Online marketing begrippen

Wat is adwords?

Vraag een gratis SEO consult aan

Hogere conversie; Meer telefoon of e-mails; Offerte aanvragen; Hogere omzet. De marketeers van Convident gaan graag de uitdaging aan!

Adwords is een programma van Google waarmee je advertenties kunt opstellen. Hierin stel je je teksten vast aan de hand van relevante woorden.

Wat is adwords?

Adwords is een advertentieprogramma van Google en wordt ook wel Google Ads genoemd. Aan de hand van relevante zoektermen kun je gemakkelijk advertenties maken die Google vervolgens zal tonen in de zoekresultaten. Met deze advertenties kun je zowel in het zoeknetwerk als het displaynetwerk adverteren.

Bij het opstellen van de advertenties kun je ervoor kiezen of je gebruik wilt maken van betaalde of niet-betaalde advertenties. Wanneer je kiest voor niet-betaalde advertenties, dan worden deze getoond bovenaan de organische zoekresultaten. Kies je ervoor om betaalde advertenties te gebruiken, dan staan deze helemaal bovenaan de resulaten. Deze advertenties zijn te herkennen aan de het dik gedrukte woord ‘advertentie’ dat erbij vermeld staat. Betaalde advertenties worden ook wel CPC genoemd waarbij je betaalt per klik.

Google Adwords: relevantie en kwaliteitsscore

Google wil alleen advertenties tonen die relevant zijn voor het zoekwoord. Mensen zijn sneller geneigd om te klikken op een advertentie als dit ook relevant is voor het onderwerp. Om ervoor te zorgen dat er relevante advertenties gemaakt worden, heeft Google een beloningssysteem: hoe relevanter het zoekwoord, hoe lager de kosten per klik zijn. Maar wanneer is een advertentie relevant? Google vindt een advertentie relevant indien het zoekwoord relevant is voor de advertentietekst en de bestemmingspagina relevant is.

De relevantie van het zoekwoord en de bestemmingspagina bepalen samen de CTR, oftewel het aantal klikken gedeeld door het aantal vertoningen. Dit wordt ook wel de kwaliteitsscore genoemd. Hierbij geldt dat 1 de laagste score is en 10 de hoogste score. Het is de bedoeling om te streven naar een zo hoog mogelijke score per zoekwoord.

De kwaliteitsscore is één van de factoren om de kosten per klik te bepalen. Een ander belangrijk onderdeel hiervoor is wat de andere adverteerders willen betalen per klik. Aan de hand van een biedingssysteem kun je een bod doen op wat je maximaal wilt betalen per klik. De uiteindelijk kwaliteitsscore en biedingen van de concurrentie bepalen wat je gaat betalen per klik.

Voordelen van Google Adwords

Een van de grote voordelen van adverteren via Adwords is dat je de kosten en opbrengsten per zoekwoord kunt meten. Hierdoor kun je goed bijhouden wat voor een resultaat bepaalde zoekwoorden je gaan opleveren. Ook kun je bijvoorbeeld zien op welke dagen de advertenties het vaakst worden bekeken. Daarnaast kun je instellen dat je alleen wilt adverteren binnen een bepaalde regio, omdat daar je doelgroep zit gevestigd. Door al deze inzichten kun je op een slimme manier je advertenties opstellen zonder te veel onnodige kosten te maken.

Wil jij ook online gaan adverteren? Onze online marketeers helpen je hier graag bij.

Projecten / Cases

Deze projecten hebben we in samenwerking met onze opdrachtgevers recent mogen ontwikkelen

Jeugdbescherming Gelderland

Jeugdbescherming Gelderland
Website
Jeugdbescherming Gelderland

Holland Tyre

Holland Tyre
Webapplicatie Webshop
Holland Tyre

Al onze begrippen

  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z

J

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

N

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

Q

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

T

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

V

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

X

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

Y

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd

Z

Hier zijn nog geen begrippen aan toegevoegd