Online marketing begrippen

Wat is een chatbot?

Vraag een gratis SEO consult aan

Hogere conversie; Meer telefoon of e-mails; Offerte aanvragen; Hogere omzet. De marketeers van Convident gaan graag de uitdaging aan!

Chatbot is een computerprogramma waarmee je geautomatiseerd kunt chatten met potentiële klanten. Dit gebeurt via een chatbox.

Wat is een chatbot?

Chatbot is een marketing tool die voor verschillende doeleinden ingezet kan worden, namelijk voor het genereren van leads, het gebruiken van storytelling, het delen van waardevolle informatie en het inzetten van advertenties.

Waar kan het je allemaal bij helpen? Het kan je allereerst helpen om bestellingen te maken. Vanuit de chat kunnen bestellingen worden aangenomen. Daarnaast biedt het ondersteuning aan klanten door 24/7 hun vragen te kunnen beantwoorden. Ten derde kan het vergaderingen plannen door het te koppelen aan Google Calender. Ook kan een chatbot je bestellingen volgen. Tot slot kan het nieuws en updates delen. Zo kun je in contact blijven met klanten en hen betrokken houden.

Met een 7 stappenplan kun je aan de slag met chatbots. Begin met het bepalen van het doel en het definiëren van de taken. Vraag jezelf hierbij af wat de bot moet kunnen en waarmee deze je klanten kan helpen. Vervolgens ga je trainen door zoveel mogelijk voorbeelden te verzamelen. De bot leert hiermee te begrijpen wat je bedoelt. Bij de derde stap ga je de bedrijfsregels bepalen. Je laat zien waar de bot de informatie vandaan kan halen en wanneer het om extra informatie moet vragen. Hierdoor houd je zelf de controle over wat het doet. Daarna ga je het verrijken met een koppeling naar externe systemen. Met deze externe systemen wordt de gebruiksvriendelijkheid verhoogd doordat er meer informatie voorhanden is om klantvragen te kunnen beantwoorden. Bij stap 5 ga je antwoorden genereren waarbij er zowel naar de historische data wordt gekeken als naar de eigen antwoorden die worden ingevoerd. Vervolgens ga je testen. Het is hierbij van belang dat je goed de tijd neemt om het zo succesvol te maken. Tot slot kan de chatbot gelanceerd worden.

Voordelen

Een chatbot biedt veel voordelen voor een organisatie. Deze voordelen zijn als volgt:

  • Bespaart tijd en geld
  • Helpt verkeer te segmenteren
  • Biedt een snelle reactie
  • Versnelt het betalingsproces
  • Past bij elk bedrijf
  • Verhoogt de betrokkenheid
  • Geeft gegevens om analyses mee uit te kunnen voeren

Nadelen

Een chatbot kent ook een aantal nadelen, namelijk:

  • Misleiding
  • Frustratie
  • Kosten
  • Spelfouten

Chatbot voorbeelden

HelloFresh geeft met de chatbot suggesties voor een maaltijd. Dit doen zij door een aantal simpele vragen te stellen waarin jij je voorkeuren moet aangeven. Aan de hand van deze voorkeuren selecteert de bot een aantal maaltijden waaruit je vervolgens kunt kiezen.

KLM gebruikt een chatbot om snel en gemakkelijk de vliegtickets te downloaden.

Tips

Wil jij zorgen voor een goede chatbot? Volg dan onderstaande tips!

  • Ontdek de veelgestelde vragen van je organisatie
  • Bouw specifieke gesprekstunnels
  • Test je chatbots
  • Laat je bots opvallen
  • Vraag toestemming voor het delen van nieuws
  • Vraag om gegevens
  • Promoot je bots

 

Projecten / Cases

Deze projecten hebben we in samenwerking met onze opdrachtgevers recent mogen ontwikkelen

1000 banenplan

1000 banenplan
Webapplicatie Website
1000 banenplan

De Bewindvoerster

De Bewindvoerster
Online marketing Website
De Bewindvoerster

Al onze begrippen

  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z

J

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

Q

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

X

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

Y

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

Z

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd