Vorige week schreven we een artikel over hoe we apps het beste kunnen optimaliseren in de app stores door middel van App Store Optimalisatie. Deze week gaan we kijken naar het gedrag van de bezoekers en de invloeden daarvan.
Verschillende factoren kunnen invloed uitoefenen op het zoekresultaat in de verschillende app stores. Dit zien we ook al terug bij search engine optimization ofwel SEO. Met app store optimalisatie maak je gebruik van on-page en off-page factoren. Deze factoren beïnvloeden samen de uiteindelijke ranking in de app stores. De off-page factoren die je bezoekers middels signalen afgeven worden ook meegenomen in het ranking proces.
Welke factoren beïnvloeden nou de zoekresultaten?
Waar we vaak het meest op letten is het aantal downloads van de app in de App store of Google play store. Dit is namelijk ook helemaal niet raar als de aantrekkelijkheid en kwaliteit van de app afhangt van het aantal downloads. Maar hoe zorg je er dan voor dat je app meer downloads oplevert?
- Het betaald adverteren om je app te promoten. Hiermee zorg je voor meer downloads en zul je ook andere doelgroepen aantrekken.
- Promoot je app met de andere social media kanalen zoals Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram.
- Maak je app interessant zodat mensen getriggerd raken om de app te downloaden. Zorg er daarnaast ook voor dat de app van hoge kwaliteit is.
- Kijk of er externe partijen zijn die jouw app een boost kunnen geven
De nadelen
Er zijn ook nadelen aan het aantal downloads. Als je app veel gedownload wordt maar daarna weer verwijderd wordt heeft dit weer een negatieve invloed op je ranking in de App store of Google play store. Doordat bezoekers de app weer verwijderen wordt er eigenlijk aangegeven dat, of de kwaliteit van de app niet goed is of dat ze niet hebben gevonden wat ze zochten.
App ratings en reviews
Beoordelingen en reviews hebben invloed op het aantal downloads. Dat blijkt ook uit een onderzoek, waar is uitgekomen dat bij een 4 sterren rating 95% van de mensen overweegt om de app te downloaden. Dit percentage is al een stuk minder bij een 3 sterren rating namelijk 50% en bij een 2 sterren rating slechts 15%.
Daarnaast wordt de review van een app door 70% van de mensen eerst gelezen voordat de app gedownload wordt. Weer een kleinere groep, namelijk 42% ziet de review in de app store als een goede en persoonlijke aanbeveling.
Het verzamelen van reviews en ratings
Hoe kom je nou aan meer reviews en ratings? Kijk in je app waar je een feedback button kan neerzetten of laat dit in een pushbericht naar voren komen zodat je gebruikers sneller geneigd zijn om deze in te vullen. Dit kun je ook toepassen als er contact is geweest via de klantenservice of een doel heeft bereikt binnen je app. Gebruikers zullen dan sneller een positief antwoord geven. Let wel op: gebruikers zullen sneller een negatieve reactie geven dan een positieve. Om dit meer in de hand te houden kun je de volgende tips toepassen:
- Zorg voor een contact button. Zo kun je in contact komen met gebruikers en eventuele ontevredenheid wegnemen.
- Reageer op de reviews en plaats reacties in de app stores
Verhoog je click through rate
Het gedrag van je bezoekers die doorklikken in de app store heeft zeker invloed op het aantal downloads. Het is namelijk van belang dat de app opvallend is in de zoekresultaten. Als bezoekers meer doorklikken heeft dit invloed op het aantal downloads van de app. Zoals we eerder al besproken hebben zijn er een aantal invloeden die ervoor zorgen dat bezoekers meer doorklikken. Dit zijn ook wel on-page factoren:
- Naam van de app
- App icoon
- Hoe groot de app is
- Wat de beschrijving van de app is en de keywords die daarbij horen
Vindbaarheid van je app
We zien steeds vaker dat er gebruik gemaakt wordt van de zoekfunctie binnen de app stores. 67% van de mensen maakt hier gebruik van om bij de juiste app uit te komen. Hieronder een aantal tips waar je op moet letten
- Verbeter de vindbaarheid van de app door middel van App Store Optimalisatie (ASO). Voer dit ook door bij de on-page factoren.
- Om een top ranking te bereiken is het belangrijk om ook aan de off-page factoren te denken
- App promotie
- De snelheid van de download
- Het aantal verwijderde apps
- Zorg voor push notificaties zodat gebruikers een reactie kunnen achterlaten
- Maak een contact button om eventuele ontevredenheid weg te nemen
- Reageren op reviews
Net als bij de al meer bekende SEO is het bij ASO van belang dat je de focus blijft houden om succesvol te zijn. Als de juiste discipline en optimalisaties doorgevoerd worden is de kans dat jouw app succesvoller zal zijn groter.
Contact
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!