat er op geklikt is. Stel de advertentie wordt 100 keer weergegeven en er wordt 5 keer op geklikt, dan betaal je dus 5 keer het ingestelde bedrag.
Binnen online marketing zijn er verschillende methodes om een advertentie te betalen, waarvan Cost Per Click er een is. Je hebt namelijk ook nog Cost Per Mile (CPM) en Cost Per Sale (CPS). Bij CPM betaal je de advertentie aan de hand van het aantal vertoningen. En bij CPS betaal je wanneer er een verkoop heeft plaatsgevonden.
Prijs bepalen voor CPC
De prijs die betaald moet worden voor een klik kan op twee manieren bepaald worden. De eerste methode is door middel van handmatig bieden. Hierbij kies je een bedrag dat je wilt betalen voor een klik. De tweede methode is aan de hand van automatisch bieden. Hierbij bepaalt Google het bedrag dat je per klik moet betalen. Google kijkt dan of het bedrag voldoet aan het algoritme en of deze binnen het budget van de adverteerder valt.
De Cost Per Click kan gemakkelijk berekend worden met de volgende formule:
CPC = prijs advertentie / aantal klikken
Voor het opstellen van de advertentie wordt er gekeken naar de relevante zoekwoorden. Onze online marketeers bepalen aan de hand van een zoekwoord onderzoek welke zoekwoorden relevant zijn, zodat die vervolgens meegenomen kunnen worden in de SEA-campagne. Hierbij geldt dat populaire zoekwoorden ook duurder zijn om te adverteren. Er moet dus bij het bepalen van de prijs rekening worden gehouden met de gekozen zoekwoord(en).
Projecten / Cases
Deze projecten hebben we in samenwerking met onze opdrachtgevers recent mogen ontwikkelen


Al onze begrippen
- A
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
- I
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z