10 tips voor meer conversies op je landingspagina

Je bezoekers omzetten tot klanten, hoe doe je dat? Het kan frustrerend zijn om te zien dat je websiteverkeer niet leidt tot de gewenste acties, zoals aankopen, aanmeldingen of offerte-aanvragen. Hier zijn 10 tips die je kunt gebruiken om je bezoekers effectiever te benutten en te laten converteren op je landingspagina’s.

 

1. Duidelijke en pakkende koppen

De alinea kop is het eerste wat bezoekers zien wanneer ze op je landingspagina terechtkomen. Vaak lezen ze namelijk eerst de hoofdlijnen, voordat ze de gehele tekst lezen. Zorg er dus voor dat deze kop duidelijk, relevant en pakkend is. Gebruik woorden die de aandacht trekken en direct de waarde van je aanbod vertellen. Dit helpt niet alleen bij het vasthouden van de aandacht van de bezoekers, maar ook bij het verbeteren van je SEO-waardes door relevante zoekwoorden strategisch te plaatsen.

2. Gebruik actiegerichte CTA’s

Call-to-action (CTA) knoppen zijn belangrijk voor het stimuleren van conversie acties. Gebruik actiegerichte taal die duidelijk aangeeft wat je wilt dat de bezoeker doet, zoals “download nu”, “registreer vandaag” en “vraag een offerte aan.” Plaats de CTA knop op opvallende plekken en zorg ervoor dat ze een duidelijke kleur hebben.

Bonustip: Gebruik voor je belangrijkste actieknoppen de tegenovergestelde kleur volgens het kleurenwiel.

3. Optimaliseer voor mobiel gebruik

Steeds meer mensen bezoeken websites vanaf hun telefoon. Een landingspagina die niet mobielvriendelijk is, kan potentiële conversies missen. Zorg ervoor dat je landingspagina volledig responsief is en goed werkt op verschillende schermformaten. Dit verbetert de gebruikerservaring en kan je SEO-score verhogen, aangezien zoekmachines mobielvriendelijke sites belonen.

4. Beperk afleidingen

Een landingspagina moet enkel het doel hebben om een conversie actie te stimuleren en bezoekers niet af te leiden met overbodige informatie of links. Beperk het aantal externe links en houd de focus op de belangrijkste CTA. Dit helpt bezoekers om zich te concentreren op de actie die jij wilt dat ze ondernemen.

5. Voeg sociaal bewijs toe

Vertrouwen is een cruciale factor voor conversies. Voeg elementen zoals klantbeoordelingen, veiligheidsbadges en logo’s van partners toe. Dit helpt om twijfels weg te nemen en bezoekers te overtuigen van de betrouwbaarheid van jouw website en aanbod. Sociale bewijsvoering, zoals het aantal succesvolle projecten of het aantal positieve beoordelingen, kan ook een manier zijn om de geloofwaardigheid van je bedrijf te vergroten. 

6. Gebruik visuele content

Visuele content zoals afbeeldingen, video’s en infographics kunnen je boodschap effectiever overbrengen dan alleen tekst. Zorg er wel altijd voor dat je content relevant is. Een video kan bijvoorbeeld de voordelen van je product of dienst duidelijk uitleggen en een infographic kan laten zien hoe je product werkt.

7. Doe A/B testen

A/B testen is een effectieve manier om te bepalen welke elementen van je landingspagina het beste werken. Test verschillende versies van je knoppen, CTA-knoppen, afbeeldingen en teksten om te zien welke varianten de meeste conversies opleveren. Zo hou je ook de veranderingen die je aanbrengt aan de landingspagina gemakkelijk bij en heb je inzicht in welke aanpassingen zijn vruchten afwerpen.

8. Gebruik een eenvoudig en overzichtelijk formulier

Als je landingspagina een formulier bevat, zorg er dan voor dat deze zo eenvoudig mogelijk is. Vraag alleen om noodzakelijke informatie en vermijd lange formulieren. In sommige gevallen kan het positief uitpakken om een formulier boven de vouw, eigenlijk naast de inleiding, te plaatsen. In andere gevallen zal een gebruiker eerst tekstueel moeten worden overgehaald. Dit is afhankelijk van de zoekintentie van de pagina. ‘…. uitbesteden’, dan is het verstandig om een contactformulier bovenaan de pagina te plaatsen. Bij een pagina met informatie, kun je ook een formulier onderaan de pagina plaatsen. Geef het formulier een duidelijke CTA knop om hem nog overzichtelijker te maken.

9. Let op de laadtijd

Een snelle laadtijd is van belang voor de gebruikerservaring op je website. Bezoekers haken snel af als een pagina te lang duurt om te laden. Gebruik tools zoals Google PageSpeed Insights om de laadtijd van je landingspagina te controleren en optimaliseren. Compressie van afbeeldingen, minimaliseren van CSS en JavaScript en gebruik van een snelle hostingprovider zijn enkele manieren om de laadtijd te verbeteren.

10. Schrijf volgens Behoefte, Belofte, Bewijs (BBB) principe

Het BBB-principe houdt in dat je ten eerste de behoefte van de bezoeker identificeert. Vervolgens de belofte doet dat jouw product of dienst aan die behoefte voldoet. Tenslotte lever je bewijs om die belofte te ondersteunen door bijvoorbeeld klantenreviews of projecten. Door dit proces te volgen wanneer je de teksten voor de landingspagina schrijft, zorg je ervoor dat je landingspagina zijn overtuigingskracht bevat.

Detail en begrip

Het creëren van een conversiegerichte landingspagina vereist aandacht voor detail en een goed begrip van je doelgroep. Door deze 10 tips te implementeren, kun je de effectiviteit van je landingspagina’s aanzienlijk verbeteren. Hulp nodig bij het aanmaken van landingspagina’s? Onze SEO-specialisten nemen graag contact met je op!


Anna
Online marketeer