Online marketing begrippen

Wat is Article markup?

Vraag een gratis SEO consult aan

Hogere conversie; Meer telefoon of e-mails; Offerte aanvragen; Hogere omzet. De marketeers van Convident gaan graag de uitdaging aan!

Article markup is het optimaliseren van webpagina’s volgens de Schema.org standaard. Hiermee kun je de informatie in zoekresultaten verrijken.

Wat is Article markup?

Article markup wordt gebruikt om webpagina’s te optimaliseren volgens de Schema.org standaard. Google, Bing, Yandex en Yahoo! hebben deze standaard ontwikkeld om zo de kwaliteit van resultaten in zoekmachines te verbeteren. Schema markup is een code die je op de website plaatst. Dit zorgt ervoor dat de beschikbare informatie op een duidelijke manier inzichtelijk wordt gemaakt voor de webcrawler en het zoekalgoritme. De bezoeker van de webpagina zal hier verder niks van merken.

Je webpagina kan voor verschillende functies in aanmerking komen. Dit is afhankelijk van hoe de pagina is gecodeerd. Hiervoor zijn twee opties, namelijk een AMP webpagina met gestructureerde gegevens en een niet AMP webpagina met gestructureerde gegevens.

  • AMP pagina’s met gestructureerde gegevens: Deze kunnen worden weergegeven in een carrousel met verhalen in zoekresultaten. Deze resultaten kunnen afbeeldingen, paginalogo’s en andere interessante zoekresultaten bevatten. Zonder gestructureerde gegevens kunnen AMP pagina’s alleen worden weergegeven als standaard blauwe links in de zoekresultaten van Google.
  • Niet AMP pagina’s met gestructureerde gegevens: Deze kunnen Google helpen om beter de webpagina te begrijpen. Ook kan het een betere koptekst, afbeeldingen en publicatiedatum voorstellen die in de zoekresultaten van Google moet worden weergegeven.

AMP webpagina’s

We hebben het steeds over AMP webpagina’s, maar wat houdt dit in? AMP staat voor Google Accelerated Mobile Pages en is een project van Google. Dit zorgt ervoor dat pagina’s op mobiele apparaten sneller laden. Door gebruik te maken van dergelijke pagina’s kun je hoger scoren in Google, ook al is de inhoud hetzelfde als op een andere pagina.

Hoe zie je of je te maken hebt met een AMP webpagina? Wanneer je in Google de resultaten bekijkt, dan zie je achter de URL een bliksemschicht staan waaraan je dit kunt herkennen. Dit zie je alleen als je op een mobiel apparaat zoekt, want het gaat immers om de laadsnelheid op mobiele apparaten.

Door gebruik te maken van AMP webpagina’s is je website gebruiksvriendelijker, omdat deze sneller laat en mensen minder afgeleid worden. Ook zorgt het er dus voor dat je hoger scoort in de zoekresultaten van Google.

Article markup als SEO methode

Met article markup wordt er meer informatie getoond in de zoekresultaten, waarmee de zichtbaarheid wordt verhoogd. Dit kan dus worden gezien als een methode van zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO. De ranking in zoekmachines wordt hier verder niet door beïnvloed, maar het kan wel indirect een rol spelen bij zoekmachine optimalisatie.

Schema.org helpt gebruikers om meteen toegang te krijgen tot de benodigde inhoud. Dit leidt ertoe dat zij meer tevreden zijn dat indirect weer leidt tot hogere posities in de zoekresultaten. Ook voor Google Ads is het belangrijk. Google eist namelijk dat advertenties een schema markup hebben om ervoor te zorgen dat de campagne goed werkt.

 

 

Projecten / Cases

Deze projecten hebben we in samenwerking met onze opdrachtgevers recent mogen ontwikkelen

Corlido

UMCG – Centrum voor Tandheelkunde

UMCG – Centrum voor Tandheelkunde
Webapplicatie
UMCG – Centrum voor Tandheelkunde

Al onze begrippen

  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z

J

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

Q

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

X

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

Y

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

Z

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd