Online marketing begrippen

Wat is behavioral targeting?

Vraag een gratis SEO consult aan

Hogere conversie; Meer telefoon of e-mails; Offerte aanvragen; Hogere omzet. De marketeers van Convident gaan graag de uitdaging aan!

Behavioral targeting is het benaderen van potentiële klanten op basis van de zoekgeschiedenis van een gebruiker.

Wat is behavioral targeting?

Met behavioral targeting kan er met de zoekgeschiedenis bepaald worden welke informatie iemand heeft opgezocht. Aan de hand van deze informatie kunnen potentiële bezoekers worden benaderd. Zo kun je een advertentie maken die gebaseerd is op het online gedrag van gebruikers. Deze advertentie zal dan vervolgens tot meer aankopen moeten leiden.

Behavioral targeting kan veel positieve effecten hebben, maar daarnaast leidt het soms ook tot negatieve effecten. Je kunt als gebruiker merken dat je wordt gevolgd en dat kan het surfgedrag van mensen beïnvloeden. Het is daarom belangrijk om rekening te houden met twee factoren. Allereerst transparantie: het is van belang dat je transparant bent en je de gebruikers het vertrouwen geeft door kenbaar te maken welke informatie er verzameld kan worden. Ten tweede de waarborg van privacy: je moet rekening houden met de hoeveelheid informatie en het type dat je verzameld. Als je op basis van interesses een advertentie maakt, dan kan dat een positief effect hebben. Maar gevoelige informatie, zoals leeftijd of locatie, kan leiden tot een negatief effect.

Hoe gaat het in zijn werk?

Het proces van behavioral targeting bestaat doorgaans uit vier stappen:

  1. Cookies verzamelen
  2. Een gebruikersprofiel maken
  3. Consumentengroepen aanwijzen
  4. Relevante informatie delen met gebruikers

De informatie die vaak wordt verzameld kunnen we onderverdelen in een aantal categorieën:

  • Gegevens van mobiele apparaten
  • Geografische locatie
  • Abonnement of registratie-invoer
  • Demografische informatie via verschillende netwerken

Welk consumentengedrag wordt er bekeken? Hieronder staat een opsomming van een aantal zaken die gevolgd worden.

  • Vaak bezochte pagina’s
  • Aantal keer dat er naar de pagina is gekeken
  • Advertenties en links waarop is geklikt
  • Persoonlijke zoekopdrachten op het internet
  • Interacties tussen de elementen op pagina’s
  • Voortgang van de transactie
  • Aankoopgeschiedenis
  • Tijdsintervallen tussen bezoeken

Projecten / Cases

Deze projecten hebben we in samenwerking met onze opdrachtgevers recent mogen ontwikkelen

ASBR

ASBR
Online marketing Website
ASBR

Everwin Nederland

Everwin Nederland
Online marketing Webshop
Everwin Nederland

Al onze begrippen

  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z

J

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

N

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

Q

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

T

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

V

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

X

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

Y

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

Z

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd