A/B testen wordt gebruikt voor conversie optimalisatie doeleinden. Met A/B testen worden er twee varianten van een (landings)pagina naast elkaar online gezet en ontvangen elk 50% van het verkeer. Op deze manier kan je testen welke pagina variant het beste presteert en op basis van die data keuzes maken.
Waarom is A/B testen belangrijk?
Wanneer je genoeg bezoekers krijgt op je website of webshop, maar geen conversies, dan is het tijd om uit te zoeken wat daarvan de oorzaak is. A/B testen is een onderdeel van conversie optimalisatie en heeft dus als doel om de conversie op een website of webshop te verbeteren. Met A/B testen kan je testen welke variant van een pagina voor betere resultaten oplevert en hierop gaan aansturen. Er zijn verschillende manieren waarop je A/B testen kan inzetten.
Wat kan je testen?
- Layout: bijvoorbeeld de inhoud en volgorde van je website, gebruik van verschillende kolommen, plaats van de navigatie;
- Kleuren, groottes en teksten van knoppen/ call-to-actions;
- Gebruik van afbeeldingen: plaatsing, grootte en inhoud;
- Het weglaten van onderdelen op de pagina, zoals drukke achtergronden, (te) veel irrelevante teksten, of andere niet-essentiële onderdelen van de pagina.
Wanneer voer je een A/B test uit?
Een A/B test voer je uit wanneer je wilt achterhalen hoe je website beter kan presteren op gebied van conversie. Door middel van deze testen krijg je ook de benodigde data om vervolgstappen te ondernemen in het optimalisatie proces. Dit neemt het giswerk weg, doordat je nu daadwerkelijk kan zien welke pagina variant beter presteert.
Hoe voer je een A/B test uit?
Een A/B test kan je op verschillende manieren uitvoeren:
- Met Google Ads
Wanneer je een campagne opzet in Google Ads, kan je meerdere advertenties maken met verschillende landingspagina’s. Dit is een makkelijke manier om direct te zien welke landingspagina het beste presteert.
- Met Google Optimize
Met Google Optimize kan je eenvoudig A/B testen uitvoeren en ook direct alles koppelen met andere tools van Google, zoals Analytics en Ads.
Het gebruik van VWO is niet gratis, maar ze bieden wel een proefversie aan. VWO is een van de beste tools voor A/B testen. Het testen met VWO vergt iets meer tijd en kennis dan bijvoorbeeld via Google Ads, maar zodra je de tool onder de knie hebt, zijn de mogelijkheden eindeloos.
Past A/B testen bij jouw website?
Nu is het bij A/B testen heel erg van belang dat je genoeg verkeer krijgt naar je website om een goede test te doen. Nieuwsgierig of jij in aanmerking komt of zoek je een andere manier om je conversie te optimaliseren? Wij helpen je graag verder.
Contact
Convident is een full-service webbureau dat zelf up-to-date blijft met marketing trends en ontwikkelingen. Naast dat onze eigen creatievelingen daar zelf midden in zitten en altijd de laatste snufjes willen ontdekken, doen we dit natuurlijk ook voor onze klanten. Hiermee voorzien we onze relaties van de laatste trends met het oog gericht op de toekomst. Heeft jouw organisatie een specifiek vraagstuk en kan Convident je helpen op het gebied van (online) marketing, branding of met het ontwikkelen van een toekomstgerichte website, webshop of app? Neem dan contact met ons op of plan gelijk een afspraak!