App store optimalisatie, de invloed van bezoekers

Vorige week schreven we een artikel over hoe we apps het beste kunnen optimaliseren in de app stores door middel van App Store Optimalisatie. Deze week gaan we kijken naar het gedrag van de bezoekers en de invloeden daarvan.

Verschillende factoren kunnen invloed uitoefenen op het zoekresultaat in de verschillende app stores. Dit zien we ook al terug bij search engine optimization ofwel SEO. Met app store optimalisatie maak je gebruik van on-page en off-page factoren. Deze factoren beïnvloeden samen de uiteindelijke ranking in de app stores. De off-page factoren die je bezoekers middels signalen afgeven worden ook meegenomen in het ranking proces.

Verhoog je click through rate

Het gedrag van je bezoekers die doorklikken in de app store heeft zeker invloed op het aantal downloads. Het is namelijk van belang dat de app opvallend is in de zoekresultaten. Als bezoekers meer doorklikken heeft dit invloed op het aantal downloads van de app. Zoals we eerder al besproken hebben zijn er een aantal invloeden die ervoor zorgen dat bezoekers meer doorklikken. Dit zijn ook wel on-page factoren:

  • Naam van de app
  • App icoon
  • Hoe groot de app is
  • Wat de beschrijving van de app is en de keywords die daarbij horen

Vindbaarheid van je app

We zien steeds vaker dat er gebruik gemaakt wordt van de zoekfunctie binnen de app stores. 67% van de mensen maakt hier gebruik van om bij de juiste app uit te komen. Hieronder een aantal tips waar je op moet letten

  • Verbeter de vindbaarheid van de app door middel van App Store Optimalisatie (ASO). Voer dit ook door bij de on-page factoren.
  • Om een top ranking te bereiken is het belangrijk om ook aan de off-page factoren te denken
  • App promotie
  • De snelheid van de download
  • Het aantal verwijderde apps

  • Zorg voor push notificaties zodat gebruikers een reactie kunnen achterlaten
  • Maak een contact button om eventuele ontevredenheid weg te nemen
  • Reageren op reviews

Net als bij de al meer bekende SEO is het bij ASO van belang dat je de focus blijft houden om succesvol te zijn. Als de juiste discipline en optimalisaties doorgevoerd worden is de kans dat jouw app succesvoller zal zijn groter.

Contact

Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!