Online marketing begrippen

Wat is een Aspect Ratio?

Vraag een gratis SEO consult aan

Hogere conversie; Meer telefoon of e-mails; Offerte aanvragen; Hogere omzet. De marketeers van Convident gaan graag de uitdaging aan!

Aspect Ratio is een proportionele relatie tussen de breedte en hoogte van een afbeelding en bepaalt dus wat de vorm van een afbeelding is.

Wat is een Aspect Ratio?

De Aspect Ratio wordt vertaald naar het Nederlands als beeldverhouding. Aspect Ratio regelt dan ook de beeldverhouding van een afbeelding. De verhouding is tussen de breedte en de hoogte en wordt uitgedrukt met twee getallen die gescheiden worden door een dubbele punt, zoals 16:9, zestien tot negen. Deze getallen stellen de x:y beeldverhouding, waarbij de x-eenheden de breedte van de afbeelding voorstelt en de y-eenheden de hoogte van de afbeelding. De meest gebruikelijke beeldverhoudingen of aspect ratio’s zijn:

  • 1,85:1 en 2,39:1 binnen de cinematografie
  • 4:3 en 16:9 binnen de televisiefotografie
  • 3:2 binnen de stilstaande fotografie

Een Aspect Ratio is met andere woorden dus een proportionele relatie tussen de breedte en hoogte van een afbeelding. In het algemeen beschrijft de Aspect Ratio eigenlijk wat de vorm van een afbeelding is. En alle beeldverhoudingen worden daarom ook geschreven als een formule van de breedte en de hoogte van een afbeelding. Zo heeft een vierkante afbeelding een Aspect Ratio van bijvoorbeeld 1:1; aangezien de hoogte en de breedte hetzelfde zijn. De afbeelding zou op zich dus 500px bij 500px of 1500px bij 1500px kunnen zijn, terwijl de beeldverhouding onveranderd blijft met 1:1.

Een andere verhouding is dat een afbeelding niet vierkant is maar een portretstijl heeft. Een portretstijl kan een verhouding hebben van 2:3. Door deze beeldverhouding is de hoogte van de afbeelding 1,5 keer langer dan de breedte. Dit wil dus zeggen dat de afbeelding 500px bij 750px of 1500px bij 2250px kan zijn.

Hoe snijd je het best een afbeelding bij tot de juiste Aspect Ratio?

Programma’s kunnen bepaalde ingebouwde stijlopties hebben. Een goed voorbeeld hiervan is Instagram. Instagram kan een heleboel verschillende filters aanbieden voor jouw foto. Maar een app of een sociale media platform zoals Instagram verwacht eerst een bepaald formaat van jouw foto. Dit kan Instagram natuurlijk automatisch invoeren wanneer je de foto uploadt, maar misschien doe je dit liever zelf. Je kan dan ook zelf een afbeelding handmatig bijsnijden tot een bepaalde beeldverhouding. Als je dan bijvoorbeeld productafbeeldingen gebruikt die allemaal dezelfde beeldverhouding hebben, worden ze ook allemaal op dezelfde manier bijgesneden op jouw website. Daarnaast zijn er verschillende opties voor het bijsnijden van een foto tot de juiste Aspect Ratio of beeldverhouding.

Optie 1: Het bijsnijden tot een vooraf ingestelde vorm

Dit kan je met gemak doen door een ingebouwde afbeeldingseditor voor jouw website te gebruiken. Hiermee kun je  afbeeldingen bijsnijden tot een specifieke vorm. Bij sommige editors kan je tijdens het gebruik een vooraf ingestelde beeldverhouding kiezen. Het bijsnijden tot de Aspect Ratio gebeurt dan volledig automatisch. Indien je geen grote fan bent van het bijsnijden nadat je de foto uploadt, dan hebben sommige hulpprogramma’s van derden ook vooraf ingestelde beeldverhoudingsopties om jouw foto tot de juist Aspect Ratio of beeldverhouding bij te snijden.

Optie 2: Het toepassen van aangepaste afmetingen

Je kan dus ook een externe editor gebruiken om afbeeldingen bij te snijden tot een aangepaste beeldverhouding. Deze wordt alleen niet aangeboden door iedere ingebouwde afbeeldingseditor zoals bijvoorbeeld Squarespace. Daarnaast is het ook beter om rekening te houden met het feit dat afbeeldingen niet dezelfde afmetingen hoeven te hebben. Daarom is het ook beter om een foto bij te snijden tot een specifieke verhouding in plaats van te proberen om de exacte afmetingen van verschillende foto’s te evenaren. Om het beste resultaat te verkrijgen moet je de korte zijde van de foto bijsnijden op basis van de lange zijde. De beste manier om dit te doen is bijvoorbeeld:

  • Wanneer je dan bijvoorbeeld een afbeelding van 1500px bij 1200px hebt en je wilt een beeldverhouding van 3:1, dan snijd je de kortere zijde bij om de afbeelding een afmeting van 1500px bij 500px te geven.
  • Hierbij kan je de lange zijde niet opschalen, omdat dit ervoor kan zorgen dat je een wazig afbeelding hebt.

Verhouding berekenen

Om de verhoudingen te berekenen om erachter te komen hoelang de kortere zijde moet zijn, kun je het beste een rekenmachine gebruiken. Dit is dan natuurlijk wel een tool die je gebruikt naast je ingebouwde editor of ander programma dat je gebruikt. In het algemeen doe je dit het best op de volgende manier:

  1. Probeer eerst te zoeken wat de afmetingen van de afbeelding zijn op jouw computer.
  2. In de beeldverhoudingsrekenmachine of Aspect Ratio calculator voer je de breedte (W1) en de hoogte (H1) in van de afbeelding, zodat je de huidige beeldverhouding kan identificeren.
  3. Zo kan je dan de kortere zijde aanpassen totdat je de gewenste beeldverhouding verkrijgt die je nodig hebt.

Een goede Aspect Ratio Calculator kan je bijvoorbeeld vinden via deze website. Wil je meer weten over het formateren van afbeeldingen? Lees dan gerust meer over deze pagina van Squarespace.

Wat zijn paginabanners en welk effect heeft een Aspect Ratio op paginabanners?

Een page banner of een paginabanner is een startpagina op een website die dient als een lanceerplatform voor andere producten en diensten. Deze paginabanners hebben geen vooraf ingestelde beeldverhoudingen of afmetingen. De reden hiervan is dat paginabanners uitrekken en van vorm veranderen, zodat ze in verschillende browsers zouden passen. Hierbij moet je dan ook onthouden dat:

  • Wanneer je afbeeldingen naar jouw paginabanners gaat uploaden, dat je voordien eerst algemene opmaaktips voor bannerafbeeldingen moet volgen.
  • Wanneer je gebruik maakt van een ingebouwde afbeeldingseditor zoals Squarspace om een afbeelding bij te snijden. Dan kan je deze afbeeldingseditor ook gebruiken om banners op de juiste manier bij te snijden, ook wanneer er hierbij problemen optreden kan je deze met de tool oplossen.
  • De meeste sjablonen die aangeboden worden jouw ook de mogelijkheid kunnen geven om jouw bannerformaat te wijzigen, inclusief de hoogte van de paginabanner.
  • Bij sjablonen van paginabanners die een bepaalde en vaste hoogte hebben, moet ervoor gezorgd worden dat alle afbeeldingen die gebruikt worden voor de paginabanner dezelfde beeldverhouding of Aspect Ratio hebben. Dit zorgt ervoor dat de paginabanner een uniforme uitstraling krijgt en er niet slordig uitziet.

 

Hoe werken Aspect Ratio’s voor productafbeeldingen?

Wanneer je producten verkoopt via jouw website, Google Shopping, Facebook Marketplace of Instagram Shopping, is het belangrijk dat de foto’s van de producten aantrekkelijk zijn voor jouw potentiële klanten. Een grote hulp hierbij kan zijn om de beeldverhouding of Aspect Ratio van jouw productafbeeldingen in te stellen op de winkelpagina’s en pagina’s met productdetails.

Hoe werken Aspect Ratio’s voor video’s?

De beeldverhouding of Aspect Ratio van jouw video wordt bepaald door de miniatuurafbeelding die getoond wordt door de videohostingservice die jij gebruikt. Wanneer jij videoblokken in het programma in rijen gaat plaatsen of wanneer je rastergalerijen gebruikt, dan kunnen deze rijen ongelijk zijn. Voor deze videoblokken is het onmogelijk om het formaat te gaan wijzigen. Echter, wanneer je galerijblokken en galerijpagina’s gebruikt waarbij de video’s niet correct worden weergegeven, dan moet jij de websitestijlen wijzigen. Je kan dan bij de galerijblokken kunnen de afbeeldingen, of ook wel “stills”, bijsnijden in de video’s zodat de beeldverhouding volledig hetzelfde blijft tijdens de duur van de volledige video.

Aspect Ratio’s of beeldverhoudingen kunnen ook voorgesteld worden als percentages.

Bij sommige programma’s worden Aspect Ratio’s ook wel eens weergegeven aan de hand van percentages. Deze percentages kunnen dan gemakkelijk aangepast worden door bijvoorbeeld een “slider”.

Een slider kan dan bijvoorbeeld waarden tonen van 0-160. Wanneer je deze dan instelt op een waarde van 100, dan krijgt de afbeeldingen een vierkante beeldverhouding of Aspect Ratio, met andere woorden 1:1. Waarden die dan onder de 100 liggen, neigen dan eerder naar een landschapsgerichte afbeelding. Terwijl een afbeelding die een waarde krijgt boven de 100, een staande afbeelding is.

Om hiermee een exacte Aspect Ratio of beeldverhouding te creëren, deel je best ook de hoogte door de breedte. Voorbeelden hiervan zijn dan:

  • Een Aspect Ratio of beeldverhouding van 2:3 wordt dan 3 / 2 = 1,5, met het gevolg dat je de slider naar een schaal van 150 moet verplaatsen.
  • Een Aspect Ratio of beeldverhouding van 3:2 daarentegen wordt dan het omgekeerde doordat je 2 / 3 = 0,667, waardoor je de schaal 66,7 moet gaan intypen in de slider om de juiste beeldverhouding of Aspect Ratio te verkrijgen.

Projecten / Cases

Deze projecten hebben we in samenwerking met onze opdrachtgevers recent mogen ontwikkelen

Pean Zeilschool en Pean Buiten

Pean Zeilschool en Pean Buiten
Online marketing Website
Pean Zeilschool en Pean Buiten

De Vries XL

De Vries XL
Online marketing Webapplicatie Webshop
De Vries XL

Al onze begrippen

  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
© 2014 - 2022 Copyright - Convident. Convident B.V. wordt beoordeeld met een 4.8 / 5 op basis van 227 beoordelingen. Partnerships Ons werkgebied Privacyverklaring Algemene voorwaarden